ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

چگونه کلاهبرداری‌های فضای مجازی را به پلیس فتا گزارش بدهیم؟

پلیس فتا امکان گزارش تخلفات فضای مجازی را به صورت آنلاین فراهم ساخته که با سامانه آن آشنا می‌شویم.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵

پلیس فتا امکان گزارش کلاهبرداری‌های فضای مجازی را به صورت آنلاین فراهم ساخته است. شما می‌توانید تخلفات سایبری صورت گرفته در شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارها، وبسایت و… مانند کلاهبرداری را از طریق سامانه پلیس فتا ثبت کنید. البته لازم به ذکر است که این گزارش تخلف به منزله شکایت نبوده و برای پیگیری حقوقی بایستی به صورت حضوری به دفاتر پلیس فتا مراجعه کنید.

مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا امکان ثبت تخلفات سایبری یا ارتباط با کارشناساناین مجموعه را فراهم ساخته است. پس از مراجعه به این وبسایت می‌توانید تخلف وبسایت، شبکه اجتماعی، نرم افزار و بازی، ایمیل را گزارش کنید. همچنین امکان گفتگوی آنلاین و آفلاین با کارشناسان پلیس فتا فراهم شده است.

هنگام مراجعه به این سامانه، ابتدا نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید برای شما به نمایش در می‌آید که شامل توصیه‌های امنیتی است. به طور مثال خواسته شده تا در صورت دریافت پیام حاوی لینک از شماره‌های شخصی، به هیچ عنوان روی آن لینک کلیک نکنید و اجازه نصب برنامه‌ای را ندهید. همچنین از واریز وجه (بیعانه) جهت خرید در هرگونه صفحات مجازی مثل اینستاگرام جدا خودداری کنید.

ثبت شکایت پلیس فتا

همان طور که مطرح شد، ثبت گزارش در این سامانه به منزله شکایت نبوده و بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای و جهت احقاق حقوق خود بایستی با مراجعه حضوری به پلیس فتا، نسبت به تنظیم شکایت اقدام کنید.

توجه داشته باشید کلاهبرداری از طریق تلفن و پیامک در حیطه وظایف پلیس آگاهی ذکر شده است.

جهت استفاده از خدمات مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا ابتدا بایستی در سامانه «درگاه ورود متمرکز» ثبت‌نام کنید.

درگاه سامانه پلیس فتا

پس از مراجعه به درگاه ورود سامانه‌های فتا، تب «ثبت‌نام» را انتخاب کنید. سپس کد ملی، شماره موبایلی که به نام خودتان است، نام و نام خانوادگی، نام کاربری و گذرواژه را درج کنید. سپس بایستی قوانین و مقررات را خوانده و تیک تایید آن را بزنید. در نهایت با درج کد امنیتی می‌توانید ثبت نام کنید.

آموزش

اگر داده‌های لازم را به درستی وارد کرده باشید، کد تاییدیه‌ای برای شما پیامک شده و پس از درج آن با پیغام «ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد» رو به رو خواهید شد.

سپس بایستی نام کاربری، رمز عبور و واژه امنیتی را درج و به درگاه سامانه‌های فتا وارد شوید.

درگاه ورود

سپس به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا ارجاع داده می‌شوید. در این صفحه می‌توانید براساس نوع تخلف، گزینه مربوط به آن را انتخاب کنید.

فرض کنید می‌خواهید تخلف یک صفحه اینستاگرامی را گزارش دهید. برای این کار گزینه «شبکه‌های اجتماعی» را انتخاب کنید. سپس در صفحه جدید بایستی استان، شهر، شبکه اجتماعی و آدرس صفحه، کانال یا گروهی که گزارش تخلف آن را قرار است بدهید را ثبت کنید. در ادامه توضیحاتی درباره تخلف آن‌ها داده و گزینه ثبت را بزنید.

شکایت از صفحه اینستاگرامی

در نهایت نیز پیغام «گزارش شما باموفقیت ثبت شد و درحال پیگیری است» به نمایش درخواهد آمد.

گفتنی است پیام و گزارش‌های این سامانه بر اساس روند جاری پلیس فتا بررسی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی