ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس ایکس رکورد زد: صدمین فرود موفق با موشک فالکون ۹

اسپیس ایکس با ارسال جدیدترین محموله تدارکاتی ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی دوباره موشک فالکون ۹ را به زمین برگرداند و برای صدمین بار آن را با موفقیت فرود آورد. فالکون ۹ اولین بار شش ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

اسپیس ایکس با ارسال جدیدترین محموله تدارکاتی ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی دوباره موشک فالکون ۹ را به زمین برگرداند و برای صدمین بار آن را با موفقیت فرود آورد. فالکون ۹ اولین بار شش سال پیش اولین فرود موفق خود را انجام داده بود.

موشک اسپیس ایکس دیروز از مرکز فضایی کندی پرتاب شد تا تدارکات موردنیاز فضانوردان را به ایستگاه فضایی ببرد. این محموله نزدیک به ۳ هزار کیلویی شامل ابزارهای لازم برای انجام ماموریت‌های علمی هم بود. موشک مرحله اول فالکون ۹ پس از ۸ دقیقه به زمین بازگشت و در اقیانوس اطلس روی سکوی Just Read the Instructions فرود آمد.

«اندی ترین» ناظر تولید اسپیس ایکس در پخش زنده این رویداد گفت: «تمام شد! این نخستین فرود بوستر امروز بود اما صدمین فرود موفق برای این کلاس از موشک‌های مداری محسوب می‌شود.» ایلان ماسک هم در توییتی گفت این دستاورد بر شهرت اسپیس ایکس به عنوان تامین‌کننده اصلی سامانه‌های حمل و نقل فضایی چند بار مصرف و قابل اطمینان تاکید می‌کند.

موشک‌های فالکون ۹ برای صدمین بار فرود آمدند

همان‌طور که گفته شد، این شرکت خصوصی فضایی در طول این سال‌ها از موشک‌های مختلفی از کلاس فالکون ۹ استفاده کرده، اما مجموع فرود این دسته از موشک‌ها به عدد ۱۰۰ رسیده است. فالکون ۹ نه تنها برای ارسال انسان و تدارکات به ایستگاه فضایی، بلکه برای پرتاب ماهواره‌های شرکت استارلینک استفاده می‌شود.

کپسول CRS-24 که محموله ناسا را به ایستگاه فضایی می‌فرستد، ششمین فضاپیمای دراگون است که در سال ۲۰۲۱ پرتاب شد. «جول مونتالبانو»، مدیر برنامه ایستگاه فضایی می‌گوید: «چند هدیه را برای فضانوردان درنظر گرفتیم و قرار است چند غذای ویژه را برای شام کریسمس به دست آن‌ها برسانیم. در میان غذاها بوقلمون، نخود سبز و کیک میوه‌ای هر فضانورد قرار داده شده است.»

اسپیس ایکس در حال حاضر مشغول کار روی نسل بعدی سیستم موشکی خود است که از ترکیب فضاپیمای استارشیپ و موشک سوپر هوی ساخته خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی