ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

چگونه یک طرح روابط عمومی برای استارتاپ‌ها بنویسیم: راهنمای جامع برای سال 2022

آیا نیاز به نوشتن یک طرح جامع روابط عمومی دارید اما نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید؟ حتی شاید ندانید که چگونه چشم‌انداز روابط عمومی را با برنامه‌های بازاریابی هماهنگ کرده و آن‌ها ...

پیمان گل وردی
نوشته شده توسط پیمان گل وردی | ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۴

آیا نیاز به نوشتن یک طرح جامع روابط عمومی دارید اما نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید؟ حتی شاید ندانید که چگونه چشم‌انداز روابط عمومی را با برنامه‌های بازاریابی هماهنگ کرده و آن‌ها را رشد دهید؟

طرح جامع روابط عمومی فراتر از انتشار یک بیانیه یا خبر در رسانه‌ها یا یک کمپین رپرتاژی خواهد بود و هنگامی که یک طرح روابط عمومی را تدوین کنید، 10 قدم از رقبای خود جلوتر خواهید بود.

روابط عمومی و بازاریابی، زمانی که به درستی اجرا شوند، دست‌به‌دست هم می‌دهند و یک شهرت قابل اعتماد و محبوب برای برند شما ایجاد می‌کنند. برای رسیدن به این هدف باید برنامه مشخص و دقیق داشته باشید. در ادامه گام به گام پیش خواهیم رفت تا به یک طرح روابط‌عمومی موفق دست یابیم تا:

  • آگاهی از برند را ایجاد کند
  • اعتماد مخاطبان هدف خود را به دست آورد
  • مشتریان را درگیر و هیجان‌زده کند
  • شما را جلوتر از رقبا نگه دارد
  • شما یا شرکت‌تان را به عنوان رهبران فکری بازار معرفی کند
  • بحران‌ها را مدیریت کند

چگونه بدانیم طرح روابط عمومی ما کار میکند؟

تکمیل شدن این طرح برای کسب‌وکار شما مفید خواهد بو اما چگونه باید این جدول را کامل کرد؟

طرح روابط عمومی برای استارتاپ

طرح روابط عمومی چیست؟

طرح روابط عمومی سندی است که نحوه تعامل شما با مخاطبان، مشتریان و ذی‌نفعان خود را برای یک دوره زمانی مداوم مشخص می‌کند. روابط‌عمومی فقط ایجاد سروصدا یا برگزاری یک رویداد سالانه نیست. در مقابل روابط‌عمومی نتایج مستمری را ارائه می‌دهد که تاثیر پایداری بر شهرت برند شما دارد.

در طرح روابط‌عمومی جزئیات داستان‌ها و محتوایی که قصد دارید درباره آن صحبت کنید، پیام‌های کلیدی برند و حتی آنچه می‌خواهید مخاطبان‌تان درباره برند شما بگویند به‌طور استراتژیک وجود دارد.

طرح روابط‌عمومی کانال‌های ارتباطی معتبر از برند شما که بستر کسب اطلاعات بیشتر برای مشتریان و مخاطبان است را ترسیم می‌کند. با اینکار ار حدس و گمان‌های چالش برانگیز در امان هستید و راه ارتباطی مشخص با مخاطبان خواهید داشت.

طرح روابط‌عمومی زمان و مدل انتشار یک محتوا را برنامه‌ریزی می‌کند تا بیشترین تاثیر را روی برند داشته باشد. این طرح یک سند جامع است که با اهداف تجاری، اهداف فروش و استراتژی روابط بازاریابی بیشترین هماهنگی را خواهد داشت.

چه چیزی باعث ایجاد یک طرح روابط‌عمومی موفق می‌شود؟

ساده است. برای اینکه این طرح کار کند، تمام محتوا باید دارای ارزش خبری باشند. زیاد فرقی ندارد که شما محتوا را برای تلویزیون آماده می‌کنید یا تصمیم دارید آن را در یک کانال کوچک یا گروه خانوادگی منتشر کنید؛ اگر محتوا ارزش خبری نداشته باشد، باعث ایجاد تعامل نمی‌شود.

خبرسازی (Newsworthy) یک روش خوب برای داستان‌سرایی و حرف زدن با مخاطبان درباره علایق آنهاست. داستانی که توجه‌ها را جلب کرده و نادیده گرفته نمی‌شود.

متخصصان روابط‌عمومی، خبری بودن یا نبودن یک روایت را به‌خوبی تشخیص می‌دهند. همچنین ۹ مرحله وجود دارد که به دیدگاهی همچون خبرنگاران برسید؛ یعنی محتوای با ارزش خبری تولید کنید و علاوه بر آن یک منبع خبری معتبر برای برند خود بسازید.

این ۹ مرحله عبارتند از:

  • عناصر برند خود را ترسیم کنید
  • مخاطب هدف خود را مشخص کنید
  • پیام‌های کلیدی خود را پیدا کنید
  • کانال‌های دستیابی به مخاطبان خود را شناسایی کنید
  • داستان‌های خبری کسب‌وکار خود را بیابید
  • طرح روابط‌عمومی خود را بنویسید
  • استراتژی رسانه‌ای خود را برنامه‌ریزی کنید
  • داستان موفقیت برند خود را بیان کنید
  • موفقیت طرح روابط‌عمومی خود را اندازه گیری کنید

هنگامی که شما به یک نمونه اولیه برای طرح روابط‌عمومی موفق برسید، به کمک این ۹ مرحله، می‌توانید یک استراتژی اختصاصی ایجاد کنید که شما را از رقبای‌تان متمایز کرده و همچنین نتایج مورد نظرتان را تضمین می‌کند.

بهتر است با اطمینان از اینکه روابط‌عمومی و بازاریابی در هماهنگی کامل با هم کار می‌کنند شروع کنید.

ترسیم و اولویت‌بندی عناصر برند

ترسیم و اولویت‌بندی عناصر برند یعنی اقدامات مثبت و واکنش‌گرایی نسبت به اخبار غیرواقعی و غلط درباره کسب‌وکار شما.

روابط عمومی نقش مهمی در شکل‌گیری، شهرت و مدیریت برندها دارد. بنابراین برای ایجاد یک برنامه روابط‌عمومی موثر، ابتدا باید برند خود و مفهوم آن را درک کنید.

برندها برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارند

مشتریان برند شما را متفاوت‌تر از کارمندان شما می‌بینند. همچنین سرمایه‌گذاران دوست دارند تا سطح تعامل آن‌ها با شما نسبت به دیگر رقبا و حتی مشتریان تفاوت داشته باشد.

بدون شک شما عناصر محتلف برند خود را بهتر می‌شناسید. دانستن اینکه برنامه روابط‌عمومی شما روی کدام عنصر تمرکز خواهد داشت به شما کمک می‌کند تا به نتایج هدفمندتری برسید.

برخی از رایج‌ترین عناصر برند عبارتند از:

  • برند مصرف کننده: مشتریان شما چگونه برند شما را می‌بینند؟
  • برند مالی یا شرکتی: سرمایه‌گذاران، سهامداران یا هر کسی که به ساختار مالی یا حقوقی شرکت ارتباط دارد، چگونه به برند شما نگاه می‌کند؟
  • نام تجاری کارفرما: چگونه کارمندان شما به برند شما نگاه می‌کنند؟
  • نام تجاری انجمن: چگونه شرکت شما با جامعه محلی، موسسات خیریه، کمپین‌ها و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی درگیر می‌شود؟ (چگونه این موضوع روی برند شما تاثیر می‌گذارد؟)
طرح روابط عمومی برای استارتاپ

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که هنگام نوشتن یک طرح روابط‌عمومی می‌توانید مرتکب شوید این است که سعی کنید تک‌تک عناصر برند را پوشش دهید.

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، بین عناصر مختلف تشکیل‌دهنده یک برند هم‌پوشانی وجود دارد. داستان برند شما می‌توانند بخش‌های مختلف این نمودار را شامل شود اما هرچه متمرکز و هدفمندتر باشید، برنامه روابط‌عمومی شما تاثیرگذارتر خواهد بود.

بارها گفته شده است که رویکردی کلی برای فعالیت‌های روابط‌عمومی وجود ندارد و عناصر مختلف برند براساس رویکردهای متناسب و هدفمند شکل می‌گیرند.

برای شروع یکی از بخش‌ها را انتخاب کرده و مطمئن شوید که اولویت‌های روابط‌عمومی با برنامه‌های اصلی شرکت در یک راستا است. این هماهنگی کمک می‌کند تا بدانید با چه مخاطبانی ارتباط دارید و باید چه داستان‌هایی را به اشتراک بگذارید.

چگونه مخاطب هدف خود را شناسایی کنیم

هنگامی که تصمیم گرفتید روی کدام عنصر از برند خود متمرکز شوید می‌توانید مخاطبان خود را شناسایی کنید. مخاطبان هدف شما گروهی از افرادی هستند که می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این افراد شنونده داستان شما را هستند.

ممکن است مخاطب هدف شما یک نفر باشد. در اینجا فقط مهم آن است که آن‌ها را شناسایی کنید و بدانید با چه افرادی طرف هستید.

شما می‌توانید یک مخاطب هدف منحصربه‌فرد یا بیش از یک نفر داشته باشید، اما مهم است که آنها را شناسایی کنید و درک کنید که چه کسانی هستند.

برای شناخت مخاطبان یک‌سری جزئیات مهم وجود دارد:

  • جمعیت شناسی: سن، جنسیت، درآمد، وضعیت تأهل، شغل، تخصص و سطح تحصیلات
  • مکان: کشور، شهر و محله
  • روانشناسی: دوست داشتنی‌ها و دوست نداشتن‌ها، نگرش‌ها و نظرات، سرگرمی‌ها و علایق

بدون شک به اشتراک‌گذاری داستان‌ها و محتوا با مخاطبان هدف باعث افزایش تعامل آن‌ها می‌شود؛ پس درک مخاطبان قبل از تولید محتوا ضروری است. همچنین دانستن این سطح از جزئیات یک پایه اساسی برای طرح روابط‌عمومی شما است و به داستان، پیام‌ها، کلمات کلیدی و محتوای منتشر شده جهت می‌دهد.

چگونه پیام‌های کلیدی خود را مفهومی کنیم؟

پیام‌های کلیدی جملاتی مختصر، ساده، کوتاه، خاص و واضح هستند که اطلاعات مهمی را در مورد برند شما بیان می‌کنند.

اما چرا پیام‌ها مختصر و کوتاه هستند؟ مخاطبان شما غرق اخبار و تبلیغات هستند. پس بهتر است پیام‌ها ساده، دقیق، متمرکز و براساس مخاطبان هماهنگ شود.

هیچ کسی یک متن یا پاراگراف بد یا یک تبلیغ نامتعارف را به‌خاطر نمی‌سپارد. از طرفی پیام‌های کلیدی حاوی اطلاعات خاصی هستند که مخاطبان هدف شما باید درباره خدمات، محصول یا کمپین روابط‌عمومی بشنوند و آن‌ها را در ذهن خود حفظ کنند. این پیام‌ها معمولا با هدف شهرت و بیشتر دیده شدن برند انتخاب می‌شوند و به نقاط قوت کسب‌وکار و تفاوت شما با رقبا اشاره دارند.

هر قسمت از برند به پیام‌های کلیدی هدفمند خود نیاز دارد

پیام‌های کلیدی هدفمند یعنی باید براساس جمعیت‌شناسی مخاطبان، پیام خود را انتخاب کنید. لازم نیست سعی در جذب همه داشته باشید.

برای انتخاب پیام‌های کلیدی هدفمند، این سوالات را از خود بپرسید:

  • مهم‌ترین چیز در مورد محصول، خدمات یا کمپین من چیست؟
  • جالب‌ترین چیز در مورد محصول، خدمات یا کمپین من چیست؟
  • محصول، خدمات یا کمپین من چه تفاوتی با دیگر رقبا دارد؟

برای نوشتن یک پیام کلیدی هدفمند به چک‌لیست زیر توجه کنید:

طرح روابط عمومی برای استارتاپ

بعد از انتخاب پیام کلیدی، آن را در گروه‌های خاص، بخشی از مخاطبان هدف، پایگاه اطلاعاتی شرکت یا در تیم خود آزمایش کنید. از تغییر دادن پیا‌م‌ براساس بازخوردها نترسید؛ فقط حواس‌تان باشد که که در اصل پیام تغییری ایجاد نشده و وضوح خود را حفظ می‌کند.

چگونه بهترین کانال‌ها برای ارتباط با مخاطبان را شناسایی کنیم؟

تا اینجای کار تقریبا پایه‌های یک طرح روابط‌عمومی موفق شکل گرفته است. شما می‌دانید که طرح روابط‌عمومی شما روی کدام عنصر برند متمرکز خواهد بود، چه مخاطبانی را جذب خواهد کرد و چه پیام‌هایی را به اشتراک می‌گذارد.

در قدم بعدی شما باید کانال‌هایی که برای ارتباط و انتقال پیام به مخاطبان نیاز است را شناسایی کنید. شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌، رسانه‌های آنلاین، پادکست‌ها، تلویزیون و رادیو و حتی یوتیوب می‌توانند منبع اطلاعاتی مخاطبان شما باشند.

یکی از بزرگترین مزایای شناسایی کانال‌های هدف قبل از شروع فرآیند برنامه‌ریزی روابط عمومی این است که می‌دانید مخاطبان هر کانال معمولا به چه نوع محتوایی علاقه دارند.

سه نوع داستان وجود دارد

داستان‌ها و روایت در سه دسته اخبار، گزارش‌ها و داستان محصول تقسیم‌بندی می‌شوند.

خبرهای منتشر شده باید به‌موقع و دقیق باشد. انتشار اخبار روند حرکتی و پیشرفت کسب‌وکار را نشان می‌دهند و به همین دلیل است که اصطلاحا گفته می‌شود این متن ارزش خبری دارد. می‌توانید با نوشتن بیانیه مطبوعاتی به‌همراه یک تیتر جذاب شروع کنید.

گزارش‌ها فرایندها و الگوهای فعلی شما را نشان داده و مشخص می‌کنند در مدت زمان گذشته چه اتفاقاتی در برند شما رخ داده است. گزارش می‌تواند شامل مطالعات موردی یا شرح یک کمپین خاص باشد.

داستان محصول نیز جزئیات محصول، اطلاعات کلی و دلایل عرضه آن محصول را شرح می‌دهد.

تصمیم‌گیری برای استفاده از کدام نوع محتوا به جایگاه برند و اصل داستان شما بستگی دارد اما برای تاثیرگذاری روی مخاطبان از طریق فعالیت‌های روابط‌عمومی ضروری است.

علاوه بر این مهم است که برای داستان‌های خود بهترین کانال‌های ارتباطی را انتخاب کنید. به دسته‌بندی زیر توجه کنید:

  • رسانه‌های عمومی چاپی و آنلاین: ترکیبی از اخبار و گزارش‌ها
  • رسانه‌های تخصصی: ترکیبی از اخبار، گزارش‌ها و داستان محصول
  • شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها: داستان محصول و گزارش‌ها
  • پادکست: گزارش‌ها
  • وبلاگ: گزارش‌ها و داستان محصول

چگونه داستان‌های خبری کسب‌وکار را پیدا کنیم؟

به‌دنبال اتفاقات ارزشمند خبری باشید. داستان‌های خبری قلب برنامه روابط عمومی شما هستند؛ زیرا اشتراک‌گذاری اخبار با مخاطبان هدف بسیار ضروری است.

طرح روابط عمومی برای استارتاپ

انتشار یک متن رپرتاژ که فقط توضیحی از محصولات یا خدمات ویژه و اختصاصی شماست بازخورد زیادی ندارد. اما اگر مخاطبان را با یک روایت خبری یا داستانی جذاب با برند خود درگیر کنید، احتمال اینکه توجه بیشتری را به خود جلب کنید وجود دارد. همچنین می‌توانید گفت‌وگوی غیررسمی و صمیمانه با مشتریان خود ایجاد کنید؛ تجربه نشان داده که این کار وفاداری به برند ایجاد می‌کند.

ایجاد داستان‌های خبری یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین بخش‌های طرح روابط‌عمومی است. بسیاری از برند در این مرحله گیر می‌کنند؛ چون نمی‌دانند داستان کسب‌وکارشان چیست و این داستان را چطوری باید پیدا کنند.

هنگامی که لیست داستان‌های خود را تهیه کردید، گام بعدی این است که طرح روابط عمومی خود را پر کنید. پس بیایید بررسی کنیم که چگونه طرح روابط عمومی خود را بنویسیم؟

طرح روابط عمومی برای استارتاپ

از چپ به راست جدول شروع می‌کنیم:

تاریخ: همه کارها باید براساس تاریخ و زمان‌بندی باشد تا در طی یک دوره فعالیت به اهداف پیش‌بینی شده برسد. روزها و مناسبت‌ها می‌توانند برای شما یک داستان خبری جذاب ایجاد کنند.

نکته: بهتر است برای بازه‌های زمانی ماهانه یا فصلی برنامه‌ریزی کنید.

داستان: برای هر داستان یک موضوع یا تیتر انتخاب کنید تا به‌راحتی قابل تشخیص باشد. همچنین می‌توانید از پیام‌های کلیدی که انتخاب کرده‌اید استفاده کنید.

نکته: نوشتن دقیق نوع داستان (خبر، گزارش یا داستان محصول) بسیار اهمیت دارد.

عنصر برند: از این ستون برای مشخص شدن قسمتی از برنامه برند که در برنامه روابط‌عمومی انتخاب کرده‌اید استفاده می‌شود.

نکته: می‌توانید بیش از یک بخش برند را در هر داستان بنویسید.

مخاطب: در اینجا باید جزییات مرتبط با مخاطبان هدف خود را بنویسید.

نکته: مانند عنصر برند می‌توانید چند دسته مخاطبان را یادداشت کنید اما با فعالیت هدفمند، شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت.

پیام‌های کلیدی: اطلاعات واضح، مختصر و مهمی که می‌خواهید مخاطبان هدف به‌خاطر بسپارند.

نکته: برای انتخاب پیام کلیدی عجله نکنید. بیشتر بررسی کنید تا پیام شما تاثیر بیشتری داشته باشد.

کانال‌ها: لیست کانال‌های ارتباطی با مخاطبان را تهیه کنید.

نکته: براساس هر داستان، تعداد کانال‌های هدف متغیر خواهد بود.کانال‌های خود را اولویت‌بندی کرده و روی آن‌هایی تمرکز کنید که بیشترین تاثیر مثبت را برای برند شما ایجاد می‌کنند.

رسانه‌ها: نام برنامه، سایت، مجله یا پادکست‌هایی است که می‌خواهید داستان شما در آن منتشر شود. همچنین در ستون بعدی باید  تعداد انتشار یا بازنشر محتواها نیز نوشته شود.

نکته: خیلی مهم است که بدانید چه داستانی را در چه رسانه‌ای، در چه قالبی و در چه زمانی منتشر کنید تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.

نوع داستان: همانطور که گفته شد ما سه نوع داستان اخبار، گزارش‌ها و داستان محصول داریم. پس باید مشخص شود که روایت ما از کدام دسته‌بندی خواهد بود.

نکته: درج جزییات کمک می‌کند تا تنوع متن ایجاد شده و بدانیم که موضوع انتخاب شده براساس کدام نوع محتوا آماده خواهد شد.

راه‌های ارتباطی: در این قسمت می‌توانید نام، مشخصات، اطلاعات تماس، جایگاه شغلی در سازمان یا تاثیرگذاری و حوزه فعالیت افراد را بنویسید.

نکته: در صحت و به‌روز بودن اطلاعات و راه ارتباطی با افراد دقت کنید.

چگونه برای ارتباط با رسانه خود برنامه‌ریزی کنیم؟

وقتی طرح روابط‌عمومی می‌نویسید، بدون شک می‌دانید که باید داستان‌ها و محتوای‌های خاص خود را در رسانه‌های مختلف منتشر کنید.

برای کار روابط‌عمومی شما باید تنوع محتوایی داشته باشید، با رسانه‌های زیادی ارتباط بگیرید و براساس برنامه زمانی پیش بروید تا ارتباط رسانه‌ها با شما دو طرفه شود.

هدف از نوشتن یک طرح روابط‌عمومی، اجرای چندین کار روابط‌عمومی در طول سال، ارتباط مداوم با رسانه‌ها و در نتیجه افزایش تعامل برای برند است.

البته یادتان نرود که رسانه‌ها براساس تقویم و زمان‌بندی تحریریه خود کار می‌کنند و تقویم هر رسانه باتوجه به مخاطبان، میزان انتشار مطالب و محتوای موجود متفاوت است. پس برای جلوگیری از بهم نخوردن برنامه‌ها، فعالیت خود را زودتر با رسانه مدنظر هماهنگ کنید.

شما باید اطمینان حاصل کنید که همه کسانی که در این برنامه روابط‌عمومی نقش داشته و تاثیرگذار هستند، ضرب‌الاجل کار رسانه‌ای را درک کنند. این افراد می‌توانند عکاس و تصویربردار باشند، تیم شبکه اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ باشند، مدیران شرکت باشند که باید سخنرانی و مصاحبه کنند یا از آن‌ها تایید انجام را بگیرید و یا تیم بازاریابی است که باید روی روند انجام کار نظارت داشته باشد.

هرگز با یک طرح ناقص به سراغ رسانه‌ها نروید؛ به‌عنوان مثال اگر متن خوبی دارید اما عکس آن آماده نیست، با رسانه‌ها صحبت نکنید. اتفاق بدتر این است که شما به یک خبرنگار قول بدهید اما نتوانید آن را اجرایی کنید. آن وقت به‌طور کاملا جدی اعتماد و رابطه شما با آن فرد و رسانه خراب خواهد شد.

چگونه داستان موفقیت خلق کنیم؟

هنگامی که از ارتباط رسانه‌ای خود اطمینان پیدا کردید، روند شبکه‌سازی خود را ادامه دهید. می‌توانید از چک لیست زیر استفاده کنید.

طرح روابط عمومی برای استارتاپ

چگونه موفقیت طرح روابط‌عمومی خود را اندازه‌گیری کنیم؟

بهترین طرح‌های روابط‌عمومی داده‌هایی از نظر کمی و کیفی تولید می‌کنند که می‌تواند به اندازه‌گیری موفقیت استراتژی روابط‌عمومی و ارتباط با رسانه شما کمک کند. این ارزیابی در تمام بخش‌های برنامه شما ضروری است اما توجه بیشتر به میزان انتشار داستان‌ها (اشتراک صدا یا Share of Voice) و بازخوردی (لحن صدا یا Tone of Voice) که از طرف مخاطبان داده می‌شود بسیار مهم است. این دو معیار برای تجزیه و تحلیل چگونگی مقابله با رقبا واقعا مفید هستند؛ زیرا شما را قادر می‌سازند تا ببینید طرح روابط‌عمومی شما چقدر در افزایش آگاهی و تاثیرگذاری بر صحبت‌های پیرامون برند شما موثر بوده است.

در پارامترهای اندازه‌گیری موفقیت طرح روابط‌عمومی، معیار اشتراک صدا به میزان پوشش رسانه‌ای آنلاین، رسانه‌های چاپی، پخش آنلاین و مصاحبه‌ها و اخبار مربوط به شرکت یا نام تجاری در مقایسه با رقبا اشاره دارد. شما باید تمام لینک‌های خبری، پوشش‌های رسانه‌ای و پست‌های شبکه اجتماعی را جمع‌آوری کرده و بررسی کنید که چه میزان روی مخاطبان تاثیر گذاشته است.

برای رصد رسانه‌ها و پیگیری پوشش داستان‌ها، می‌توانید از ابزارهای آنلاین نظارت بر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. هر چقدر اطلاعات به دست آمده کامل‌تر باشد، میزان تاثیرگذاری طرح روابط‌عمومی شما دقیق‌تر مشخص می‌شود.

البته دقت کنید که اشتراک صدا به تنهایی هیچ داده کیفی در اختیار شما قرار نمی‌دهد؛ به همین دلیل بهتر است این پارامتر را با لحن صدا یا Tone of Voice ترکیب کنید.

لحن صدا میزان بازخوردها از شرکت و برند شما را نشان می‌دهد. آیا بازخوردها مثبت هستند یا منفی؟ آیا لحن نوشته‌ها مناسب است؟ آیا به نقدهای مطرح شده پاسخ درست داده شده است؟ آیا شرکت ‌‌‌‌‌در ارائه برند خود متعهد است؟

برای این کار فهرستی از کلمات یا عبارت‌های کلیدی تهیه کرده و تعداد جست‌وجوی آن‌ها در سایت‌ها را بررسی کنید. با این کار متوجه می‌شوید که در رسانه‌ها چه حرف‌ها یا نکات مثبت یا منفی در خصوص برند شما وجود دارد.

بیشتر کسب‌وکارها یک خط‌مشی تعیین شده از لحن صدای خود دارند. این خط‌مشی با همکاری تیم بازاریابی تهیه می‌شود؛ چون مهم است که صحبت‌ها و محتوای منتشر شده از برند شما با مدل کارتان هماهنگ باشد.

دیتای به دست آمده از اندازه‌گیری اشتراک و لحن صدا به برنامه‌ریزی‌های بعدی در طرح روابط‌عمومی شما کمک می‌کند. همچنین میزان همسویی طرح شما با برنامه‌های بازاریابی و فروش شرکت را نیز مشخص می‌کند.

درک برند

با تکیه بر داده‌های کیفی حاصل از ارزیابی لحن صدا، اکنون باید موقعیت کلی برند خود را مرور کنید. پاسخ دادن به سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا این کار را بهتر انجام دهید:

  • آیا تغییری در نحوه مشاهده برند شما توسط مخاطبان هدف ایجاد شده است؟
  • پیام‌های کلیدی شما چگونه منتشر شده و در مقابل چه پاسخی دریافت کردند؟
  • دیدگاه‌ها و نظرات مخاطبان چطور بود؟
  • آیا همچنان بازخوردها‌ی منفی وجود دارد؟

بهترین راه برای به دست آوردن این اطلاعات، جمع‌آوری نظرات مشتریان است. برخی از برندها معتقدند که نظرسنجی‌های دوره‌ای از مخاطبان (عمدتا به‌صورت آنلاین) بهترین کار است. اگر شما یک دیتابیس جامع دارید، حتما نظرسنجی آنلاین انجام دهید.

یکی دیگر از روش‌های رایج این است که از طریق گروه‌های متمرکز و هدفمند، با مشتریان خود رودررو صحبت کنید. مزیت بزرگ این روش آن است که می‌توانید پرسش‌های عمیق‌تری انجام دهید و مکالمات دقیق‌تری داشته باشید.

نکته کلیدی این است که جمع‌آوری بازخورد مخاطبان را به یک فرهنگ در سازمان خود تبدیل کنید تا هرگونه تغییر در دیدگاه‌ها و احساسات مشتریان نسبت به برندتان را اندازه‌گیری کنید.

کلام آخر

بدانید و آگاه باشید که روابط‌عمومی تبلیغات نیست! از طرفی تمام نتایج و خروجی فعالیت‌های روابط‌عمومی در بلندمدت خود را نشان می‌دهند و نباید انتظار اقدامات فوری و سریع داشته باشید. این موضوع همیشه مورد انتقاد برنامه‌های روابط‌عمومی است اما یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است.

اغلب رسانه‌های مشهور هیج لینکی به وب‌سایت شما نمی‌دهند. از طرفی رسانه‌های بزرگ و معتبر بسیار محتاط هستند و دوست ندارند به‌نظر برسد که به‌طور غیرمنصفانه از یک شرکت یا برند حمایت می‌کنند.

روابط‌عمومی به رفتار مخاطبان از روش تصمیم‌گیری و اختیار تاثیر می‌گذارد تا اعمال فشار و اجبار! زیرا هدف روابط‌عمومی ایجاد اعتماد و وفاداری طولانی مدت است. بدون شک یک مخاطب در آن لحظه مشتری شما نخواهد شد اما داستان‌های جذاب و قانع‌کننده از برند شما، فرد را با برند شما درگیر کرده و علاقه او را برانگیخته می‌کند. برای ارزیابی رفتار مشتریان دوره‌های زمانی یک ماهه، سه ماهه و ... را در نظر بگیرید تا به یک الگوی دقیق دست یابید.

میزان ترافیک وب‌سایت، افزایش فالوور یا تعامل در شبکه‌های اجتماعی، ثبت‌نام کاربران جدید، نرخ تبدیل کاربران و روند فروش شرکت را می‌توان خروجی یک طرح روابط‌عمومی دانست.

هر عنصر از طرح روابط‌عمومی باید با سایر حوزه‌های کسب‌وکار شما همسویی داشته باشد. پس داستان‌های برند خود را در نظر بگیرید برنامه خود را قدم به قدم پیگیری کنید. طرح روابط‌عمومی را به درستی اجرا کنید تا به تغییر سطح آگاهی از برند شما در بازار دست یابید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی