ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی آیفون SE 2022؛ تکراری‌تر از همیشه

بررسی آیفون SE 2022

دو واژه «آیفون» و «اقتصادی» معمولا با یکدیگر بیگانه‌اند، اما آیفون SE 2022 جدیدترین نماینده اپل در بازار گوشی‌های نه‌چندان گران‌قیمت محسوب می‌شود. این گوشی چیپ قدرتمند A15 Bionic را در قالب تکراری آیفون ۸ در اختیار شما می‌گذارد. برای این‌که با آیفون ارزان جدید اپل بیشتر آشنا شوید با دیجیاتو همراه باشید.

اولین آیفون SE در سال ۲۰۱۶ ارائه شد و عنوان یک آیفون ارزان قیمت را از آن خود کرد. این دستگاه فروش بالایی داشت و همین سبب شد تا پس از چند سال، اپل به فکر ارائه نسل دوم آیفون SE در سال 2020 بیفتد که سال گذشته آن را بررسی کردیم. در نهایت، امسال نسل سوم آیفون SE با قیمتی بیشتر از قبل از راه رسید.

بررسی آیفون SE 2022

مدل ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی در جدیدترین رویداد اپل با قیمت ۴۷۹ دلار معرفی شد که در ایران چیزی در حدود ۱۸ میلیون تومان برایتان آب می‌خورد. بی‌شک مهم‌ترین ویژگی این دستگاه، بهره‌مندی از قوی‌ترین چیپ اپل یعنی A15 Bionic است که گوشی‌های خانواده آیفون 13 از آن استفاده می‌کنند. به لطف وجود این تراشه، آیفون SE 2022 قابلیت اتصال به شبکه 5G را نیز دارد. در ادامه مشخصات فنی iPhone SE 2022 را مرور می‌کنیم.

مشخصات فنی آیفون SE 2022

  • نمایشگر ۴.۷ اینچی Retina IPS LCD با وضوح ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسلی
  • تراشه اپل A15 Bionic با قابلیت اتصال به شبکه 5G
  • ۴ گیگابایت حافظه رم
  • ۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم‌عامل iOS 15
  • دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی
  • مجهز به حسگر تشخیص اثر انگشت TouchID
  • اسپیکر استریو
  • عرضه شده در رنگ‌های مشکی، سفید و قرمز
  • قیمت حدود ۱۸ میلیون تومان برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی

آیفون SE 2022 را فروشگاه تکنولایف برای بررسی در اختیار دیجیاتو قرار داده است. تکنولایف یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های محصولات دیجیتال و به‌خصوص موبایل در ایران محسوب می‌شود. با مراجعه به وب‌سایت تکنولایف می‌توانید آیفون SE 2022 یا جدیدترین محصولات دیجیتال را با قیمت مناسب خریداری نمایید.

بررسی ویدیویی آیفون SE 2022

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی آیفون SE 2022

صحبت در مورد طراحی آیفون SE 2022 معنایی ندارد چون این گوشی از همان طراحی قدیمی و تکراری آیفون ۸ و آیفون SE قبلی استفاده می‌کند. حتی با در نظر گرفتن بعضی جزئیات، این سبک طراحی به آیفون ۶ برمی‌گردد که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. بنابراین گفتنی‌ها در مورد طراحی این گوشی گفته شده و جایی برای حرف تازه باقی نمانده است.

بزرگ‌ترین مشکلی که هنگام استفاده از آیفون SE 2022 تجربه می‌کنید، حاشیه بسیار زیاد بالا و پایین نمایشگر است. نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی به حدود ۶۵ درصد می‌رسد که در سال ۲۰۲۲ کمی خجالت‌آور است. با این حال سنسور اثر انگشت محبوب اپل یعنی TouchID در آیفون SE 2022 پایین نمایشگر تعبیه شده تا شما را از دردسرهای FaceID برهاند.

بررسی آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 گوشی بسیار خوش‌دست و سبکی است. این گوشی با ۱۴۴ گرم وزن، حتی در استفاده درازمدت هم فشاری به دستان شما وارد نمی‌کند و در هر جیبی جا می‌شود. با این حال اگر به‌دنبال کوچک‌ترین و سبک‌ترین آیفون هستید، گزینه بهتری پیش روی شماست: آیفون ۱۳ مینی.

در زمینه کیفیت ساخت اما اپل چیزی کم نگذاشته و با محصولی به‌شدت باکیفیت و خوش‌ساخت روبرو هستیم. ترکیب شیشه و فریم آلومینیومی به بهترین شکل ممکن حس یک گوشی پریمیوم را به شما می‌دهند. این گوشی گواهی IP67 را دریافت کرده و می‌تواند به مدت نیم ساعت تا عمق ۱ متری آب مقاومت کند.

نمایشگر

بررسی آیفون SE 2022

نمایشگر آیفون SE جدید هم تفاوتی با نمایشگر نسل قبلی و آیفون 8 ندارد. این گوشی به یک صفحه ۴.۷ اینچی از نوع Retina IPS LCD مجهز شده که با رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل تجربه بصری قابل قبولی را به شما ارائه می‌دهد. اگرچه تراکم ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ در سال ۲۰۲۲ کم به نظر می‌رسد اما به‌خاطر ابعاد کوچک صفحه، مشکل خاصی به‌وجود نمی‌آید.

کیفیت کلی نمایشگر آیفون SE 2022 مطلوب است. این نمایشگر رنگ‌ها را بسیار دقیق نشان می‌دهد و با فناوری True Tone می‌تواند دمای رنگ را بر اساس نور محیط تنظیم کند. پشتیبانی از فناوری‌های HDR10 و دالبی ویژن نیز برای کاربرانی که به چنین محتوایی دسترسی دارند، قابل اهمیت است.

بررسی آیفون SE 2022

حداکثر روشنایی صفحه آیفون SE 2022 به حدود ۶۵۰ نیت می‌رسد که حتی در مقایسه با میان‌رده‌های اندرویدی هم حرفی برای گفتن ندارد و هنگام تماشای محتوا زیر تابش مستقیم نور خورشید، شما را به دردسر می‌اندازد. نرخ رفرش ۶۰ هرتزی نمایشگر این گوشی نقطه ضعف بزرگی نیست، اما اگر تجربه استفاده از پنل‌هایی با نرخ رفرش بالاتر را داشته باشید احتمالا برایتان آزاردهنده خواهد بود.

مشکل اساسی من هنگام استفاده از آیفون SE 2022 ابعاد بسیار کوچک نمایشگر بود. این نمایشگر نه برای مطالعه ساخته شده، نه برای تماشای ویدیو و نه برای بازی کردن. البته کاربران این گوشی احتمالا استفاده بسیار ساده و عمومی از آن خواهند داشت اما حتی مرور محتوای شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام روی این گوشی نیز با دشواری همراه است.

نرم‌افزار و رابط‌کاربری 

بررسی آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 با جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اپل یعنی iOS 15 عرضه شده و پس از راه‌اندازی به نسخه iOS 15.4.1 آپدیت می‌شود. با توجه به سابقه درخشان اپل در پشتیبانی نرم‌افزاری محصولاتش، می‌توان انتظار داشت که این گوشی به iOS 20 یا حتی نسخه‌های بعدی نیز آپدیت شود.

سیستم‌عامل iOS 15 از نظر ظاهری تفاوت زیادی با iOS 14 ندارد و با تمرکز روی قابلیت‌های فیس‌تایم، مدیریت اعلان‌ها، مرورگر سافاری و افزونه‌های آن، کیف پول و مپس معرفی شده است. اگر می‌خواهید با iOS 15 بیشتر آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم ویدیوی بررسی این نسخه از سیستم‌عامل محبوب اپل را در ادامه تماشا کنید.

بررسی ویدیویی iOS 15

سخت‌افزار و کارآیی

بررسی آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 جدیدترین چیپ اپل یعنی A15 Bionic را در اختیار دارد، یعنی همان تراشه‌ای که در خانواده آیفون ۱۳ نیز به‌کار رفته است. این چیپ با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده و بیش از ۱۵ میلیارد ترانزیستور دارد، یعنی حدود ۲۷ درصد بیشتر از نسل قبل. حافظه رم این گوشی در مقایسه با نسل قبل یک گیگابایت بیشتر شده و به ۴ گیگابایت رسیده است. مودم کوالکام X60 5G نیز وظیفه برقراری ارتباطات بی‌سیم از جمله اتصال به شبکه 5G را بر عهده دارد.

توان سخت‌افزاری آیفون SE 2022 در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. این گوشی نه‌تنها از گوشی‌های هم‌رده، بلکه در بعضی تست‌ها مثل گیک‌بنچ از پرچمداران اندرویدی هم قوی‌تر است و با توجه به رزولوشن پایین نمایشگر، در اجرای بازی‌ها از آیفون ۱۳ پرو مکس نیز بهتر عمل می‌کند. نتایج تست‌های مختلف روی این گوشی را در ادامه می‌بینید.

نتایج بنچمارک آیفون SE 2022
نتایج بنچمارک آیفون SE 2022

در جدول زیر نتایج به‌دست آمده توسط آیفون SE 2022 را با آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا مقایسه کرده‌ایم.

گوشیAntutu 9GeekBench 5
Multi-Core
3DMark WL
Unlimited
3DMark WLE
Unlimited
آیفون SE 2022۷۳۴۲۲۲۴۳۰۱۹۸۲۱۱۹۰۹
آیفون ۱۳ پرو مکس۸۳۰۵۳۸۴۶۹۶۱۱۵۸۴۲۶۷۶
گلکسی S22 اولترا۹۳۷۵۱۱۳۵۳۴۱۰۲۰۶۲۴۴۳
مقایسه توان سخت افزاری آیفون SE 2022 با رقبا

همان‌طور که می‌بینید آیفون ارزان جدید اپل از نظر سخت‌افزاری اختلاف زیادی با گران‌ترین گوشی‌های پرچمدار بازار ندارد و به‌راحتی تمام اپ‌ها و بازی‌ها را اجرا می‌کند. من بازی‌های سنگین مثل آسفالت ۹، کال آو دوتی موبایل و گنشین ایمپکت را روی این گوشی نصب کردم و تمام آنها بدون هیچ‌گونه لگ و افت فریم اجرا شدند. بین این سه بازی سنگین، فقط گنشین ایمپکت با تنظیمات گرافیکی حداکثری باعث داغ شدن گوشی شد و دو بازی دیگر، فشار زیادی به سخت‌افزار آیفون SE 2022 وارد نکردند.

پایداری عملکرد سخت‌افزاری آیفون SE جدید نیز جالب توجه است. اولین تست پایداری با اپلیکیشن 3DMark و تست سنگین Wild Life Extreme به نتیجه قابل انتظار ۶۴.۱ درصد رسید اما در تست‌های بعدی داستان به‌کل تغییر کرد. نتایج تست‌های مختلف پایداری این گوشی را در تصویر زیر می‌بینید.

نتایج تست پایداری آیفون SE 2022 با اپلیکیشن 3DMark
نتیجه تست عادی و تست پایداری iPhone SE 2022 با اپلیکیشن 3DMark

تصویر اول سمت چپ تست عادی وایلد لایف اکستریم را با نتیجه ۲۵۸۴ نشان می‌دهد. در اولین تست پایداری، آیفون SE 2022 پس از ۲ بار اجرای این تست با حداکثر توان، تا حد زیادی افت می‌کند و ۱۸ مورد بعدی را با امتیاز حدود ۱۶۰۰ ادامه می‌دهد و به نتیجه ۶۴.۱ درصد می‌رسد. پس از آن بارها تست را در شرایط مختلف اجرا کردم اما همان‌طور که در دو نمودار دیگر می‌بینید، آیفون SE جدید از همان ابتدا با نصف توان سخت‌افزاری شروع می‌کند و پایداری بالای ۹۷ درصد را به‌دست می‌آورد. ظاهرا گوشی به‌شکل هوشمند این اپلیکیشن را در لیست سیاه قرار داده و حداکثر توان سخت‌افزاری خود را در اختیار آن قرار نمی‌دهد.

در هر صورت آیفون SE 2022 یکی از قوی‌ترین گوشی‌های دنیای موبایل است و نه‌تنها در حال حاضر، بلکه تا سال‌های پایانی عمر طولانی خود، بالاترین سطح از کارآیی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ویژگی را در هیچ گوشی میان‌رده اندرویدی پیدا نخواهید کرد.

دوربین

بررسی آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 تنها ۲ دوربین دارد؛ یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی در پشت بدنه و یک دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی که بالای نمایشگر قرار گرفته است. در نگاه اول، این دو دوربین محدودیت‌های زیادی دارند اما در عمل، آیفون SE جدید تجربه لذت‌بخشی را برای عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار شما می‌گذارد. در ادامه مشخصات دو دوربین این گوشی را مرور می‌کنیم.

  • دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی، پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرونی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۲، فوکوس ثابت

چیپ A15 قابلیت عکاسی جدید اپل یعنی Photographic Styles را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد، و این مهم‌ترین تفاوت دوربین این گوشی و نسل قبل به‌شمار می‌رود. با این حال طبق تجربه من، کیفیت عکس‌های آیفون SE جدید و نسل قبل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و حتی پردازشگر تصویر جدید اپل نیز نمی‌تواند خروجی بهتری را از این سنسور قدیمی بگیرد. تنها هنگام پردازش، رنگ‌ها کمی زنده‌تر و شاداب‌تر از آب درمی‌آیند. البته دوربین سلفی آیفون SE جدید کمی بهتر از قبلی عکس می‌گیرد. تصاویر زیر این موارد را به‌خوبی نشان می‌دهند.

دوربین اصلی آیفون SE 2022 تجربه لذت‌بخشی از عکاسی در نور کافی را در اختیار شما می‌گذارد. کیفیت تصاویر دوربین اصلی این گوشی از اکثر میان‌رده‌های اندرویدی بالاتر است و هیچ ضعف خاصی را در آنها نمی‌بینید. البته به‌خاطر رزولوشن پایین سنسور، با بزرگ کردن تصویر، جزئیات کمتری را مشاهده می‌کنیم.

عکس‌های دوربین اصلی آیفون SE 2022 در شب چنگی به دل نمی‌زنند. این گوشی نایت‌مود ندارد و با سنسور کوچک‌اش، نمی‌تواند عکس شبانه خوبی را به شما تحویل دهد. نویز در عکس‌ها مشهود است و رنگ‌ها به‌اندازه کافی شاداب نیستند. با این حال میان‌رده‌های اندرویدی نیز معمولا عملکرد مناسبی در محیط تاریک ندارند.

دوربین سلفی آیفون SE 2022 در مقایسه با اکثر گوشی‌های میان‌رده اندرویدی حرفی برای گفتن ندارد و فقط در شرایط نوری ایده‌آل عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد. با اندک کاهش نور، جزئیات تا حد زیادی افت کرده و نویز افزایش می‌یابد.

از آنجا که کاربران آیفون SE معمولا عکاس حرفه‌ای نیستند، مجموعه دوربین‌های آیفون SE 2022 قطعا نیاز آنها را برطرف خواهد کرد. در زمینه فیلمبرداری هم که آیفون همیشه سرآمد بوده و آیفون SE جدید می‌تواند ویدیوهای 4K/60 با بالاترین کیفیت را ضبط کند.

باتری و شارژر

بررسی آیفون SE 2022

از آیفون SE 2022 نباید انتظار شارژدهی خوبی داشته باشید. البته این موضوع تا همین یکی دو سال قبل برای هر آیفونی صحت داشت، اما آیفون‌های ۱۲ و ۱۳ پرو مکس توانستند این باور را به چالش بکشند. در هر حال اپل توانسته با ترفندهای پیچیده مهندسی، ظرفیت باتری آیفون SE 2022 را حدود ۱۰ درصد نسبت به نسل قبل افزایش دهد تا به ۲۰۱۸ میلی‌آمپر ساعت برسد.

افزایش ظرفیت باتری تأثیری در شارژدهی این گوشی ندارد و همچنان با یکی از ضعیف‌ترین گوشی‌های بازار از نظر شارژدهی روبرو هستیم. طبق تجربه من، این گوشی با استفاده سنگین بین ۳ تا ۴ ساعت و با استفاده معمولی بین ۵ تا ۶ ساعت شارژدهی خواهد داشت. بنابراین در بدترین حالت، اواسط روز و در بهترین حالت، حوالی غروب باید گوشی را به شارژ بزنید.

سرعت شارژ آیفون SE 2022 بسیار خوب است. باتری کوچک این گوشی با هر شارژری به‌راحتی شارژ می‌شود، یعنی نیازی به تهیه شارژر ۲۰ واتی اپل با قیمت حدود ۷۰۰ هزار تومان ندارید. حتی یک پورت USB می‌تواند با سرعت کافی این باتری را شارژ کند. بهتر است این هزینه را صرف خرید پاوربانک کنید تا در مواقع اضطراری با مشکل مواجه نشوید.

جمع‌بندی

بررسی آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 به‌واسطه همان فرمول تکراری اپل خلق شده است: چیپ جدید و قدرتمند در بدنه‌ای قدیمی همراه با اندک تغییرات در دیگر بخش‌ها. این فرمول باعث شده تا اپل بتواند با کمترین هزینه، گوشی جدیدی را به دست کاربران برساند. هرگونه تغییر در این رویه می‌تواند به افزایش هزینه تولید محصول منجر شود؛ و افزایش هزینه تولید به‌معنای افزایش قیمت نهایی یا کاهش سود اپل خواهد بود ... می‌دانیم که اپل کدام مورد را انتخاب خواهد کرد.

با این حال اگر وضعیت بازار ایران را در نظر بگیریم، آیفون SE 2022 گزینه جذابی نیست. این گوشی با قیمت حدود ۱۸ میلیون تومان، حدود ۴ میلیون تومان گران‌تر از آیفون SE قبلی است و خریدن آن توجیهی ندارد. توان سخت‌افزاری اضافه و پشتیبانی از شبکه 5G برای کاربر ایرانی بی‌اهمیت است. تنها زمانی می‌توان به خریدن این گوشی فکر کرد که موجودی آیفون SE قبلی در بازار به پایان برسد و این آیفون جدید با قیمت مناسب، به ارزان‌ترین گزینه برای ورود به اکوسیستم اپل بدل شود. البته مثل همیشه، آیفون‌های دست‌دوم بسیار بهتری را می‌توانید در بازار پیدا کنید.

نقاط قوت آیفون SE 2022
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • پشتیبانی نرم‌افزاری درازمدت
  • دوربین اصلی باکیفیت
  • قیمت مناسب در دنیای اپل
  • کیفیت ساخت خوب
  • اسپیکر استریو باکیفیت
نقاط ضعف آیفون SE 2022
  • طراحی بسیار قدیمی
  • نمایشگر کوچک ۶۰ هرتزی
  • عملکرد ضعیف دوربین اصلی در شب
  • دوربین سلفی بی‌کیفیت
  • شارژدهی بسیار ضعیف
  • قیمت بالا در مقایسه با نسل قبل
حروف SE در آیفون SE به چه معناست؟

حروف SE از عبارت Special Edition به‌معنای نسخه ویژه گرفته شده است.

آیا دوربین آیفون SE 2022 بهتر از نسل قبل است؟

به‌خاطر پردازش نرم‌افزاری بهتر، عکس‌های دوربین اصلی این گوشی اندکی بهتر از قبل شده اما نه در حدی که ارزش خرید آن را بالاتر ببرد.

آیفون SE 2022 بخریم یا نه؟

در حال حاضر با توجه به اختلاف قیمت بالا با آیفون SE نسل قبل، آیفون SE 2022 ارزش خرید ندارد اما احتمالا تا ۲ الی ۳ ماه آینده به قیمت مناسبی خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hamid Ghodosi
    Hamid Ghodosi | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    حیف پول خدایی بدی رو این. با پول این میشه دوتا Galaxy A52s خرید،از هرلحاظ ازین بهتر جز قدرتش،قدرتشم ک کارایی نداره با این صفحه کوچیک

  • بهروز خرمی
    بهروز خرمی | ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

    با این قیمت هزارتا آیفون تصویری میخری هزاربرابر ازین قشنگ تر😂

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.