ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برنامه PlantNet
نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی برنامه PlantNet؛ ابزاری برای شناسایی آسان گیاهان از طریق عکس

برنامه PlantNet برای اولین‌بار در اوایل سال ۲۰۱۴ جهت دسترسی آسان‌تر علاقه‌مندان به داده‌های مرتبط با گیاهان منتشر شد. قابلیت مهم این اپ، امکان شناسایی گیاهان و ارائه جزئیات پیرامون آن‌ها تنها از طریق عکس ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

برنامه PlantNet برای اولین‌بار در اوایل سال ۲۰۱۴ جهت دسترسی آسان‌تر علاقه‌مندان به داده‌های مرتبط با گیاهان منتشر شد. قابلیت مهم این اپ، امکان شناسایی گیاهان و ارائه جزئیات پیرامون آن‌ها تنها از طریق عکس است که موجب افزایش محبوبیت برنامه میان کاربران شد. اما چه امکاناتی در طی این سالیان به اپ مذکور اضافه شده است که توانسته همچنان مخاطبین جدیدی را به سوی آن جلب کند؟



برنامه PlantNet

اگرچه نسخه ابتدایی برنامه PlantNet توانست با بازخورد بسیار مثبتی از سوی کاربران در گوگل پلی و اپ استور مواجه شود؛ اما به مرور زمان رقبای جدی مثل PictureThis نیز منتشر شدند که امکاناتی مشابه با محیط کاربری چشم‌نوازتر را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دادند. همین مسئله موجب شد تا توسعه‌دهندگان PlantNet به فکر انتشار نسخه‌ای جدید با ویژگی‌های تازه باشند و محصول خود را در سال ۲۰۱۹ به صورت کلی به روز کردند.

امکانات و قابلیت‌های اپلیکیشن PlantNet

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، مهم‌ترین ویژگی برنامه PlantNet، امکان شناسایی گل‌ها و گیاهان از روی تصاویر آن‌ها است که توانست محبوبیت اپ را رقم بزند. پس از نصب و ورود به برنامه، جهت بهره‌گیری از قابلیت گفته شده تنها کافی است به تب اصلی در وسط مراجعه کنید که با آیکن دوربین قابل تشخیص است. در این تب دو گزینه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که به کمک آن‌ها می‌توان به صورت مستقیم از گیاه مورد نظر عکس گرفت، یا اینکه تصویر دلخواه را از میان فایل‌های گالری انتخاب نمود. در صورتی که بخواهید از دوربین داخلی اپ استفاده کنید، باید مجوزهای لازم برای دسترسی به حافظه و دوربین را در اختیار آن قرار دهید.

برنامه PlantNet
برنامه PlantNet

اگر هم می‌خواهید عکس‌هایی که در گذشته ثبت کرده‌اید را داخل برنامه وارد کنید، تنها کافی است از داخل تب گفته شده، روی گزینه Gallery در سمت چپ صفحه بزنید. در ادامه لازم است تا مشخص کنید تصویر انتخابی یا گرفته شده، از کدام بخش گیاه است. گزینه‌هایی مثل برگ، گل، میوه و... در این قسمت قابل انتخاب هستند. پس از گزینش قسمت مورد نظر، باید کمی صبر کنید تا فایل روی سرورهای اپلیکیشن بارگذاری شود.

پس از آپلود شدن تصویر و اتمام پردازش‌ها، نتایج جستجو در صفحه Identification – Results نمایش داده خواهد شد. ممکن است در این صفحه یک یا چندین نتیجه مشاهده نمایید که هر کدام با مقدار درصد دقت مشخص شده‌اند. همچنین هر نتیجه شامل نام علمی و نام رایج در کنار اسم تیره مربوطه می‌شود. اگر می‌دانید گیاه مورد نظر کدام است و تنها می‌خواستید اطمینان لازم را کسب کنید، کافی است تا روی گزینه Confirm بزنید. این کار موجب می‌شود تا دقت اپ در طول زمان افزایش پیدا کند.

برنامه PlantNet
برنامه PlantNet

اگر می‌خواهید به اطلاعات بیشتری از گیاه مورد نظر دسترسی داشته باشید، تنها کافی است تا روی آیکن «i» در روبه‌روی نام آن بزنید. در ادامه جزئیات گسترده‌تری مثل نقشه پراکنش جهانی گیاه، صفحه ویکی پدیای مربوط به آن، سایت‌های مرتبط و تصاویر ثبت شده در پایگاه داده برنامه یا عکس‌های دیگر کاربران نمایش داده می‌شود. مجموعه تصاویر گفته شده به تفکیک گل، برگ، میوه و... قابل فیلتر خواهد بود.

با انتخاب گزینه Confirm در صفحه نمایش نتایج جستجو، می‌توانید نظر و موقعیت جغرافیایی خود را نیز وارد نموده و سپس تصویر مورد نظر را با دیگران کاربران به اشتراک بگذارید. این کار به غنی شدن پایگاه داده اپ کمک می‌نماید و می‌تواند برای به روز کردن برخی اطلاعات مثل پراکنش جغرافیایی گیاهان نیز مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید که برای استفاده از امکانات این قسمت به یک حساب کاربری نیاز خواهید داشت. همچنین می‌توانید از حساب گوگل خود نیز برای ورود به برنامه استفاده نمایید.

برنامه PlantNet
برنامه PlantNet

نسخه جدید برنامه PlantNet تنها به تشخیص گل‌ها و گیاهان محدود نمی‌شود و امکاناتی مشابه با یک شبکه اجتماعی هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اولین تب برنامه با آیکن گیاه، شبیه یک تایم لاین است که در آن تصاویر به اشتراک گذاشته توسط دیگر کاربران نمایش داده می‌شود. در پایین هر پست دو گزینه Validate و Details قرار گرفته است که به ترتیب برای تایید تشخیص نوع گیاه و دسترسی به جزئیات بیشتر درباره آن عکس کاربرد دارند.

یکی دیگر از قابلیت‌های اپلیکیشن PlantNet امکان ساخت گروه یا عضویت در گروه‌های دیگر کاربران است که می‌تواند برای جمع کردن افراد علاقه‌مند به گونه‌ها یا خانواده‌های خاص از گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد. با مراجعه به دومین تب از برنامه می‌توانید گزینه View All Groups را انتخاب کنید و در ادامه با وارد کردن کلیدواژه مورد نظر، گروه‌های مختلف را پیدا کنید.

برنامه PlantNet
برنامه PlantNet

چهارمین تب شامل دسته‌بندی گیاهان براساس تیره، سرده و گونه می‌شود. در این صفحه می‌توانید بدون وارد کردن عکس، به گیاهان مختلف به ترتیب الفبایی دسترسی داشته باشید. در حالت کلی، گیاهان نمایش داده شده روی حالت World Flora قرار دارند که اغلب گونه‌های گیاهی را شامل می‌شود؛ اما می‌توانید برای ریز کردن نتایج از حالت‌های دیگری نیز استفاده کنید. دسته‌بندی‌هایی مثل علف‌ها و گیاهان مهاجم در کنار طبقه‌بندی‌های متناسب با مناطق جغرافیایی قابل انتخاب هستند.

آخرین تب، پروفایل کاربری است که در آن می‌توانید اطلاعات مربوط به خود را مشاهده کنید. همچنین به لیستی از عکس‌های گرفته شده یا انتخاب شده از طریق گالری دستگاه نیز دسترسی خواهید داشت. با ورود به قسمت My Statistics می‌توانید داده‌های آماری مرتبط با حساب کاربری خود مثل گونه‌های مشاهده شده و تعداد موارد به اشتراک گذاشته شده را ببینید.

برنامه PlantNet
برنامه PlantNet

در قسمت تنظیمات برنامه می‌توانید اقدام به ویرایش اطلاعات حساب کاربری کنید. همچنین گزینه‌های دیگری مثل انتخاب زبان، تعریف محل ذخیره‌سازی پیش‌فرض و انتخاب رزولوشن عکس‌های آپلود شده را در اختیار داشته باشید.

جمع‌بندی

اگر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و دنیای گیاهان است و به صورت پیوسته با گونه‌هایی مواجه می‌شوید که نام آن‌ها را نمی‌دانید؛ برنامه PlantNet می‌توانید گزینه مناسبی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه باشد. خوشبختانه قابلیت‌های گفته شده به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است و نیازی به پرداخت هزینه برای بهره‌مندی از آن‌ها نخواهد بود.

دانلود رایگان برنامه PlantNet برای iOS و اندروید

PlantNet Plant Identification

PlantNet Plant Identification

سازنده: PlantNet قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۴۷.۵ (iOS) مگابایت زبان:

سوالات متداول درباره اپلیکیشن PlantNet

برنامه PlantNet چه امکانات و قابلیت‌هایی دارد؟

اپلیکیشن PlantNet ابزار شناسایی گل‌ها و گیاهان طبق عکس‌های گرفته شده از آن‌ها را در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد.

آیا برای استفاده از برنامه PlantNet باید هزینه‌ای پرداخت کنیم؟

خیر؛ قابلیت‌های ارائه شده در برنامه PlantNet رایگان هستند و نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از آن‌ها نیست.

اپ‌های جایگزین برنامه PlantNet کدام هستند؟

برنامه PictureThis یکی دیگر از ابزارهای شناسایی گیاهان بر اساس تصاویر آن‌ها است که محبوبیت بالایی نزد کاربران دارد.

برنامه PlantNet در چه پلتفرم‌هایی قابل استفاده است؟

علاقه‌مندان به شناسایی گیاهان، می‌توانند در کنار اپلیکیشن مخصوص اندروید و iOS از نسخه تحت وب اپ PlantNet به آدرس identify.plantnet.org نیز استفاده کنند.

این مطلب توسط «امین بیگ زاده» نوشته شده و در تاریخ 12 تیر 1401 توسط «امیر امام جمعه» بروزرسانی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • reform
    reform | ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

    ممنونم از دیجیاتو . مثل همیشه عالی بود. یه نرم افزار دیگه هم من میخوام نام ببرم. برگام نرم افزار شناسایی گل و گیاه فارسی هست که نسخه سایت و اپلیکیشن داره. عکس میدید اسم گل رو بهتون میده و برای پیدا کردن اسم گل با عکس عالیه. این سایتشه bargam.app

  • سعید بینا
    سعید بینا | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

    من هرکاری میکنم نمیشه

  • سعید بینا
    سعید بینا | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

    این گیاه چیست

    • سعید بینا
      سعید بینا | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

      اسم این گیاه چیه

  • سعید بینا
    سعید بینا | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    من ایکون ذره بین که میزنم میره روی جستجو

  • سعید بینا
    سعید بینا | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    عکس ازدوربین

مطالب پیشنهادی