ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برای اولین بار در کرکس‌های کالیفرنیایی تولید مثل بدون لقاح شناسایی شد

محققان باغ وحش سن دیگو دو کرکس نر را شناسایی کرده‌اند که بدون جفت‌گیری و مشارکت کرکس نر و در واقع به صورت بکرزایی (تولید مثل بدون لقاح)‌ متولد شده‌اند. این نخستین بار است که ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

محققان باغ وحش سن دیگو دو کرکس نر را شناسایی کرده‌اند که بدون جفت‌گیری و مشارکت کرکس نر و در واقع به صورت بکرزایی (تولید مثل بدون لقاح)‌ متولد شده‌اند. این نخستین بار است که بکرزایی در پرندگان گزارش می‌شود و جزو پدیده‌های نادر در بین پرندگان محسوب می‌شود.

بکرزایی نوعی تولید مثل جنسی است که در آن تخمک با اسپرم لقاح پیدا نمی‌کند و بدون حضور مذکر،‌ موجود زنده کامل متولد می‌شود. این پدیده در تعداد زیادی از بی‌مهرگان و مهره‌داران از جمله ماهی‌ها، دوزیستان و خزندگان دیده می‌شود. اکنون شناسایی دو کرکس نر که به صورت بکرزایی متولد شده‌اند، باعث شگفتی محققان شده است، زیرا این نخستین بار است که گزارشی در مورد بکرزایی در پرندگان منتشر می‌شود.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که کرکس کالیفرنیایی در خطر انقراض قرار دارد و تنها ۵۰۰ پرنده از این نوع در آمریکا و مکزیک زندگی می‌کنند.

این دو کرکس در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ سر از تخم بیرون آورده‌اند و از نظر ژنتیکی فقط دارای ژن ماده هستند و هیچ ژنی از کرکس نر به عنوان پدر به ارث نبرده‌اند. محققان برای رسیدن به این نتیجه تمامی ۴۷۶ کرکس کالیفرنیایی را که در شرایط جف‌گیری متولد شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

گفتنی است هر دو کرکس که به صورت بکرزایی متولد شده بودند، اکنون مرده‌اند. یکی از آنها در دو سالگی و در سال ۲۰۰۳ و دیگری در سال ۲۰۱۷ مرده است. محققان متوجه شدند که هر دو کرکس مادر نیز پیش از این جوجه‌هایی از طریق لقاح به دنیا آورده‌‌اند.

محققان همچنین متوجه شدند که یکی از کرکس‌های مادر که توانسته بود به روش بکرزایی،‌ جوجه‌‌ا‌ی را به دنیا آورد، بعد از این اتفاق دو برابر بیشتر از قبل جوجه به دنیا می‌آورد. یکی از کرکس‌های مادر ۲۳ جوجه کرکس به دنیا آورده است که تعداد زیادی محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • soheil nekozade
    soheil nekozade | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    سلام منبع روچرا لینکشو نزاشتید

  • itookan
    itookan | ۱۰ آبان ۱۴۰۰

    چند وقت پیش هم تو ایتالیا یه کوسه بکر زایی کرده بود. فک کنم جهان داره به سمت حذف جنس نر پیش میره!

    • avvvvab
      avvvvab | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      سلام
      از علامات آخرالزمان حادث شدن امور عجیبه است مثل زادن استر (قاطر)
      سترون (استریل) بمعنی نازا از «استر» اخذ شده چون استر اصلًا حاصل جفت‌گیری بین‌ 2 گونه (اسب و الاغ) بوده لذا نازاست و تکثیر نمی‌شود. پس اگر قاطر زائید حتماً اتفاقی غیرعادّی رخداده و از نشانه‌های آخرالزمان همانا رویدادهای خارق‌العادة است
      و السلام

مطالب پیشنهادی