ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاست واردات خودرو
خودرو

آزادسازی واردات؛ تنها راه برای تخلیه حباب بازار خودرو در شرایط تحریم

سیاست کنترل و نظارت بر واردات خودرو، باعث هدایت بازار به سمت قیمت‌های منطقی می‌شود. در این صورت، تولیدکننده داخلی در بازار رقابتی به وجود آمده، روش‌های نوینی را جهت کاهش هزینه‌های تولیدی خود استفاده ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

سیاست کنترل و نظارت بر واردات خودرو، باعث هدایت بازار به سمت قیمت‌های منطقی می‌شود. در این صورت، تولیدکننده داخلی در بازار رقابتی به وجود آمده، روش‌های نوینی را جهت کاهش هزینه‌های تولیدی خود استفاده می‌کند. استفاده از این روش‌ها، می‌تواند زیان تولیدکننده را به حداقل برساند. از طرف دیگر، می‌تواند در کاهش قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیرگذار باشد. میزان این کاهش با توجه به مؤلفه‌های حائز اهمیت در تعیین نرخ خودرو تعیین می‌شود.

اگر دولت سیاست واردات خودرو را با جدیت دنبال کند شاید در کوتاه‌ مدت به ضرر خودروسازان باشد، اما در بلند مدت با ایجاد فضای رقابتی به نفع خودروسازان خواهد بود و می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خودروی داخلی شود.

الهویردی دهقانی، عضو کمسیون صنایع مجلس، با انتقاد از افزایش قیمت خودرو، اعلام کرد: «دلیل اصلی گرانی خودرو طی روزهای گذشته را باید در کافی نبودن تولید خودروسازان نسبت به تقاضای بازار جستجو کرد؛ علیرغم تمامی وعده‌ها مبنی بر رشد تیراژ تولید خودرو، این قول‌ها تاکنون محقق نشده و همین امر موجب شده که قیمت خودرو در بازار روند صعودی داشته باشد.»

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی افزود: «در شرایطی که بازار سالانه به حدود 2 میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد و تولید داخل نیز حدود 1 میلیون دستگاه است، واردات به منظور تامین نیاز داخل و تنظیم بازار ضرورت دارد.»

وی اضافه کرد: «سیاست واردات خودرو و واردات مدیریت شده خودرو نه تنها به تولید داخل آسیب نمی‌زند بلکه خودرو را که اکنون کالایی سرمایه‌ای شده به کالایی مصرفی تبدیل خواهد کرد.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این که با واردات خودرو، خودروسازان نیز ملزم می‌شوند که تیراژ تولید و کیفیت محصولات را افزایش دهند، ادامه داد: «با واردات حباب قیمتی خودرو تخلیه می‌شود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان داخلی از قافله صنعت خودروسازی دنیا عقب هستند، تصریح کرد: «علاوه بر واردات، دولت نیز باید تصدی گری در صنعت خودروسازی را رها کرده و سیاست‌گذار باشد با تحقق این مهم شرکت‌های خودروسازی خصوصی نیز وارد میدان می‌شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی