ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: منظره‌ای به منظومه شمسی از هرم جوزر

سیارات منظومه شمسی همچنان در یک خط در آسمان صبحگاهی دیده می‌شوند. سیاره‌های مشتری، ناهید، مریخ و زحل به ترتیب از شرق به غرب آسمان کشیده شده‌اند و از تمام نقاط زمین می‌توان این منظره ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۵

سیارات منظومه شمسی همچنان در یک خط در آسمان صبحگاهی دیده می‌شوند. سیاره‌های مشتری، ناهید، مریخ و زحل به ترتیب از شرق به غرب آسمان کشیده شده‌اند و از تمام نقاط زمین می‌توان این منظره باشکوه را مشاهده کرد. در تصویر امروز ناسا، آرایش این سیارات را بر فراز یکی از سایت‌های میراث جهانی یونسکو، هرم جوزر در ممفیس مصر می‌بینید.

هرم جوزر (Pyramid of Djoser) قدیمی‌ترین هرم شناخته شده تا امروز است که در قرن ۲۷ام پیش از میلاد ساخته شده. این تصویر که ماه گذشته ثبت شده، ترکیبی از دو تصویر جداگانه است که در دو زمان متفاوت است. عکاس برای ثبت جزئیات بیشتر از هرم تصویر پیش زمینه را پس از غروب آفتاب و برای ثبت سیارات تصویر آسمان را قبل از طلوع آفتاب بعدی گرفته است.

چینش تصادفی سیارات منظومه شمسی

آرایش این سیاره‌ها در آسمان صبحگاهی به آرامی در حال تغییر است. در هفته گذشته سیاره مشتری و ناهید جای خود را در آسمان عوض کردند و در هفته دوم خردادماه سیاره مشتری و مریخ جابه‌جا می‌شوند. مشتری و مریخ در هشتم خردادماه از نزدیکی یکدیگر عبور می‌کنند و با فاصله کمتر از یکدیگر منظره زیبایی در آسمان صبح رقم می‌زنند.

البته باید گفت که این منظره از چینش سیارات در یک خط کاملا تصادفی است. این سیارات از ۴.۵ میلیارد سال پیش به دور خورشید می‌چرخیدند و بارها چنین منظره‌هایی را به وجود آورده‌اند؛ حتی پیش از ساخت هرم باستانی جوزر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی