ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویدیو

معرفی لپ‌تاپ گیمینگ MSI Alpha 15؛ ترکیب برنده از AMD

بازار ایران مملو از لپ‌تاپ‌های گیمینگ پر زرق و برق است. اگرچه برای انتخاب پردازنده اصلی لپ تاپ گیمینگ گزینه‌های متنوعی از اینتل و AMD پیش رو دارید اما در زمینه کارت گرافیک با سلطه ...

نوشته شده ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

بازار ایران مملو از لپ‌تاپ‌های گیمینگ پر زرق و برق است. اگرچه برای انتخاب پردازنده اصلی لپ تاپ گیمینگ گزینه‌های متنوعی از اینتل و AMD پیش رو دارید اما در زمینه کارت گرافیک با سلطه غیر قابل انکار انویدیا روبرو خواهید شد. شرکت MSI که یکی از فعال‌ترین شرکت‌های دنیا در زمینه تولید تجهیزات گیمینگ محسوب می‌شود، لپ تاپ آلفا 15 را برای عاشقان AMD روانه بازار کرده است. در ادامه می‌خواهیم لپ تاپ گیمینگ MSI Alpha 15 را به شما معرفی کنیم که به‌طور کامل روی پلتفرم AMD ساخته شده است.

معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

لپ تاپ گیمینگ MSI آلفا 15 هم‌اکنون با قیمت حدود ۴۲ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. این لپ‌تاپ از پردازنده اصلی رایزن ۷ سری ۵۰۰۰ و کارت گرافیک سری ۶۰۰۰ شرکت AMD بهره می‌برد و ویژگی‌های برجسته دیگری دارد که بین آنها می‌توان به نمایشگر ۱۴۴ هرتزی و باتری ۹۰ وات ساعتی اشاره کرد. در ادامه مشخصات این لپ‌تاپ را مرور می‌کنیم.

فهرست مشخصات لپ تاپ گیمینگ MSI Alpha 15

  • نمایشگر ١۵.۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز
  • پردازنده اصلی AMD Ryzen 7 5800H
  • پردازشگر گرافیکی AMD Radeon RX 6600M
  • ١۶ گیگابایت حافظه رم
  • ۵١٢ گیگابایت حافظه داخلی از نوع PCIe SSD نسل سوم
  • باتری ۹۰ وات ساعتی
  • آداپتور ١٨٠ واتی
  • وزن ۲.۳۵ کیلوگرم
  • گارانتی ۲۴ ماهه ماتریس
  • قیمت حدود ۴۲ میلیون تومان

معرفی ویدیویی لپ تاپ گیمینگ MSI Alpha 15

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

اولین سری از لپ تاپ گیمینگ MSI آلفا 15 حدود سه سال قبل به‌شکل رسمی معرفی شد. در حال حاضر شرکت MSI سه سری لپ تاپ گیمینگ روی پلتفرم AMD دارد: سری آلفا، سری براوو و سری دلتا. آلفا 15 که در حال حاضر وارد بازار ایران شده، ترکیب خوبی از قدرت سخت‌افزاری را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد و در مقایسه با دستگاه‌های هم‌رده مبتنی بر اینتل-انویدیا، ارزش خرید بالاتری دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

ام اس آی Alpha 15 به عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ، طراحی استانداردی دارد و از نورپردازی RGB در کل بدنه خبری نیست. روی بدنه دستگاه شاهد حک شدن لوگوی مخصوص سری لپ‌تاپ‌های Alpha هستیم و تعداد کمی خطوط زاویه‌دار نیز حال و هوای گیمینگ را به آن بخشیده‌اند.

معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵
معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵
معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵
معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

پس از باز کردن لپ‌تاپ با نمایشگر ١۵.۶ اینچی آن مواجه می‌شوید که قابلیت باز شدن تا ١٨٠ درجه را دارد. کیبورد با بک‌لایت RGB یکی دیگر از ویژگی‌های این لپ‌تاپ گیمینگ است. شما می‌توانید از طریق اپ MSI Center، افکت دلخواه خود را روی این نورپردازی RGB اعمال کنید اما امکان تغییر رنگ هر کلید یا بخشی از آنها وجود ندارد.

معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵
معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

وزن لپ تاپ MSI Alpha 15 حدود ۲.۳۵ کیلوگرم و ضخامت آن برابر با ٢۴ میلی‌متر بوده که برای یک لپ‌تاپ گیمینگ عادیست. بدنه MSI Alpha 15 از پلاستیک ساخته شده اما قاب پشت نمایشگر آن آلومینیومی است. در کل با لپ‌تاپ گیمینگ استانداردی روبه‌رو هستیم. لپ‌تاپ گیمینگ آلفا 15 در بخش درگاه‌ها و اتصالات، مجهز به ۳ عدد پورت USB-A، یک عدد پورت USB-C در کنار LAN و HDMI است.

نمایشگر

لپ تاپ گیمینگ MSI Alpha 15 نمایشگر ١۵.۶ اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن فول اچ‌دی دارد. کیفیت کلی نمایشگر این لپ‌تاپ راضی‌کننده است و نیاز اکثر کاربران را برآورده می‌کند. نرخ رفرش ١۴۴ هرتزی نمایشگر MSI Alpha 15 نیز می‌تواند از مهم‌ترین ویژگی‌های آن باشد. بهره‌مندی از این نرخ رفرش باعث می‌شود که همه چیز نرم و روان به‌نظر برسد و کاربر لذت بیشتری حین بازی کردن و کار کردن با دستگاه ببرد.

معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

قابلیت AMD FreeSync Premium به کاربر کمک می‌کند تا تجربه غنی‌تر و لذت‌بخش‌تری حین بازی کردن داشته باشد. با این فناوری، نرخ رفرش نمایشگر و فریم‌ریت بازی با یکدیگر هماهنگ شده و مشکل پارگی تصویر (tearing) پیش نمی‌آید. پشتیبانی بیش از ٩٠ درصد گستره رنگی sRGB توسط نمایشگر MSI Alpha 15 نیز ویژگی دیگری است که به کار طراحان و ادیتورها می‌آید.

عملکرد سخت‌افزاری

پیش از این، MSI در سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود از جمله سری کاتانا، تایتان، وکتور و … از ترکیب پردازنده اینتل و پردازشگر گرافیکی انویدیا بهره گرفته بود. حال در سری لپ‌تاپ‌های جدید MSI مانند خانواده آلفا چنین خبری نیست و تایوانی‌ها ترکیب پیشین را با محصولات AMD جایگزین کرده‌اند. لپ تاپ MSI Alpha 15 پیکربندی متنوعی ندارد و مدلی که در اختیار دیجیاتو قرار گرفته به پردازنده Ryzen 7 5800H به همراه پردازنده گرافیکی Radeon RX 6600M مجهز شده است.

معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

ترکیب سخت‌افزاری به‌کار رفته در Alpha 15 را در لپ‌تاپ‌های زیادی ندیده‌ایم و بیشتر لپ‌تاپ‌های بازه قیمتی ۴۰ میلیون تومان، مجهز به همان ترکیب مرسوم اینتل-انویدیا هستند. با توجه به قدرت بالای پردازشگر گرافیکی AMD  Radeon RX 6600M با ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی، می‌توانید برای اجرای بازی‌های روز با کیفیت بالا و نرخ فریم مناسب روی آن حساب کنید. پردازنده AMD Ryzen 7 5800H در این لپ‌تاپ، از قدرت زیادی برخوردار است و می‌تواند کار شما را در بسیاری از اپ‌های مهندسی و طراحی راه بیندازد.

معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

طبق بررسی‌های انجام شده، پردازنده Ryzen 7 5800H در حد و اندازه پردازنده اینتل Core i7-11800H عمل می‌کند و یکی از قوی‌ترین نمونه‌های بازار است. کارت گرافیک Radeon RX 6600M نیز هنگام اجرای بازی‌ها با رزولوشن فول اچ‌دی اندکی بهتر از RTX 3060 عمل می‌کند اما در رزولوشن‌های بالاتر کمی ضعیف‌تر است.

۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4 با قابلیت ارتقا به ۶۴ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت حافظه PCIe 3.0 SSD در لپ تاپ گیمینگ MSI Alpha 15 به‌کار گرفته شده‌اند. تایوانی‌ها در این لپ‌تاپ گیمینگ از نسل پنجم سیستم خنک‌کننده Cooler Boost با دو فن خنک‎‌کننده و ۶ عدد هیت پایپ استفاده کرده‌اند تا دستگاه کارآیی خود را در شرایط سخت هم حفظ کند. MSI Alpha 15 از اسپیکر استریو با پشتیبانی از صدای Hi-Res و اتصال وای‌فای ۶ نیز بهره می‌برد.

باتری و شارژ

لپ تاپ گیمینگ MSI Alpha 15 از باتری حجیم ۹۱ وات ساعتی قدرت می‌گیرد که در مقایسه با رقبا، ظرفیت بسیار خوبی محسوب می‌شود. برای مقایسه، اکثر محصولات هم‌رده باتری ۵۰ الی ۶۰ وات‌ساعتی دارند. البته اطلاعاتی در مورد شارژدهی این لپ‌تاپ در دست نیست اما با توجه به ظرفیت باتری می‌توان شارژدهی حدود ۳ ساعته برای استفاده عمومی و حدود ۱ ساعته برای استفاده سنگین را از آن انتظار داشت.

معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

ام‌اس‌آی در جعبه این لپ‌تاپ، یک آداپتور ۱۸۰ واتی هم در اختیارتان قرار می‌دهد. این آداپتور پر توان، به حدود دو ساعت و نیم زمان برای شارژ کردن باتری غول‌آسای Alpha 15 نیاز دارد که زمان معقولیست.

جمع‌بندی

معرفی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی آلفا ۱۵

با این‌که بازار لپ‌تاپ‌های گیمینگ تا حد زیادی در انحصار اینتل و انویدیا قرار گرفته، اما شرکت AMD طی سال‌های اخیر با پیشرفت قابل توجه، به رقیب سرسختی تبدیل شده است. مهم‌ترین مزیت محصولات ساخت AMD در کنار کارآیی خوب، قیمت مناسب آنهاست. آلفا ۱۵ با پردازنده Ryzen 7 5800H و کارت گرافیک Radeon RX 6600M کمی قوی‌تر از لپ‌تاپ‌های مجهز به Core i7-11800H و RTX 3060 است اما چند میلیون تومان ارزان‌تر از آنها به‌فروش می‌رسد. بنابراین اگر لپ‌تاپ قدرتمندی برای اجرای تمام بازی‌های روز یا دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای مانند برنامه‌نویسی، طراحی سه‌بعدی، یادگیری ماشین و مواردی از این قبیل می‌خواهید، آلفا ۱۵ گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی