ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روسیه پرونده ایستگاه فضایی را به مقامات قضایی تحویل داد

سه سال پیش، در ماژول سایوز MS-09 روسیه‌ نشتی پیدا شد که با دریل ایجاد شده بود. اطلاعات بیشتری از این حادثه ارائه نشد و هیچ داده رسمی درباره آن تشکیل نشد. به نقل از ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

سه سال پیش، در ماژول سایوز MS-09 روسیه‌ نشتی پیدا شد که با دریل ایجاد شده بود. اطلاعات بیشتری از این حادثه ارائه نشد و هیچ داده رسمی درباره آن تشکیل نشد.

به نقل از خبرگزاری RIA Novosti، سازمان فضایی روسیه، «روس‌کازموز»، پرونده‌ مربوط به مشکل ایجاد شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای بررسی بیشتر به مقامات قضایی روسیه تحویل داده است.

این سوراخ کوچک هیچ خطری برای ایستگاه فضایی ایجاد نکرده بود، اما رسانه دولتی روسیه شایعاتی درباره این حادثه راه انداخت که وجود نداشتند. در اوایل امسال، رسانه روسی دیگری به نام TASS گفت که یکی از فضانوردان ناسا به نام Serena Auñón-Chancellor از لحاظ روانی دچار مشکل شد و پس از ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی، با یک دریل سوراخی در کپسول سایوز به وجود آورد تا بتواند از این طریق زودتر به زمین برگردد.

روس‌کازموز تاکنون هیچ شواهدی برای این اتهام ارائه نداده و ناسا هم در حال دفاع از فضانورد خود است. حالا خبرگزاری RIA Novosti و TASS اعلام کردند که رسانه دولتی روسیه تئوری جدیدی را ارائه می‌کند. این رسانه گفت که این فضانورد به دلیل آسیب روانی پس از شکست از یک رابطه احساسی با یکی از اعضای خدمه، سوراخی در ماژول روسی ایجاد کرد.

البته باید گفت که تاریخچه روسیه با ایستگاه فضایی جالب به نظر نمی‌رسد. در اوایل امسال، یکی از ماژول‌های روسی نصب شده روی ایستگاه فضایی بدون هیچ اخطار قبلی روشن شد و ایستگاه فضایی را از مدار خود خارج کرد. علاوه بر این، سلاح‌هایی که این کشور برای مقابله با ماهواره‌های در مدار ساخته بود، جان فضانوردان ایستگاه فضایی را به خطر انداخت.

این اتفاق به تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی برمی‌گردد که نشت جزئی در فشار هوا در ایستگاه فضایی بین‌المللی گزارش شده بود. در نهایت، مشخص شد که این نشتی به دلیل سوراخی دو میلی‌متری در بدنه فضاپیمای سایوز MS-09 به وجود آمده بود و سریعا تعمیر شد.

بالاخره، Auñón-Chancellor به همراه دو فضانورد دیگر از سازمان فضایی اروپا و روسیه که اعضای خدمه Expedition 56/57 بودند، پس از ماموریت شش ماهه خود با این فضاپیما به خانه بازگشتند.

بررسی‌های بعدی نشان داد که این مشکل از داخل بدنه به وجود آمده و با برخورد شهاب سنگ کوچکی ایجاد نشده است. یکی از محتمل‌ترین توضیحات نشان می‌دهد که این مشکل هنگام ساخت کپسول به وجود آمده است. مدیر کل روس‌کازموز اعلام کرد که دلیل اصلی ایجاد این سوراخ را می‌داند، اما این اطلاعات را در اختیار عموم قرار نمی‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی