ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: اژدهای کیهانی سحابی آتشدان

تصویر امروز ناسا یک سحابی نشری است که گاز و غبار آن شبیه به دو اژدهای در حال جنگ در میانه آسمان است. این سحابی که NGC 6188 نام دارد، حدود چهار هزار سال نوری ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

تصویر امروز ناسا یک سحابی نشری است که گاز و غبار آن شبیه به دو اژدهای در حال جنگ در میانه آسمان است. این سحابی که NGC 6188 نام دارد، حدود چهار هزار سال نوری از ما دورتر است و فقط ساکنان نیمکره جنوبی زمین می‌توانند آن را رصد کنند.

سحابی NGC 6188 در صورت فلکی جنوبی آتشدان (Ara) قرار دارد و ابرهای مولکولی آن درخششی در طول موج مرئی ندارد و به همین دلیل با چشم ما دیده نمی‌شود. اما منجمان آماتور با ابزارهایی می‌توانند از این سحابی‌ها عکاسی کنند.

جزئیات سحابی NGC 6188 و NGC 6164

داخل ابرهای این سحابی اجتماع ستاره‌ای جوان و پرجرم OB1 در صورت فلکی آتشدان قرار دارد که بادهای ستاره‌ای آن باعث درخشش ابرها در طول موج فرابنفش می‌شود. اخیرا در این سحابی ستاره جدیدی متولد شده است که احتمالا همین بادهای ستاره‌ای و انفجارهای ابرنواختری باعث ایجاد آن شدند.

ابر درخشان آبی رنگی که در گوشه پایین تصویر دیده می‌شود NGC 6164 نام دارد، سحابی نشری نادری است که با ستاره نوع O شکل گرفته است. این سحابی درست شبیه به سایر سحابی‌های سیاره‌نما (Planetary nebula) ساختاری گازی و متقارن در اطراف ستاره مرکز خود ایجاد کرده است.

این تصویر از سحابی NGC 6188 و NGC 6164 تقریبا دو درجه از آسمان - معادل اندازه چهار ماه کامل در کنار هم - را پوشش می‌دهد و با توجه به فاصله این سحابی از ما، قطر ۱۵۰ سال نوری از فضا را نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی