ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تپسی
فناوری ایران

امیدنامه تپسی منتشر شد: درآمد ۱۷۴ و سود خالص ۴.۷ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹

بر اساس اطلاعات منتشر شده در امیدنامه تپسی که در سایت سازمان فرابورس قرار گرفته است، این شرکت در سال 1399 به طور میانگین ماهانه 1.5 میلیون مسافر داشته و ارزش ریالی کل سفرهای انجام ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۲

بر اساس اطلاعات منتشر شده در امیدنامه تپسی که در سایت سازمان فرابورس قرار گرفته است، این شرکت در سال 1399 به طور میانگین ماهانه 1.5 میلیون مسافر داشته و ارزش ریالی کل سفرهای انجام شده در سال 99 در مجموع حدود 1180 میلیارد تومان بوده است. سود خالص تپسی در سال 1399، مبلغ 4.7 میلیارد تومان بوده است. این گزارش همچنین دارایی‌های مشهود و نامشهود تپسی، هزینه‌های توسعه‌ای انجام شده و ... را نیز برای اولین بار به شکل عمومی بیان می‌کند.

امیدنامه (Prospectus) مجموعه اطلاعاتی است که یک شرکت سهامی عام هنگامی که متقاضی پذیرش در بازار سرمایه است در اختیار بورس یا فرابورس قرار می دهد تا همه بتوانند دید مناسبی نسبت به فعالیت شرکت پیدا کنند.

تپسی نیز که اخیرا در فرابورس درج نماد شد و آماده عرضه در بازار سرمایه است، امیدنامه‌ای را تهیه و منتشر کرده است. این امیدنامه اطلاعات قابل توجهی را برای اولین بار از این شرکت استارتاپی فعال در حوزه حمل و نقل آشکار می‌سازد.

در حال حاضر سرمایه تپسی با توجه به افزایش سرمایه‌های صورت گرفته با آورده نقدی چیزی حدود 117 میلیارد تومان است.

شرکت خورشید سان و میلاد منشی‌پور (بنیان‌گذار و مدیرعامل تپسی) بیشترین سهم را در بین سایر سهامداران تپسی دارند.

سود تپسی از درآمد سالانه

بخش دیگر این امیدنامه به فروش سالانه تپسی اختصاص دارد که طبق آن، تپسی سالانه به طور متوسط 224 درصد رشد درآمدی داشته است. اما اواخر سال 1398 و با شیوع کرونا سرعت رشد عملیاتی تپسی کاهش داشت. به گونه‌ای که فروش سالانه 1399 در مقایسه با سال گذشته کاهش اندکی را نشان می‌دهد.

آنطور که در این گزارش آمده است، ارزش سفرهای سال 99 تپسی بیش از 1180 میلیارد تومان بوده است. با توجه به مدل درآمدی تپسی که 15 درصد از کمیسیون هزینه هر سفر انجام شده را دریافت می‌کند، با کسر مالیات می‌توان گفت که این مجموعه سود 13.76 درصدی از هر سفر دارد. از همین روی فروش تپسی در سال 1399 حدود 175 میلیارد تومان عنوان شده است.

اما این سود از هر سفر به معنای سود خالص درآمدی این شرکت فعال در حوزه حمل و نقل نیست. بلکه بایستی هزینه‌های جاری را نیز مورد محاسبه قرار داد. طبق جدول منتشر شده با در نظر گرفتن این موارد، تپسی در سال 1399 سود خالصی در حدود 4.7 میلیارد تومان داشته است، یعنی حدود 3 درصد از کل درآمد تپسی.

این رقم به معنای آن است که سرمایه ثبت شده 117 میلیارد تومانی این شرکت 4 درصد بازدهی داشته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که تپسی معتقد است در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی در ابتدای راه خود در ایران هستند و هنوز دو سوم از بازار ایران دست نخورده باقی مانده است.

پیش‌بینی‌های تپسی از آینده فعالیت این شرکت نیز حاکی از آن است که آن‌ها سود خالص 20 میلیارد تومانی را در سال 1400 برای خود متصور هستند که تقریبا 5 برابر سود خالص محقق شده برای تپسی در سال 99 است. همچنین پیش‌بینی‌ها از سال 1404 حاکی از سود خالص حدود 1700 میلیارد تومانی است.

در بخش دیگر امیدنامه تپسی، به دارایی‌های ثابت مشهود و نامشهود این شرکت اشاره شده است.

طبق حسابرسی‌های انجام شده تپسی حدود 25 میلیارد تومان دارایی نامشهود در سال 99 دارد که شامل نرم افزار و محصول می‌شود. دارایی‌های ثابت مشهود آن نیز چیزی حدود 19 میلیارد تومان است. از طرفی دیگر مخارج تپسی برای ایجاد، توسعه و تثبیت بازار حدود 220 میلیارد تومان عنوان شده است.

آمار و ارقام از سفرها و کاربران تپسی

براساس اطلاعات منتشر شده این مجموعه در حال حاضر 836 پرسنل دارد که حدود نیمی از آن‌ها شامل پرسنل بازاریاب میدانی می‌شوند. همچنین تعداد راننده تایید شده در تپسی 1.4 میلیون نفر بوده که وظیفه جا به جایی 17 میلیون مسافر ثبت نام شده این شرکت را برعهده دارند.

تپسی که از سال 95 فعالیت خود را آغاز کرده، در پاییز آن سال موفق به انجام یک میلیون سفر شد. اکنون نیز در بهار امسال این رقم به 281 میلیون سفر رسیده است.

این نمودار مربوط به آمار تجمیعی سفرهای انجام شده در تپسی است. با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود تعداد کل سفرهای تپسی در بهار 1400 حدود 13 میلیون بوده است یعنی چیزی در حدود 140هزار سفر روزانه.

طبق امیدنامه تپسی تعداد مسافران این شرکت فعال در حوزه حمل و نقل از 1.2 میلیون نفر در سال 95 به 16.9 میلیون نفر در سال 99 رسیده است.

نکته جالب توجه آنجاست که اگرچه تعداد نصب تپسی در سال 1399 رشد داشته اما میانگین ماهانه مسافران فعال این مجموعه به نسبت سال 98 حدود 34 درصد کاهش داشته و به یک و نیم میلیون مسافر رسیده است؛ موضوعی که می‌توان مستقیماً آن را به شیوع کرونا در کشور در سال 1399 ارتباط داد.

روند رشد تعداد رانندگان تپسی نیز نشان می‌دهد آن‌ها از 88هزار نفر در سال 1395 به یک میلیون و 345هزار نفر در سال 99 رسیده‌اند. اگرچه میانگین رانندگان فعال در هر ماه به نسبت سال 98 کاهش داشته و به 171هزار نفر رسیده است.

آمار منتشر شده درباره سهم هر استان از تعداد سفرهای تپسی نشان می‌دهد تهرانی‌ها بیشترین سهم را در بین 13 استان تحت پوشش این شرکت داشته و پس از آن‌‌ها کاربران ساکن خراسان رضوی، البرز و اصفهان قرار دارند.

امیدنامه تپسی که از سوی سازمان فرابورس منتشر شده است را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۵ آذر ۱۴۰۰

    چقدر. کم، الکی میگه بابا

مطالب پیشنهادی