ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: طلوع ماه و پرتوهای کرپوسکولار بر فراز دریاچه لیمفیورد

هفته گذشته که ماه در فاز تربیع آخر قرار داشت، با طلوع بر فراز دریاچه لیمفیورد، دانمارک نمایش خیره‌کننده‌ای برپا کرد. طلوع ماه معمولا با آرامش و سکون بی‌نظیری همراه است و چند دقیقه طول ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

هفته گذشته که ماه در فاز تربیع آخر قرار داشت، با طلوع بر فراز دریاچه لیمفیورد، دانمارک نمایش خیره‌کننده‌ای برپا کرد. طلوع ماه معمولا با آرامش و سکون بی‌نظیری همراه است و چند دقیقه طول می‌کشد تا کاملا از افق طلوع کند و تا قبل از آن تقریبا پنهان باقی می‌ماند.

این ماه از افق این دریاچه در شهر نوکوبینگ مورس (Nykøbing Mors) دانمارک، از پشت ابرهای پخش شده‌ای طلوع کرد که باعث شد تا نور آن از بین این ابرها به چنین شکلی درآید که به پرتوهای کرپوسکولار (Crepuscular rays) شناخته می‌شوند.

پرتوهای کرپوسکولار

تصویر امروز ناسا تک شاتی از نور ماه از پشت این ابرها است که تمام آسمان را در بر گرفته است و بازتاب این نور در دریاچه لیمفیورد نیز به وضوح دیده می‌شود. زمانی که ماه یا خورشید در چنین شرایطی باشند، پرتوهای کرپوسکولار آن‌ها می‌تواند تا ارتفاع قابل توجهی از آسمان را در بر بگیرد و حتی تا آن سر آسمان نیز برسد.

در پس زمینه این تصویر، ستاره‌های کهکشان راه شیری آسمان را پر کرده‌اند و نزدیک‌ترین کهکشان به ما، یعنی کهکشان آندرومدا نیز در بالا سمت چپ تصویر، شبیه به ابر محوی در اطراف یک ستاره، که مرکز کهکشان است، دیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی