ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

زوج بریتانیایی جراحی مغز شبیه‌سازی‌شده فرزندشان را با واقعیت مجازی مشاهده کردند

زوج بریتانیایی که نگران عمل جراحی مغز نوزاد تازه متولد شده خود بودند، توانستند قبل از این عمل مهم و حیاتی،‌ فرآیند آن را در فضای شبیه سازی شده با فناوری واقعیت مجازی مشاهده کنند ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۵ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

زوج بریتانیایی که نگران عمل جراحی مغز نوزاد تازه متولد شده خود بودند، توانستند قبل از این عمل مهم و حیاتی،‌ فرآیند آن را در فضای شبیه سازی شده با فناوری واقعیت مجازی مشاهده کنند تا از نتیجه‌بخش و بدون خطر بودن آن مطمئن شوند.

این کودک که به‌صورت مادرزادی دچار یک بیماری به نام بدشکلی جمجمه یا سینوستوز ساژیتال (Sagittal Synostosis) است که باعث می‌شود جمجمه متناسب با میزان رشد مغز کودک، رشد نکند و سر کودک بدشکل و عقب و جلو شود؛ این بیماری توانایی‌هایی گفتاری و درک زبانی او را دچار مشکل می‌کند و باعث ایجاد فشار در داخل جمجمه نیز می‌شود.

پزشکان انگلیسی پس از تولد کودک به والدین او گفتند که می‌توانند با جراحی این مشکل را برطرف کنند؛ اما والدین او در مورد این موضوع بسیار نگران بودند و حاضر نبودند خطر جراحی را بپذیرند. به همین دلیل پزشکان بیمارستان بزرگ اورموند استریت (Great Ormond Street Hospital) به آن ‌ها پیشنهاد داند قبل از انجام جراحی واقعی،  فرایند شبیه‌سازی‌شده مجازی آن را با استفاده از فناوری واقعیت مجازی ببینند و سپس در مورد جراحی واقعی تصمیم بگیرند. والدین کودک هم بدون تردید این پیشنهاد را پذیرفتند.

در واقع این جراحی مجازی به لطف یک پلتفرم هوش مصنوعی که می‌تواند نتیجه جراحی را پیش‌بینی کند در محیط واقعیت مجازی شبیه‌سازی شد. در این جراحی مجازی ابتدا نمونه‌ای از سر افراد مبتلا به بیماری بدشکلی جمجمه که با استفاده از سی‌تی‌اسکن ایجاد شده بود، در محیط مجازی قرار گرفت (والدین کودک می‌توانستند آن را از تمام زوایا نگاه کنند) و در کنار آن شکل نهایی سر پس از عمل جراحی، در غالب یک سر سبزرنگ نیز به آن‌ها نمایش داده شد.

شبیه سازی حراجی معز با واقعیت مجازی

 الگوریتم‌های مورداستفاده برای ایجاد تصویر سبز سبزرنگ با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از ۶۰ جراحی مشابه واقعی ایجاد شده بود. در ضمن در فرایند واقعی این جراحی یک فنر در سر قرار می‌گیرد که آن فنر نیز در واقعیت مجازی شبیه‌سازی شد.

والدین کودک پس از مشاهده جراحی مجازی و کسب اطمینان از نتیجه‌بخش بودن جراحی واقعی، تصمیم خود را برای جراحی واقعی قطعی کردند. فناوری واقعیت مجازی می‌تواند به پیش‌بینی نتیجه سایر انواع جراحی نیز کمک کند و داده‌های مورداستفاده برای شبیه‌سازی جراحی مجازی دارای دقت ۹۰ درصدی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی