ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویروس کرونای امیکرون احتمالا با ویروس سرماخوردگی ترکیب شده است

گروهی از محققان می‌گویند ویروس کرونای امیکرون احتمالا در یکی از جهش‌های خود به تکه ژنتیکی ویروس دیگری مجهز شده است. این تکه ژنتیکی احتمالا همان دنباله‌ای است که در ویروس سرماخوردگی وجود دارد و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

گروهی از محققان می‌گویند ویروس کرونای امیکرون احتمالا در یکی از جهش‌های خود به تکه ژنتیکی ویروس دیگری مجهز شده است. این تکه ژنتیکی احتمالا همان دنباله‌ای است که در ویروس سرماخوردگی وجود دارد و موجب دور زدن آسان‌تر سیستم ایمنی می‌شود.

دنباله ژنتیکی جدید ویروس کرونا امیکرون قبلا در هیچ کدام از گونه‌های ویروس کرونا مشاهده نشده بود، ولی در بسیاری از ویروس‌های سرماخوردگی و البته ژنوم انسان وجود دارد. محققان موسسه تحقیقاتی Nference در ماساچوست آمریکا می‌گویند امیکرون با این جهش ژنتیکی احتمالا خودش را انسانی‌تر کرده تا بهتر از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند.

این جهش می‌تواند سرعت انتقال را افزایش دهد و در عین حال باعث ایجاد بیماری بی‌علائم یا با علائم خفیف شود. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که سویه اومیکرون از سایر سویه‌ها مسری‌تر است، موجب شکل‌های وخیم‌تری از بیماری می‌شود و می‌تواند جای دلتا را گرفته و به سویه غالب جهانی تبدیل شود یا نه. احتمالا چند هفته دیگر زمان لازم است تا بتوانیم پاسخ این سوالات را پیدا کنیم.

سلول‌های ریه و روده می‌توانند به‌صورت همزمان به کروناویروس‌های سارس کوو ۲ و سرماخوردگی مبتلا شوند. در چنین مواردی شرایط برای نوترکیبی ویروسی مهیا می‌شود. در این فرآیند دو ویروس متفاوت در زمان ایجاد کپی از خود با یکدیگر تعامل برقرار کرده و کپی‌هایی را می‌سازند که حاوی برخی مواد ژنتیکی از هر دو ویروس است.

پژوهشگران در مقاله‌ای که هنوز به همتاداوری نرسیده می‌گویند این جهش جدید احتمالا برای اولین بار در بدن بیماری رخ داده که به‌صورت همزمان به دو ویروس مبتلا بوده است. این دنباله ژنتیکی پیش‌تر بارها در یکی از کروناویروس‌های سرماخوردگی موسوم به HCoV-229E و اچ‌آی‌وی مشاهده شده است.

آفریقای جنوبی به عنوان یکی از اولین کشورهایی که گونه جدید ویروس کرونا در آن کشف شده، بالاترین نرخ ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را دارد. محققان حدس می‌زنند که این فرآیند نوترکیبی احتمالا در همین نقطه از دنیا اتفاق افتاده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی