ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

منجمان سیاره‌ فراخورشیدی فوق سبک با دوره گردش ۸ ساعته کشف کردند

روی زمین یک سال، یعنی دوره گردش زمین به دور خورشید تقریبا معادل ۳۶۵ روز است. اخیرا منجمان سیاره‌ای فوق سبک کشف کردند که یک سال آن معادل با تنها ۸ ساعت است. این سیاره ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

روی زمین یک سال، یعنی دوره گردش زمین به دور خورشید تقریبا معادل ۳۶۵ روز است. اخیرا منجمان سیاره‌ای فوق سبک کشف کردند که یک سال آن معادل با تنها ۸ ساعت است. این سیاره فراخورشیدی که GJ 367b نام دارد، در تنها ۸ ساعت به دور خورشید خود می‌چرخد که سرعت بسیار بالایی محسوب می‌شود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای از گذر زمان در این سیاره داشته باشیم، تصور کنید که روی این سیاره به خواب رفته‌اید. زمانی که از خواب بیدار شوید یک سال گذشته است!

سیاره GJ 367b احتمالا یک کره خاکی است و به نظر می‌رسد که بسیار شبیه به سیاره عطارد منظومه ما است. این سیاره در دسته سیارات با اندازه کوچک‌تر از زمین قرار می‌گیرد و قدم رو به جلویی در تحقیقات برای یافتن زمین دیگری حساب می‌شود.

مرکز هوافضای آلمان (DLR) این سیاره را «به سبکی پر» توصیف کرد که نصف جرم زمین را دارد و یکی از سبک‌ترین سیاره فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده است. قطر این سیاره تنها کمی بیشتر از مریخ است و در فاصله ۳۱ سال نوری از ما قرار دارد.

تصویر ساخته شده از سیاره GJ 367b

این سیاره فراخورشیدی جالب با داده‌های ماهواره جستجوی گذر سیارات فراخورشیدی یا TESS ناسا کشف شده است. این ماهواره با تکنیک مشاهده گذر این سیارات از مقابل ستاره منظومه‌شان، سیارات فراخورشیدی را ثبت می‌کند. از آنجایی که مشاهده مستقیم سیارات دوردست کار بسیار سخت و هزینه‌بری است، منجمان با مشاهده گذر سیارات از مقابل ستاره منظومه مورد نظر و کم شدن نور ستاره می‌توانند این سیارات را تشخیص دهند.

سیاره GJ 367b به دور یک کوتوله قرمز در حال گردش است. ستاره‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، از خورشید ما کوچکتر و سردتر هستند. با اینکه به نظر می‌رسد بازدید از این سیاره می‌تواند جالب باشد، باید گفت که تجربه‌ای وحشتناک خواهد بود. دوره گردش ۸ ساعته به این معنی است که فاصله این سیاره از ستاره منظومه بسیار کم است و هر لحظه با امواج این ستاره بمباران می‌شود. علاوه بر این، دمای سطح سیاره به قدری زیاد است که فلز و سنگ‌های روی آن به راحتی ذوب می‌شوند.

این کشف نشان داد که می‌توان ویژگی‌های سیارات فراخورشیدی، حتی کوچکترین آن‌ها را با دقت بسیار خوبی به دست آورد و درباره نحوه تکامل سیارات خاکی اطلاعات خوبی داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی