ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

احراز هویت به وبسایت‌های کوتاه‌کننده لینک رسید؛ ضرب‌العجل دادستانی تا 5 دی ماه

وب‌سایت‌های کوتاه کننده لینک با دریافت نامه‌ای از دادستانی ملزم به احراز هویت کاربران خود شده‌اند. این در حالی است که مدیران این سایت‌ها هرچند با پروژه احراز هویت موافق هستند، اما معتقدند زمان کافی ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۶

وب‌سایت‌های کوتاه کننده لینک با دریافت نامه‌ای از دادستانی ملزم به احراز هویت کاربران خود شده‌اند. این در حالی است که مدیران این سایت‌ها هرچند با پروژه احراز هویت موافق هستند، اما معتقدند زمان کافی برای اجرایی کردن آن ندارند.

دادستانی با ارسال نامه‌ به مدیران عامل سایت‌های کوتاه‌کننده لینک چنین عنوان کرده است: « منظور پیشگیری از وقوع جرم و امکان پیگرد قضایی کاربران متخلف و مجرمی که با بهره برداری از امکانات ارائه شده توسط سایت شما(خصوصا در حوزه فیشینگ، کلاه‌برداری و قمار) خصوصا از طریق اصالت سنجی شماره اقدامات مجرمانه و متخلفانه‌ای انجام می‌دهند. از همین رو لازم است با قید فوریت نسبت به فراهم آوردن اقدامات مربوط به احراز هویت اقدام کنید.»

پنجم دی ماه، در نامه ارسال شده دادستانی آخرین زمانی است که این روند باید اجرایی شود و در غیر اینصورت مدیریت سایت باید نسبت به هرگونه تخلف و جرمی پاسخگو باشد.

زمان کوتاه و اجباری بی‌بازگشت

«مهیار رحمانی»، مدیرعامل وان دا در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که دلیل حساسیت برای احراز هویت کاربران سایت‌های کوتاه‌کننده لینک چیست، گفت: «این حساسیت به دلیل لینک های فیشینگ است. مدتی است که ما با این موضوع درگیر هستیم و مدام در حال حذف چنین لینک‌هایی هستیم. با این روش این قضیه به طور کلی حل خواهد شد.»

رحمانی با اشاره به اینکه احراز هویت از طریق شماره تلفن همراه انجام خواهد شد، گفت: «ما با این موضوع موافق هستیم اما مشکل اساسی زمان بسیار کم پیشبرد این برنامه و عدم دسترسی به برنامه‌نویس است. این در حالی است که اعلام شده این موضوع بر اساس زمان ضرب‌العحل تعیین شده باید اجرایی شود.»

مدیرعامل واندا در ادامه با تاکید بر اینکه مدیریت این پروژه کار دشواری است و حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد، گفت: «22 آذر به ما اعلام شد که باید حتما شماره تلفن همراه تا پایان آذر از کاربران دریافت شود. این در حالی است که نوشتن این برنامه نیازمند زمان و برنامه‌نویس توانمند است.»

رحمانی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از طرف نهادهای مرتبط در راستای اجرای این پروژه وجود نداشت، گفت: «ما همه سعی خود را می‌کنیم که تا زمان اعلام شده این فیچر را به سایت اضافه کنیم. در حقیقت چاره‌ای مگر اجرای این موضوع نداریم.»

فیشینگ به جان سایت‌های کوتاه‌کننده لینک افتاد

«سیروس مهرکی»، مدیرعامل یک‌یا نیز، بر این باور است که دلیل اول اجباری شدن احراز هویت برای استفاده از خدمات سایت‌های کوتاه‌کننده لینک، فیشینگ است.

مهرکی با اشاره به اینکه موضوع فیشینگ اخیرا افزایش داشته است، گفت: « اخیرا حتی مواردی هم وجود داشت که سایت‌های خارجی هم به ما اخطار دادند که از مسیر سایت ما فیشینگ انجام می‌شود.»

او در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا آمار دقیقی درباره میزان فیشینگ وجود دارد یا خیر، گفت: «متاسفانه ارائه آمار دقیق ممکن نیست. به هر روی 99 درصد از کاربران استفاده مفید می‌کنند، اما فیشینگ حتی با تعداد کم هم باید کنترل و مدیریت شود.»

مهرکی با اشاره به اینکه ارائه خدمات از طریق سایت‌های کوتاه کننده لینک خیلی حیاتی و جدی نیست، گفت: «گذر از مراحل مختلف احراز هویت به قدری پیچیده است که امکان دارد کاربر در مواجهه با آن اساسا پشیمان شود. این موضوع نه تنها ریزش کاربر برای سایت دارد، بلکه اجرای مراحل فنی آن هم کار ساده‌ای نیست.»

او با تاکید براینکه اخیرا برای جلوگیری از فیشینگ، عضویت در سایت اجباری شده است، گفت: «به نظر می‌رسد که حتی دریافت شماره موبایل هم امکان کنترل این موضوع را نداشته باشد. در نهایت هم فرصت 5 روزه برای اجرای چنین پروژه‌ای کافی نیست و در این زمان نمی‌توان انتظار داشت کاری انجام داد.»

از نداشتن امکانات تا دستورات ناگهانی

مشکل اساسی وب‌سایت‌های کوتاه‌کننده لینک در این روند نه مخالفت با اصل احراز هویت بلکه زمان کوتاهی است که در اختیار آنها قرار گرفته است. آنها بر این باورند که این زمان کوتاه به لحاظ فنی برای مدیریت این موضوع کافی نیست و نمی‌توان انتظار داشت چنین مسئله مهمی را در زمانی تا این حد کوتاه به نتیجه برسد.

حالا باید منتظر بود و نتیجه ضرب‌العجل دادستانی را تا 5 دی دید. حالا سوال اساسی این است که اگر این فیچر هم به سایت‌ها اضافه شود، آیا امکان کنترل و رصد کاربران آن هم با وجود موضوعاتی مثل شماره تلفن‌های مجازی وجود دارد یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • اکبر اکبری
    اکبر اکبری | ۱۸ دی ۱۴۰۰

    مدیر سایته میگه عدم دسترسی به برنامه نویس برای اضافه کردن تایید پیامکی!
    یعنی برنامه نویس مبتدی هم در دسترس ندارن چطوری سایت رو مدیریت میکنن؟! واقعا چطوری بعضی ها به این سایت ها اعتماد میکنن؟
    دیجیاتو حداقل با سایت های معروف تر و قدیمی تر مصاحبه میکردی!

  • pop_0098
    pop_0098 | ۳۰ آذر ۱۴۰۰

    طرف وقتی میبینه این همه دنگ فنگ برای فیشینگ میره لینک کوتاه از یک اسکرپیت خارحی استفاده میکنه همش مسخره بازی تو ایران همش قانون پشت قانون میزارند برید این اختلاس ها را جلوش بگیرید نه درگیر کوتاه کننده لینک باشید مسخره ها

  • molavy
    molavy | ۲۹ آذر ۱۴۰۰

    از نظر دولتی ها اینجوری برنامه توسعه میدن که
    گرد کردی لاقلاقو دراز کردی خاک انداز

مطالب پیشنهادی