ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت ARM از هسته‌های Cortex-X3 و Cortex-A715 رونمایی کرد

در میانه 2022 شرکت ARM تصمیم گرفته جدیدترین هسته‌های پردازشی و گرافیکی خود را معرفی کند تا ببینیم گوشی‌های هوشمند سال آینده با چه عملکردی از راه می‌رسند. این هسته‌های مبتنی بر معماری Armv9 با ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

در میانه 2022 شرکت ARM تصمیم گرفته جدیدترین هسته‌های پردازشی و گرافیکی خود را معرفی کند تا ببینیم گوشی‌های هوشمند سال آینده با چه عملکردی از راه می‌رسند. این هسته‌های مبتنی بر معماری Armv9 با نام‌های Cortex-X3 و Cortex-A715 معرفی شده‌اند که عملکرد بالاتری نسبت به نسل قبلی‌شان دارند.

این هسته‌های 64 بیتی احتمالا در نسل بعدی تراشه‌های اندرویدی یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 و همچنین اگزینوس 2300 به کار گرفته می‌شوند. به گفته ARM، هسته Cortex-X3 نسبت به نسل قبلی‌اش افزایش عملکرد 22 درصدی را تجربه می‌کند و ظاهرا نسبت به پردازنده Core-i7 1260p در توان 28 وات تا 34 درصد عملکرد بهتری دارد.

مصرف انرژی هسته Cortex-X3

مسلما هیچ کاربری از عملکرد بالاترش بدش نمی‌آید، اما از آنجایی که هسته پرچمدار جدید ARM در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مصرف انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق نموداری که توسط ARM منتشر شده، هسته Cortex-X3 نسبت به نسل قبلی‌اش با توان مشابه، مصرف انرژی کمتری دارد. با این حال اعدادی از سوی این کمپانی اعلام نشده‌اند.

دومین هسته پردازشی جدید با نام Cortex-A715 اولین هسته میان‌رده تنها 64 بیتی ARM است که در مقایسه با نسل قبلی‌اش یعنی Cortex-A710، تا 5 درصد عملکرد بالاتری دارد و مصرف انرژی‌اش ثابت باقی مانده است. البته با قدرت یکسان، مصرف انرژی هسته جدید 20 درصد کاهش می‌یابد که به نفع شارژدهی گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

در نهایت با نسخه جدید هسته پایین‌رده Cortex-A510 روبه‌رو هستیم که اگرچه نام آن تغییری نکرده، اما چندین تفاوت با نسخه قبلی‌اش داشته. برای مثال مصرف انرژی‌اش 5 درصد کاهش یافته است.

انتظار می‌رود نسل بعدی تراشه‌های اندرویدی به این هسته‌ها مجهز شوند و اولین آن‌ها کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 باشد، هرچند این احتمال هم وجود دارد که مدیاتک زودتر از رقیبش از نسل بعدی چیپ‌های پرچمدارش رونمایی کند. باید منتظر بمانیم و ببینیم هسته‌های CPU جدید آرم در دنیای واقعی چه عملکردی از خودشان نشان می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی