ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: انگشت‌های مریخی از دید مریخ‌نورد کنجکاوی

اگر فقط چند ثانیه به این تصویر نگاه کنید، چیزی عجیب به نظرتان می‌رسد. در مرکز تصویر چیزی شبیه به چند انگشت دست می‌بینید که یکی دیگر از غافل‌گیری‌های مریخ برای ماست. این سنگ کوچک ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

اگر فقط چند ثانیه به این تصویر نگاه کنید، چیزی عجیب به نظرتان می‌رسد. در مرکز تصویر چیزی شبیه به چند انگشت دست می‌بینید که یکی دیگر از غافل‌گیری‌های مریخ برای ماست. این سنگ کوچک تیز که تقریبا عمودی روی سطح مریخ ایستاده، سوژه تصویر امروز ناسا است که ماه گذشته مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ثبت کرد. با اینکه این سنگ‌ها شبیه به یک مار دیده می‌شوند، منجمان احتمال می دهند که آن‌ها با رسوب مواد معدنی در میان ترک سنگ‌ها با جریان آب در گذشته مریخ ایجاد شده باشند.

مریخ شگفت‌انگیز

با توجه به بررسی‌هایی که فضاپیماهای ناسا از ساختار داخلی و سطح مریخ منتشر کرده‌اند، می دانیم که این سیاره زمانی بسیار شبیه به زمین ما بوده است. میلیاردها سال پیش روی مریخ آب مایع جاری بوده و درست شبیه به زمین اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، دلتاها و جلگه‌های فراوانی وجود داشته است.

به دلایل نامعلومی مریخ آب خود را از دست می‌دهد و تبدیل به سیاره بیابانی و خشکی می‌شود که امروز می‌بینیم. البته منجمان احتمالاتی درباره چگونگی خشک شدن مریخ می‌دهند، اما هنوز شواهد محکمی برای آن‌ها یافت نشده است. از آنجایی که مریخ اتمسفر بسیار رقیقی دارد (حدود یک درصد اتمسفر زمین)، منجمان احتمال می‌دهند که آب مایع روی سطح آن پس از بخار شدن تبدیل به ابر نمی‌شده و از مریخ فرار می‌کرده است.

شبیه به سنگ‌هایی که در این تصویر از مریخ دیده می‌شود، روی زمین نیز می‌توان پیدا کرد. دودکش‌های جن (Hoodoos) ستون‌های رسوبی بلندی هستند که نمونه‌هایی از آن را می‌توانید در روستای وردیج در نزدیکی تهران ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی