ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین یک ماهواره نظامی برای مقابله با زباله‌های فضایی پرتاب کرد

چین به تازگی ماهواره‌ای نظامی را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است تا تکنولوژی کاهش زباله‌های فضایی خود را آزمایش کند. این ماهواره به همراه راکت لانگ مارچ 3B از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

چین به تازگی ماهواره‌ای نظامی را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است تا تکنولوژی کاهش زباله‌های فضایی خود را آزمایش کند. این ماهواره به همراه راکت لانگ مارچ 3B از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ در جنوب غرب چین پرتاب شده است.

این ماهواره که شیجیان-۲۱ (Shijian-21) نام دارد، نمونه اولیه‌ای از تکنولوژی کاهش زباله‌های فضایی خواهد بود. شرکت علم و فناوری هوانوردی چین که پیمانکار اصلی برنامه‌های فضایی چین است اعلام کرد که این پرتاب کاملا موفقیت‌آمیز بود و ماهواره به مدار مورد نظرش رسید، اما دقیقا مشخص نیست که به چه مداری فرستاده شد.

رسانه‌های خبرگزاری چین جزئیات بسیار کمی از این ماموریت در اختیار عموم قرار دادند و در واقع این پرتاب جز ماموریت‌های نظامی محرمانه به شمار می‌رود. تاکنون نیز هیچ جزئیاتی درباره توانایی‌های شیجیان-۲۱ منتشر نشده است.

این ماموریت در میان جنبش کاهش زباله‌های فضایی شکل گرفت تا تکنولوژی فعالی برای جمع‌آوری این زباله‌ها تولید کند. نمونه‌های دیگر این تکنولوژی را کمپانی‌های دیگری از Northrop Grumman تا اپل ارائه دادند و در حال توسعه آن هستند.

چین زمانی تصمیم به توسعه این تکنولوژی گرفت که در تابستان امسال، یکی از ماهواره‌های این کشور با تکه‌ای از راکت قدیمی روسی نابود شد. گروه هفت که شامل کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده و بریتانیا می‌شود، متحد شدند تا درباره این زباله‌ها مذاکره کنند.

اما فعالیت‌های فضایی چین اخیرا تحت نظر کشورهای دیگر بوده است. یکی از مقامات ناسا درباره فعالیت‌های فضایی چین کاملا صریح و واضح صحبت کرد و آن را نقد کرد. البته که باید گفت که چین در بهار امسال اجازه داد تا یکی از راکت‌های غول‌پیکرش آزادانه در جو رها شود و بسوزد.

با این حال، نظامی‌سازی این ماموریت توجه بیشتری را به خود جذب می‌کند. از آنجایی که تکنولوژی‌های کاهش زباله‌های فضایی در دو زمینه نظامی و غیرنظامی استفاده می‌شوند، این ماموریت نیز در خارج از کشور چین تحت نظر خواهد بود و توجه بسیاری را جلب خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی