ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمبود قطعات گریبانگیر اپل شد: توقف تولید آیفون برای اولین بار در یک دهه اخیر

محدودیت‌های زنجیره تامین برای اولین بار از زمان آغاز همه‌گیری بالاخره اپل را مجبور به توقف تولید آیفون کرد. این نخستین باری است که خط تولید آیفون در بیش از ۱۰ سال گذشته به مدت ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

محدودیت‌های زنجیره تامین برای اولین بار از زمان آغاز همه‌گیری بالاخره اپل را مجبور به توقف تولید آیفون کرد. این نخستین باری است که خط تولید آیفون در بیش از ۱۰ سال گذشته به مدت چند روز متوقف می‌شود. منابع آگاه می‌گویند مشکلات زنجیره تامین و البته قطعی دنباله‌دار برق در چین علت اصلی این اتفاق بوده است.

به گزارش نشریه Nikkei، اپل معمولا در این بازه زمانی از سال ساعات کاری خط تولید خود را افزایش می‌داد تا بتواند پاسخگوی نیاز بازار در فصل تعطیلات پایان سال باشد. اما کوپرتینویی‌ها امسال از ساعات کاری کارگران خطوط تولید کم کرده‌اند چون کمبود قطعات فرآیند تولید را مختل نموده است.

یکی از مدیران زنجیره تامین به این نشریه گفته که با توجه به کمبود قطعات و تراشه‌ها، منطقی نیست که اضافه‌کاری داشته باشیم. تولیدکنندگان مختلف از جمله اپل معمولا از تعطیلات «هفته طلایی چین» برای افزایش تولیدات خود استفاده می‌کردند تا برای خریدهای پایان سال آماده شوند. اما امسال برای اولین بار در سال‌های اخیر چنین اتفاقی نیفتاد.

اپل؛ ناتوان در تولید آیفون

اپل چندی قبل تولید آیپد را کاهش داد تا بتواند به تامین آیفون ۱۳ بپردازد، اما حتی این استراتژی هم نتوانست جلوی توقف تولید را بگیرد. این شرکت در ابتدا پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۵ میلیون آیفون ۱۳ بفروشد، اما این پیش‌بینی در ابتدای ماه دسامبر به ۸۳ تا ۸۵ میلیون دستگاه تقلیل داده شد.

به گفته Nikkei حجم تولید آیفون ۱۳ در ماه سپتامبر و اکتبر ۲۰ درصد کمتر از هدف اولیه اپل بود. از سوی دیگر، تولید آیپد هم تنها به اندازه ۵۰ درصد برنامه اپل برای این بازه زمانی انجام گرفت. شرایط تولید مدل‌های قبلی آیفون نیز شرایط بهتری نداشته و ۲۵ درصد کمتر از انتظارات بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش گفته شده که توقف خطوط تولید اپل به خاطر دلایل متعددی از جمله قرنطینه مالزی و ویتنام، قطعی‌های غیرمنتظره برق در چین، کمبود قطعات و گلوگاه‌های زنجیره تامین اتفاق افتاده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی