ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سایپا سهند؛ سدان جدید سایپا با مشخصاتی مشابه جایگزین ساینا و تیبا می شود

سایپا می‌‌گوید قصد دارد در طی چند ماه آینده سومین سدان کلاس B خود را تحت عنوان سهند راهی بازار کشورمان کند. این خودروساز برنامه دارد در طی چند سال آینده چندین خودرو ملی جدید ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

سایپا می‌‌گوید قصد دارد در طی چند ماه آینده سومین سدان کلاس B خود را تحت عنوان سهند راهی بازار کشورمان کند. این خودروساز برنامه دارد در طی چند سال آینده چندین خودرو ملی جدید را به سبد محصولات خود اضافه کرده و تنوع این سبد را افزایش دهد. با این حال این خودرو نیز با سایر محصولات سایپا مشابه است و به نوعی سومین فیس لیفت براساس تیبا محسوب می‌شود.

حالا پیش از رونمایی از این خودرو بخشی از مشخصات فنی و امکانات ظاهری آن مشخص شده است.

سایپا سهند براساس پلتفرم X200 (خانواده تیبا)‌ توسعه پیدا کرده‌است و به نوعی نسخه ارتقایافته و فیس‌لیفت ساینا به حساب می‌آید. طراحی داخل کابین سایپا سهند تشابه بسیار زیادی با رنو سیمبل دارد.

سایپا سهند

این خودرو پس از هاچ‌بک‌ اطلس، دومین خودروی کانکتد کار (فناوری خودروهای قابل اتصال) ملی خواهد بود و بر همین اساس نیز مشخصات خاصی را داراست.

مشخصات فنی سایپا سهند چیست؟

سایپا سهند در نسخه پایه یا همان S به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز است. این پیشرانه که M15GSI نام دارد در نسخه‌های ساده‌تر قبلی در خودروهای کوییک، ساینا و تیبا مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور حتی قرار است که در خودرو اطلس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

منیفولد خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 (قوای مورد استفاده در خودروهای کوییک، ساینا و تیبا) متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب می آید.

همچنین سرسیلندر این پیشرانه هم متفاوت از نمونه پایه بوده و سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد.

از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

سایپا سهند

این قوای محرکه توانایی تولید ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور و ۸۸ اسب‌بخار قدرت را داشته و احتمالا در زمان تحویل شاهد افزایش نیروی تولیدی آن نیز خواهیم بود.

این گمانه زنی مطرح است که در زمان تحویل سهند قوای محرکه آن بهبود یابد و توانایی تولید ۸۹ تا ۹۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور را داشته باشد.

بر طبق شنیده‌ها، احتمال تجهیز نمونه‌های کامل‌تر سهند به پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب‌بخار نیز دور از انتظار نیست. در این صورت استفاده از موتور توربو سایپا شاهین محتمل خواهد بود.

امکانات و قیمت سایپا سهند

سایپا عنوان کرده است که سهند در نسخه فول دنده‌ای به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، اتصال هوشمند خودرو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، مالتی مدیا، کروز کنترل، سنسور نور، دوربین عقب، سنسور پارک، تریم داخلی چرمی، سامانه GSI، سامانه پایش باد تایرها مجهز خواهد بود.

فعلا هنوز صحبتی در خصوص برچسب قیمتی و زمان دقیق عرضه سایپا سهند به میان نیامده است. حتی مشخصات این خودرو نیز به طور کامل مشخص نیست. اما آنچه که مشخص است آن است که به طور قطع سومین سدانِ کلاس B سایپا بهایی بیشتر از بهای اطلس خواهد داشت. با توجه به روند قیمت‌گذاری فعلی محصولات سایپا بعید نیست که با خودرویی در محدوده فراتر از سیصد میلیون تومان مواجه باشیم.

تصاویری جدید از سایپا سهند در نمایشگاه تحول صنعت خودرو [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۱

سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از خودروی جدید خود سهند، رونمایی کرد.
سایپا سهند از موتور M15 سایپا با قدرت 90 اسب بخار و 137 نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند. این خودرو برای انتقال قدرت به محور جلو از توان جعبه‌ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده خواهد کرد؛ اما متأسفانه اطلاع چندانی رابطه با این جعبه ‌دنده منتشر نشده و احتمالاً سیستمی مشابه با کوییک اتوماتیک در سایپا سهند به کار گرفته می‌شود و این دو خودرو از نظر جعبه‌دنده با یکدیگر یکسان خواهند بود! ظرفیت مخزن سوخت سهند 41 لیتر بوده و با توجه به استاندارد یورو 5، میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 7 لیتر اعلام شده است.
این خودرو با وزن 1220 کیلوگرم تولید شده و مجهز به امکاناتی همچون سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها، تهویه اتوماتیک، کیسه هوا سرنشینان جلو، سیستم مولتی مدیا و… است.

تصاویر رسمی سهند منتشر شد – بروز رسانی 23 خرداد 1402

گروه خودروسازی سایپا در روز 23 خرداد 1402، تصاویر رسمی خودرو سهند را منتشر کرد. در تصاویر رسمی این خودرو، سهند با لوگو پارس خودرو به تصویر کشیده شده است. بنابراین این خودرو محصولی از پارس خودرو خواهد بود. در سوی دیگر احتمالا سایپا تولید ساینا S و ساینا G را ادامه خواهد داد.

در تصاویر منتشر شده از سهند، کابین این خودرو نیز به نمایش درآمده است. تصاویر این کابین در قالب دو تیپ اتوماتیک و دنده‌ای منتشر شده‌اند. کابین این خودرو شباهت کامل به داشبورد سایپا اطلس دیگر محصول جدید این شرکت دارد که نسخه بهینه شده کوییک به شمار می‌رود. سهند در طرح دوم عرضه یکپارچه خودرو حضور نداشت اما انتظار داریم در طرح‌های فروش بعدی سایپا عرضه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pars
    pars | ۲۳ دی ۱۴۰۰

    همون 8 سوپاپه هنوز ؟!!!!

مطالب پیشنهادی