ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

موز سبز می‌تواند ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها را بیش از 60 درصد کاهش دهد

طبق پژوهشی 20 ساله، نشاسته موجود در موز سبز می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان‌ را کاهش دهد.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

طبق پژوهشی 20 ساله، نشاسته موجود در موز نارس یا موز سبز می‌تواند ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها را بیش از 60 درصد کاهش دهد. این نشاسته البته تنها در موزهای سبز رنگ وجود ندارد و می‌توانید آن را در پاستا، برنج، جو دوسر، غلات، نخود و لوبیا هم پیدا کنید.

پژوهش اخیر که توسط محققان دانشگاه‌های نیوکاسل و لیدز انجام شده، در ژورنال Cancer Prevention Research منتشر شده است. طبق این مطالعه، نشاسته موجود در موز نارس می‌تواند نقش مهمی در عدم ابتلا به سرطان‌های بخش فوقانی روده داشته باشد؛ سرطان‌هایی که به گفته پزشکان تشخیص آن‌ها دشوار است.

موز سبز و جلوگیری از ابتلا به سرطان

در این پژوهش 20 ساله، شرکت‌کنندگان یک دوز از این نشاسته که با نام «نشاسته مقاوم» شناخته می‌شود، دریافت کردند. این دوز معادل میزان نشاسته‌ای بود که از خوردن یک موز سبز جذب بدن می‌شود. این موزها کامل رسیده نیستند و هنوز کمی سبز هستند.

نزدیک به 1000 بیمار مبتلا به سندرم لینچ؛ اختلال ارثی که می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان به ویژه در روده بزرگ و راست روده را افزایش دهد، بطور متوسط دو سال در فاصله 1999 تا 2005 این دوز را روزانه دریافت کردند. افراد یا نشاسته مقاوم را بطور پودر مصرف کردند یا به آن‌ها دارونما داده شد.

در پایان دوره مصرف، تفاوتی میان ریسک ابتلا به سرطان میان افراد وجود نداشت، اما در بلندمدت تفاوت‌ها نمایان شدند. در حقیقت در بلندمدت تنها 5 نفر از 463 نفری که نشاسته مقاوم دریافت کرده بودند به سرطان دستگاه گوارش فوقانی مبتلا شدkn. این آمار در میان 455 دریافت‌کننده دارونما برابر 21 نفر بود.

طبق این پژوهش در حالی که نشاسته تاثیری روی سرطان‌ها در روده نداشته، توانسته احتمال بروز سرطان در سایر قسمت‌های بدن را تا بیش از نصف کاهش دهد. مصرف نشاسته مقاوم بطور خاص روی برخی سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی از جمله سرطان مری، معده، مجاری صفراوی، پانکراس و اثنی عشر اثر داشته است.

اثر مصرف این مکمل تا 10 سال پس از قطع دریافت آن، روی بیماران مشهود بود. «جان ماترز»، استاد تغذیه در دانشگاه نیوکاسل در بیانیه‌ای به کاهش 60 درصدی ریسک ابتلا به سرطان با مصرف نشاسته مقاوم اشاره کرده:

«ما متوجه شدیم که نشاسته مقاوم می‌تواند ریسک ابتلا به طیف وسیعی از سرطان‌ها را تا بیش از 60 درصد کاهش دهد. دوز مورد استفاده در این آزمایش معادل مصرف روزانه یک موز پیش از رسیدن کامل است. نشاسته موجود در این موز در برابر تجزیه مقاومت می‌کند و به روده می‌رسد؛ جایی که نوع باکتری‌های موجود در آن را تغییر می‌دهد.»

به باور پروفسور ماترز و همکارانش، نشاسته مقاوم با کاهش اسیدهای صفراوی در روده که به DNA آسیب می‌زنند و منجر به سرطان می‌شوند، ریسک ابتلا به سرطان را کمتر می‌کند. البته به گفته ماترز، برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی