ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: خوردن این موجود دریایی عجیب علائم پیری را در موش‌ها معکوس کرد

مدت‌هاست که پژوهشگران روی روش‌ها و مواد غذایی مختلف برای معکوس کردن روند پیری کار می‌کنند و حالا در جدیدترین نمونه آن که توسط محققان چینی انجام شده، شاهد معکوس شدن روند پیری در موش‌‌ها ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

مدت‌هاست که پژوهشگران روی روش‌ها و مواد غذایی مختلف برای معکوس کردن روند پیری کار می‌کنند و حالا در جدیدترین نمونه آن که توسط محققان چینی انجام شده، شاهد معکوس شدن روند پیری در موش‌‌ها با خوردن ماده‌ای از یک موجود دریایی عجیب به نام «کوزه‌داران» هستیم.

هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، سن ما بالاتر می‌رود که نه تنها روی اندام‌های داخل بدنمان تاثیر منفی دارد، بلکه روی ظاهرمان هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین پیر شدن یکی از دشمنان بشر است و انسان می‌خواهد با روش‌های مختلفی از آن جلوگیری کند. البته برخی دانشمندان پا را از این فراتر گذاشته و به دنبال جاودانه کردن انسان هستند.

حالا محققان چینی به همراه پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف مانند استنفورد در پژوهشی متوجه شده‌اند که رژیم غذایی همراه با کوزه‌داران می‌تواند علائم پیری را در موش‌ها معکوس کند. این موجود دریایی را می‌توان به صورت خام مصرف کرد و در برخی کشورها مانند کره جنوبی، استفاده می‌شود.

علت تاثیر کوزه‌داران روی پیری

کوزه‌داران که یک موجود دریایی با ظاهری عجیب هستند، شامل ماده‌ای به نام «پلاسمالوژن» می‌شوند که برای بدن ما و فرایندهایی که انجام می‌دهد، ضروری به حساب می‌آید. این مواد بطور معمول در قلب، مغز و سیستم ایمنی ما به صورت طبیعی وجود دارد. با این وجود با افزایش سن، میزان آن کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف شود.

حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند علائم پیری را معکوس کند، بنابراین شاید در آینده شاهد ورود مکمل‌های آن به بازار باشیم. اما افزودن پلاسمالوژن به رژیم غذایی چه مزایایی دارد؟

به گفته محققان، پلاسمالوژن می‌تواند زوال عقب را متوقف کند و همچنین موش‌های پیری که با پلاسمالوژن تغذیه شدند، موهای مشکی جدید درآورند که نسبت به موش‌هایی که مکمل دریافت نکرده بودند، ضخیم‌تر و براق‌تر بود.

با توجه به این نتایج، به نظر می‌رسد افزودن پلاسمالوژن به رژیم غذایی نه تنها روی جسم تاثیر مثبت دارد، بلکه از نظر موارد شناختی هم روی ما تاثیرگذار است. برای بررسی تاثیر این ماده روی مغز، دانشمندان موش‌ها را درون «آزمون معمای آبی موریس» قرار دادند.

در این آزمایش با یک استخر روبه‌رو هستیم که سکویی برای استراحت دارد. از آنجایی که موش‌ها علاقه‌ای به شنا کردن ندارند، معمولا محل استراحت را یاد می‌گیرند تا با طی کوتاه‌ترین مسافت، سریعا به آن برسند. با این حال محققان متوجه شدند که موش‌های مسن حتی پس از 5 روز تمرین هم در پیدا کردن این محل مشکل دارند.

در ادامه پلاسمالوژن به رژیم غذایی آن‌ها اضافه شد که نتیجه‌اش تغییر رفتار موش‌های پیر به سمت موش‌های جوان بود. بنابراین ظاهرا این ماده می‌تواند علائم پیری در مغز را هم معکوس کند.

یکی دیگر از نتایج این تحقیق، افزایش تعداد و کیفیت سیناپس‌ها در موش‌هایی بود که پلاسمالوژن دریافت کرده بودند. سیناپس‌ها برای ارتباط میان نورون‌ها ضروری هستند.

با وجود دستیابی به این نتایج، هنوز هم کارهای زیادی وجود دارد تا بتوان بطور قطع ثابت کرد که پلاسمالوژن می‌تواند روند پیری را معکوس کند. علاوه بر این، باید آزمایش‌ها روی انسان‌ها هم انجام شوند تا ببینیم روند پیری در ما هم با خوردن کوزه‌داران معکوس می‌شود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی