ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: کهکشان همبرگر در سه تایی لئو

امروز ناسا تصویری تلسکوپی از قرص کهکشان NGC3628 منتشر کرده که این قرص با خطی از گرد و غبار تاریک جدا شده است. این کهکشان جالب که از منظر ما از لبه دیده می‌شود، به ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۸

امروز ناسا تصویری تلسکوپی از قرص کهکشان NGC3628 منتشر کرده که این قرص با خطی از گرد و غبار تاریک جدا شده است. این کهکشان جالب که از منظر ما از لبه دیده می‌شود، به خاطر شکلی که دارد به نام کهکشان همبرگر نیز شناخته می‌شود.

در این تصویر، کهکشانی کوچک در نزدیکی NGC3628 و دم جزر و مدی آن دیده می‌شود. کهکشان کوچک و کم فروغ احتمالا قمر کهکشانی NGC3628 است که به سختی دیده می‌شود. دم جزر و مدی NGC3628 تا ۳۰۰ هزار سال نوری در فضا ادامه پیدا می‌کند و تا بالای کادر چپ کشیده می‌شود و حتی فراتر می‌رود.

سه تایی لئو

کهکشان NGC3628 یا همبرگر در همسایگی دو کهکشان بزرگ و مارپیچی M65 و M66 قرار دارد که منجمان این مجموعه از کهکشان‌ها را به نام سه تایی لئو یا شیر (The Leo Triplet) می‌شناسند. پژوهشگران و منجمان احتمال می‌دهند که تعاملات گرانشی موجود بین این سه کهکشان عامل ایجاد دم جزر و مدی این کهکشان باشد.

این کهکشان که مثل جزیره‌ای معلق در فضا است، قطری برابر با صد هزار سال نوری دارد و در فاصله ۳۵ میلیون سال نوری از ما است. این کهکشان را می‌توانید در فصل بهار در نیمکره شمالی مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی