ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارز فانتوم
تکنولوژی

هر آنچه باید در مورد ارز فانتوم بدانید

فانتوم (Fantom) که با نماد FTM نیز شناخته می‌شود، یکی از ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید است که به‌نوعی می‌توان گفت نسل آینده ارزهای دیجیتال است.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

ارز فانتوم (Fantom) که با نماد FTM نیز شناخته می‌شود، یکی از ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید است که به‌نوعی می‌توان گفت نسل آینده ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. با وجود اینکه مدتی است که بازار کریپتو دیگر رونق گذشته را ندارد، اما ارز فانتوم هنوز هم کاملاً در کانون توجه قرار دارد و طرفداران آن نسبت به طرفداران رمزارزهایی که زودتر ایجاد شده‌اند، بیشتر است.

در این مطلب قصد داریم ببینیم ارز فانتوم چیست، شبکه‌ای که این ارز در آن به وجود آمده است چگونه کار می‌کند و امنیت آن چگونه حفظ می‌شود. در پایان مقاله هم به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا خرید رمزارز سرمایه‌گذاری خوبی است یا خیر و در مورد نحوه خرید آن نیز توضیح خواهیم داد.

شبکه فانتوم یک راه‌حل سریع و مقیاس‌پذیر (قابل‌استفاده برای انجام حجم گسترده‌ای از تراکنش‌ها) برای تقویت پلتفرم‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های مورداستفاده توسط توسعه‌دهندگان متمرکز بر استفاده از شبکه بلاکچین است. این شبکه برای تقویت پلتفرم‌های مذکور از الگوریتم‌های اجماع امن‌شده و قابلیت ادغام چند پلتفرم در یکدیگر استفاده می‌کند.

ارز فانتوم چیست؟

ارز فانتوم چیست

فانتوم یک کریپتوکارنسی محسوب می‌شود که توکن اختصاصی خود را نیز دارد. این توکن برای هدایت شبکه بلاکچین فانتوم استفاده می‌شود. دو عامل سرعت و مقیاس‌پذیر بودن فانتوم را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز کرده است. اجازه دهید چند مورد از مزایای این رمزارز را نیز بیان کنیم.

مزایای شبکه فانتوم

فانتوم می‌تواند انجام تراکنش ها و سایر فعالیت‌های مالی در بستر شبکه بلاکچین را آسان و سریع و به تسهیل اداره و کنترل شبکه‌های بلاکچین نیز کمک کند. شاخص ترین مزایای این رمزارز به شرح زیر است:

امکان‌پذیر کردن بهره‌مندی از قراردادهای هوشمند

فانتوم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر امکان بهره‌مندی از قراردادهای هوشمند را فراهم کرده است. در تعریف ساده قراردادهای هوشمند می‌توانیم بگوییم این قراردادها برنامه‌هایی هستند که در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شوند و به‌صورت خودکار در یک‌سری شرایط و مواقع ازپیش تعیین‌شده در شبکه اجرا می‌شوند.

این قراردادها برای خودکارسازی اجرای توافقات حاصل‌شده بین کاربران یک شبکه بلاکچین در شرایط ازپیش‌تعیین‌شده به کار می روند؛ به‌عنوان‌مثال زمانی که میزان مشخصی از ارزهای دیجیتال که از قبل بین دو کاربر توافق شده، از حساب یا والتی به حساب یا والت دیگر انتقال داده می‌شود، مالکیت یک NFT نیز به صورت خودکار از کاربری به کاربر دیگر نیز منتقل می‌شود.

توسعه‌دهندگان با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را که می‌توانند برای مدیریت پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز استفاده شوند، ایجاد کنند. در ضمن خریدوفروش NFT نیز با استفاده از این قراردادها امکان‌پذیر است. در تمام موارد پرداخت کارمزد قراردادها با توکن فانتوم امکان‌پذیر است.

سرعت بالای انجام عملیات مرتبط با تأیید و انجام تراکنش

سرعت بالای شبکه بلاکچین فانتوم باعث شده است این شبکه در پردازش و مدیریت تراکنش‌ها بسیار سریع عمل کند و بتواند در هر ثانیه هزاران تراکنش را مدیریت کند که باعث می‌شود تراکنش در یک تا دو ثانیه تأیید و با موفقیت انجام شود.

کارمزد انجام تراکنش با شبکه فانتوم نیز بسیار پایین است. مدتی پیش اعلام شد تراکنش‌های انجام‌شده با استفاده از این شبکه بلاکچین از مرز ۳ میلیون تراکنش گذشته و این شبکه سریع‌ترین شبکه بلاکچین محسوب می‌شود، البته شبکه فانتوم سریع‌ترین شبکه بلاکچین نیست و شبکه بلاکچین دیگری به نام سلانا (Solana) یا SOL توانایی انجام ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه با کارمزد بسیار کم را نیز دارد؛ اما سرعت شبکه فانتوم نیز کاملاً قابل‌قبول است

قابلیت استفاده شدن به‌عنوان یک شبکه پرداختی سریع و کارآمد برای پرداخت درون‌شبکه‌ای

 سرعت بالای شبکه فانتوم و پایین بودن کارمزد انجام تراکنش‌ها در آن، این شبکه را به یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز کاملاً ایدئال برای پرداخت وجه و انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر تبدیل کرده است. کارمزد این شبکه برای انجام تراکنش تنها ۰.۰۰۰۰۰۰۱ دلار است (کاربر باید این کارمزد را با خود ارز فانتوم بر اساس قیمت فانتوم در لحظه انجام تراکنش بپردازد).

مدتی پیش اپلیکیشن پرداخت غیرمتمرکز لاماپی (Llamapay) با موفقیت روی شبکه فانتوم راه‌اندازی شد. این سیستم پرداختی با هدف تسهیل پرداخت حقوق توسط کارفرمایان با بهره‌مندی از فناوری بلاکچین ایجاد شد.

امکان پرداخت کارمزد با توکن فانتوم

کاربران شبکه بلاکچین فانتوم می‌توانند هرگونه کارمزد یعنی کارمزد قراردادهای هوشمند، کارمزد پرداخت ارز فانتوم برای آغاز یک پروژه و کارمزد انجام تراکنش‌های مختلف را با توکن فانتوم بپردازند.

قابلیت مدیریت قابلیت مدیریت تعداد زیادی از تراکنش‌های درخواستی

شبکه فانتوم به دلیل اینکه شبکه مقیاس‌پذیری محسوب می‌شود، می‌تواند بار سنگین تراکنش‌ها را تحمل کند و درصورتی‌که بخواهید از این شبکه برای استخراج رمز ارز استفاده کنید، امکان افزایش تعداد نودها در آن امکان‌پذیر است.

قابلیت استیک‌شدن

در ضمن استفاده از ارز فانتوم برای استیک‌‌ کردن نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با استیک کردن این رمزارز در شبکه بلاکچین و قفل‌کردن آن، سود دریافت کنید؛ درست مانند زمانی که پولی را در یک حساب بانکی سپرده‌گذاری می‌کنید و پول شما مسدود می‌شود و در ازای انجام این کار از بانک سود دریافت می‌کنید.

قابلیت On-Chain Governance

قابلیت On-Chain Governance

در ضمن این شبکه امکان «اداره شبکه بلاکچین« (On-Chain Governance) را برای توسعه‌دهندگان فعال در خود نیز فراهم کرده است. منظور از اداره شبکه بلاکچین مدیریت و پیاده‌سازی تغییرات لازم در این شبکه است. در این روش مدیریتی و کنترل‌کننده، قوانین ایجادشده برای نهادینه کردن تغییرات در پروتکل‌های بلاکچین رمزگذاری می‌شوند.

توسعه‌دهندگان فعال در شبکه تغییرات پیشنهادی خود را با به‌روزرسانی کدها به‌نوعی برای نودهای شبکه مطرح می‌کنند و نودها هم به اعمال شدن یا نشدن تغییرات پیشنهادشده از سوی توسعه‌دهندگان رأی دهند. منظور از نودهای شبکه افراد فعال در شبکه هستند که با دستگاه‌هایی به نام ماینر و نرم‌افزارهایی تحت عنوان نرم‌افزارهای ماینر برای تأیید تراکنش‌ها و کسب پاداش بلاک‌ها تلاش می‌کنند.

در ضمن قابلیت On-Chain Governance رهبری در شبکه بلاکچین با بهره‌مندی از مکانیسم «اثبات سهام» (proof of stake) را نیز برای کاربران تضمین می‌کند. کاربران شبکه فانتوم با استفاده از یک مکانیسم اثبات سهام که مکانیسم «اجماع لاکسیس» (Lachesis Consensus) نام دارد، می‌توانند برای مسائل مرتبط با بهره‌وری زمان و حجم تراکنش‌ راه‌حلی پیدا کند.

در ضمن این مکانیسم امکان پیوستن بیش از صد نود به شبکه را نیز فراهم می‌کند. کاهش کنترل شبکه توسط یک کاربر مسلط بر شبکه و کمک به غیرمتمرکز شدن شبکه، یکی دیگر از مزایای استفاده از مکانیسم اجماع لاکسیس است. اجازه دهید ببینیم مکانیسم اجماع لاکسیس که به‌عنوان الگوریتم اجماع لاکسیس نیز شناخته می‌شود، در شبکه فانتوم چگونه کار می‌کند.

نحوه کار مکانیسم اجماع لاکسیس در شبکه فانتوم

مکانیسم اجماع لاکسیس (Lachesis Consensus)

الگوریتم اجماع لاکسیس در حقیقت یک «الگوریتم تحمل خطای بیزانس نامتقارن» (Asynchronous Byzantine Fault Tolerance یا aBFT) است.

الگوریتم اجماع لاکسیس به دلیل اینکه یک الگوریتم تحمل خطای بیزانس نامتقارن محسوب می‌شود، توانای پردازش تراکنش‌ها با سرعتی منعطف و قابل‌تغییر را دارد و وجود این الگوریتم در شبکه فانتوم باعث شده است شبکه بتواند یک‌سوم از کاربرانی را که رفتار مخرب در شبکه انجام می‌دهند، اما تهدیدی برای کل شبکه محسوب نمی‌شوند، تحمل کند و حضور چنین افرادی اختلالی برای عملکرد شبکه ایجاد نکند.

تأیید تراکنش‌ها با استفاده از الگوریتم اثبات کار (proof of work) زمان زیادی طول می‌کشد؛ اما با استفاده از روش تحمل خطای بیزانس که به طور ویژه برای کاهش مدت‌زمان تأیید تراکنش‌ها و همچنین حفظ مقیاس‌پذیری شبکه طراحی شده است، می‌توان مدت‌زمان تأیید تراکنش‌ها را تا میزان قابل‌توجهی کاهش داد؛ در نتیجه مکانیسم اجماع لاکسیس به تراکنشی دست پیدا می‌کند که می‌تواند در مدت کوتاهی انجام و تأیید شود. هر یک از تراکنش‌های در حال پردازش در شبکه فانتوم می‌تواند در مدت‌زمانی کمتر از یک ثانیه با موفقیت تأیید شوند.

در شبکه فانتوم هر یک از نودهایی که از مکانیسم اجماع لاکسیس برای تأیید تراکنش استفاده می‌کنند، برای مشخص کردن و تأیید ترتیب بلاک‌هایی موسوم به بلاک‌های ایونت (Event Blocks)، با گراف جهت‌دار غیر مدور ترکیب می‌شوند. پس از مشخص شدن ترتیب بلاک‌های ایونت، آن‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند و زنجیره نهایی لایه ابتدایی و پایه شبکه فانتوم را که بخشی از این شبکه بلاکچین است، تشکیل می‌دهند. پس از ایجاد این بخش از شبکه فانتوم، تراکنش تکمیل و آماده پردازش می‌شود.

الگوریتم اجماع لاکسیس برخلاف سایر الگوریتم‌های اجتماع که بین بلاک‌ها انتقال داده می‌شوند، بین بلاک‌ها منتقل نمی‌شود و تنها بلاک‌های ایونت را بین نودها جابجا می‌کند. بدون تردید چنین پروتکلی بهترین پروتکل ممکن برای انجام تراکنش‌ها با سرعت و امنیت بسیار بالا در مدت‌زمانی کمتر از یک ثانیه است.

بنابراین پروتکل‌های اجماع لاکسیس به منظور کسب اطمینان از اینکه تمام نودهای اعتبارسنج و تأییدکننده تراکنش دارای قدرت کنترل هم‌سطح و قابل‌‌مقایسه با یکدیگر هستند و می‌توانند کاملاً راحت و بدون هیچ‌گونه دردسری وارد شبکه شوند یا آن را ترک کنند، به‌شدت به الگوریتم اثبات سهام وابسته هستند.

امکان‌پذیر کردن ایجاد دفتر کل خصوصی و عمومی

کاربران شبکه فانتوم می‌توانند با استفاده از ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine یا EVM) و همچنین کیت توسعه نرم‌افزاری کازموس (Cosmos SDK)، دفتر کل خصوصی و عمومی ایجاد کنند. کیک توسعه نرم‌افزاری کازموس امکان ایجاد چند بلاکچین اثبات سهام را فراهم می کند.

تمام این مزایا می‌تواند زمینه‌ساز رشد ارز فانتوم در آینده باشد و آینده خوبی برای آن رقم بزنند

شبکه اپرا چین فانتوم چیست؟

شبکه اپرا چین فانتوم

شبکه «اپرا چین» (Opera chain) فانتوم، شبکه اصلی این رمزارز است که فرایند انجام و تأیید تراکنش‌ها در آن با استفاده از مکانیسم اجماع لاکسیس انجام می‌شود. هدف از استفاده از این الگوریتم در این شبکه دور زدن تراکم بالای تراکنش‌ها است و همین ترفند باعث شده سرعت شبکه فانتوم و مقیاس‌پذیری آن برای انجام تراکنش‌ها در مقایسه با عملکرد اولین نسل‌های شبکه‌های بلاکچین در این زمینه به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

شبکه اپرا چین با هدف کمک به ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قوی با عملکرد بسیار خوب به وجود آمده است و برای دستیابی به این هدف از قراردادهای هوشمند ایجادشده در زبان برنامه‌نویسی «سالیدیتی» (Solidity) استفاده می‌کنند. در ضمن این شبکه با وعده متن‌باز بودن و قابل‌استفاده بودن بدون نیاز به کسب هیچ‌گونه مجوزی ایجاد شده است

درضمن شبکه امکان استفاده از «ماشین مجازی فانتوم» (Fantom Virtual Machine یا FVM) و همچنین «کیت توسعه نرم‌افزاری فانتوم» (Fantom’s Software Development Kit) را نیز برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا آن‌ها بتوانند با این ابزار قرارداد هوشمندی را برای پروژه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود به کار گیرند.

لازم به ذکر است ماشین مجازی فانتوم می‌تواند همراه با «ماشین مجازی اتریوم» (Ethereum Virtual Machine یا EVM) نیز استفاده شود. استفاده از این دو ماشین مجازی در کنار یکدیگر باعث می‌شود صاحبان کسب‌وکار بتوانند بدون هیچ‌گونه مشکلی از بلاکچین اتریوم به بلاکچین فانتوم نقل‌مکان کنند یا حتی بتوانند بلاکچین‌های مختلف دیگری را نیز انتخاب کنند. در یک جمله می‌توانیم بگوییم شبکه فانتوم یک چهارچوب قرارداد هوشمند برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

سازگاری شبکه بلاکچین با ماشین مجازی اتریوم باعث شده توسعه‌دهندگان صاحب شبکه بلاکچین بتوانند یک اپلیکیشن غیرمتمرکز واقعی با قابلیت اجراشدن در هر دو شبکه بلاکچین اتریوم و قابلیت سوییچ راحت و بدون مشکل بین این دو شبکه بلاکچین بدون نیاز به کسب هیچ مجوزی، تهیه کنند.

یک بار دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از الگوریتم اثبات سهام به‌جای «الگوریتم اسپات کار» (proof of work) باعث افزایش سرعت شبکه فانتوم در انجام تراکنش‌ها با کارمزد پایین شده و تقویت مقیاس‌پذیری آن را نیز به دنبال داشته است.

سایر اطلاعات لازم در مورد سیستم شبکه فانتوم

شبکه فانتوم

در سیستم شبکه فانتوم هر یک از اپلیکیشن‌های فانتوم شبکه اختصاصی خود را دارد. استفاده از این «پلتفرم مالی غیرمتمرکز» (decentralized finance platform یا DeFi) باعث می‌شود قراردادهای هوشمند سریع‌تر اجرای شوند.

سیستم فانتوم متکی به یک کد برنامه‌نویسی متن‌بازاست؛ بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این کد، اقداماتی مثل ایجاد صرافی‌های معاملاتی آنلاین، اپلیکیشن‌های وام و ایجاد بازارهایی برای خریدوفروش توکن‌های غیرقابل‌معاوضه یا همان NFT ها و سایر دارایی‌های دیجیتالی را به‌راحتی انجام دهند؛ زیرا شبکه فانتوم از زبان برنامه‌نویسی بلاکچین «سولانا» (Solana)، همان زبان برنامه‌نویسی مورداستفاده توسط بلاکچین اتریوم، استفاده می‌کند؛ بنابراین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌توانند زبان برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های توسعه‌داده‌شده در بلاکچین اتریوم را تغییر دهند تا به‌راحتی در بلاکچین فانتوم اجرا شوند.

امنیت شبکه فانتوم چگونه حفظ می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم این شبکه از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کند و ارز فانتوم به‌عنوان یک ارز استیک‌شده، از شبکه غیرمتمرکز خود و تراکنش‌های در حال انجام در آن محافظت می‌کند. در شبکه فانتوم بیش از ۵۰۰ هزار توکن فانتوم در اختیار نودهای مسئول قفل‌کردن توکن‌ها و تأیید کردن تراکنش‌ها قرار می‌گیرد. قابلیت استیک‌شدن ارز فانتوم انگیزه اقتصادی لازم جهت ترغیب نودهای شبکه برای مشارکت در تأمین امنیت شبکه و همچنین استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای کسب سود و درآمد را نیز ایجاد می‌کند.

تاریخ شکل‌گیری شبکه فانتوم و ارز اختصاصی آن

شبکه فانتوم و ارز اختصاصی آن در سال ۲۰۱۸ توسط «آن بیونگ» (Ahn Byung) و همکارانش در استرالیا ایجاد شد. پس از ایجاد سازمان فانتوم، دفتر مرکزی آن از استرالیا به کره جنوبی منتقل شد و تعداد زیادی از شبکه‌های ایجادشده بر پایه بلاکچین را راه‌اندازی کرد. هر یک از شبکه‌های ایجادشده توسط سازمان فانتوم مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند که باعث می‌شود با پیوستن اعضای جدید به شبکه، سیستم موفق به دستیابی به‌ سرعت و مقیاس‌پذیری بهتری شود.

موجودی ارز فانتوم

سازمان فانتوم از ابتدای زمان تأسیس خود تاکنون ۳.۱۷۵ میلیارد توکن فانتوم به وجود آورده که این تعداد ثابت خواهد ماند و بیش از این میزان نخواهد شد؛ البته هنوز تمام توکن‌ها وارد شبکه نشده‌اند. در ضمن زمانی که ارز فانتوم ایجاد شد، ۴۰ درصد از توکن‌های آن برای سرمایه‌گذاران کنار گذاشته شد و ۲۵ درصد دیگر هم به مشاوران و اعضای تیم بنیان‌گذار اختصاص داده شد؛ بنابراین درصد توکن‌های فانتوم که به‌عنوان پاداش و سود استیک کردن به کاربران پرداخت خواهد شد و همچنین درصد توکن‌های نگهداری‌شده در سیستم بلاکچین برای تأیید کردن تراکنش‌های شبکه، تنها کمی بیشتر از ۳۱ درصد تعداد کل این توکن ها خواهد بود.

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده تمام میزان توکن‌های در دسترس قابل‌استفاده، سال ۲۰۲۴ به‌عنوان پاداش به کاربران پرداخت یا در شبکه توزیع خواهند شد. تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ ارزش ارزهای دیجیتال موجود در شبکه بلاکچین فانتوم ۱۲ میلیارد دلار بود و به همین دلیل پس از بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم سومین شبکه بلاکچین بزرگ جهان محسوب می‌شود. در حال حاضر سرمایه جاری بازار این ارز ۷,۲۶۸,۹۴۸,۱۱۹ دلار و تعداد توکن‌های در حال گردش در شبکه در حدود ۲,۵۴۵,۰۰۰ توکن است

آیا خرید ارز فانتوم سرمایه‌گذاری خوبی است؟

خرید ارز فاتوم

در کل پیش‌بینی کاملا درست آینده تمام رمز ارزها به دلیل نوسان دائمی ارزش آن‌ها تقریباً غیرممکن است و پیش‌بینی‌های مطرح‌شده م در مورد قیمت‌های آینده رمزارزها هم تنها نظرات کارشناسی تخصصی هستند؛ اما تا حدودی قابل‌اعتماد هستند؛ این موضوع در مورد ارز فانتوم نیز کاملاً صدق می‌کند. این ارز پتانسیل تبدیل‌شدن به یکی از رمزارزهای پیشتاز در میان رمزارزهای نسل آینده را دارد وحتی ممکن است در آینده رقیب جدی بیت کوین و اتریوم باشد

اگرچه ارز فانتوم در سال ۲۰۱۸ به وجود آمد؛ اما قیمت آن در سال ۲۰۲۱ به بیشترین میزان خود از زمان ایجاد این ارز رسید. در کل سال ۲۰۲۱ سال خوبی برای فانتوم بود و قیمت آن چندین بار رشد کرد. اولین رشد قیمت فانتوم در سال ۲۰۲۱ در ۹ می ۲۰۲۱ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) اتفاق افتاد و این رمزارز با قیمت ۰.۹۱۶ دلار معامله شد، سپس در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور ۱۴۰۰) بار دیگر افزایش یافت و به ۱.۶۶۰۸ دلار و در ۲۸ اکتبر (۶ آبان ۱۴۰۰) به بیشترین میزان خود از زمان ایجاد ارز فانتوم تا آن زمان رسید و این ارز با قیمت ۳.۴۶ دلار معامله شد.

بنابراین ارزش فانتوم از نخستین روز سال ۲۰۲۱ یعنی ۱ ژانویه (۱۳ دی ۱۳۹۹) تا ۹ می ۲۰۲۱ در حدود ۱۹۹۸۱.۲۵ درصد رشد داشته استِ؛ اما سال ۲۰۲۲ برای فانتوم اصلاً خوب شروع نشد و قیمت این ارز در نخستین روز این سال تنها ۰.۰۱۷۲۳ دلار بود؛ اما در ۱۶ مارس (۲۵ اسفند ۱۴۰۰) افزایش قابل‌توجهی داشت و به ۱.۲۰ دلار رسید.

پیش‌بینی می‌شود روند نوسان قیمت فانتوم در سال ۲۰۲۲ نیز مانند ۲۰۲۱ باشد. بر اساس پیش‌بینی مطرح‌شده از سوی منبعی به نام «والت اینوستور» (Wallet investor) قیمت این کریپتوکارنسی تا پایان ماه اوت ۲۰۲۲ (۹ شهریور ۱۴۰۱) می‌تواند به ۲.۱۳ دلار و تا پایان سال ۲۰۲۲ مخصوصاً روز ۳۱ دسامبر (۱۰ دی ۱۴۰۱) به ۳.۰۲ دلار برسد. منبعی به نام «پرایس پیریدیکشن» (Price Prediction) حداقل قیمت فانتوم در سال ۲۰۲۲ را ۱.۴۳ دلار و حداکثر قیمت آن را ۱.۷۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

والت اینوستور پیش‌بینی کرده فانتوم در سال ۲۰۲۶ با قیمت ۱۳.۳۴۵ دلار معامله شود و درصورتی‌که آن را ۵ سال به‌عنوان سرمایه‌گذاری نگهداری کنید، حدوداً بیش از ۴۶۷.۴ درصد سود خواهید کرد!

منبعی به نام «تردینگ بیستس» (Trading Beasts) حداقل و حداکثر قیمت فانتوم در سال ۲۰۲۲ را به ترتیب ۲.۳ و ۳.۴ دلار و قیمت آن تا پایان این سال را ۳.۳۵ دلار پیش‌بینی کرده است.

طبق پیش‌بینی منبعی به نام «جی.ا. وی کپیتال» (GOV Capital) قیمت فانتوم در سال ۲۰۲۲ به ۴.۲۱ دلار و در سال ۲۰۲۷ به ۱۴.۵۱ دلار خواهد رسید. منبع دیگری به نام «دیجیتال کوین پرایس» (Digital Coin Price) هم پیش‌بینی کرده قیمت این ارز تا پایان ۲۰۲۲ در مرز قیمتی ۴.۰۸ دلار نوسان خواهد داشت و تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۵.۴۷ دلار خواهید رسید.

 اگرچه قیمت فانتوم در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است؛ اما این موضوع به معنای این نیست که باید در این سال از خرید آن صرف‌نظر کنیم و ممکن است آینده خوبی در انتظار این ارز باشد.

در صورت تمایل به مشاهده نمودار قیمت ارز فانتوم از ابتدای ایجاد آن تاکنون و همچنین قیمت لحظه‌ای آن می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

البته اکنون درکل بازار کریپتو اصلا در وضعیت خوبی نیست و روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند؛ اما ممکن است این وضعیت در آینده تغییر کند و این بازار باز هم به‌روزهای اوج خود برسد

خرید ارز فانتوم

برای خرید ارز فانتوم در قدم اول باید یک حساب کاربری در یکی از کیف‌های پول معتبر ارز دیجیتال ایجاد کنید. ما استفاده از کیف پول ارز دیجیتال «تراست والت» (Trust Wallet) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که در قالب اپلیکیشن موبایل اندروید و iOS عرضه شده و به‌راحتی قابل‌استفاده است.

برای استفاده از این کیف پول باید مراحل زیر را دنبال کنید:

شما می‌توانید اپلیکیشن لاکسیس کیف پول تراست را که با نام اپلیکیشن تراست والت (Trust Wallet) برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS ایجاد شده است، دریافت و نصب کنید. پس از نصب اپلیکیشن مراحل زیر را برای استفاده از آن دنبال کنید:

  • پس از نصب اپلیکیشن گزینه Create a new wallet را انتخاب کنید.
  • تیک گزینه I've read and accept Term of Service and Privacy policy را بزنید و گزینه continue را انتخاب کنید.
  • پسورد موردنظر خود را وارد و سپس دوباره آن را وارد کنید.
  • تیک گزینه I undrestant that if I lose my recovery words, I will not be able to access my wallet را بزنید و گزینه continue را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعدی ۱۲ کلمه نمایش داده می‌شود که باید آن‌ها را یادداشت کنید. توصیه می‌کنیم این کلمات را روی یک تکه کاغذ یادداشت و از کاغذ در مکانی امن با دقت نگهداری کنید؛ زیرا چنانچه فردی به این کلمات دسترسی پیدا کند، می‌تواند به‌راحتی وارد کیف پول شما شود. شما می‌توانید با انتخاب گزینه COPY تمام کلمات را کپی و آن‌ها را در محیط نرم‌افزاری موردنظرتان پیست کنید؛ البته توصیه می‌کنیم این کلمات را در وسایل دیجیتالی خود نگهداری نکنید تا در معرض خطر دسترسی هکرها نباشند. پس از یادداشت این کلمات گزینه continue را انتخاب کنید.
  • در این صفحه باید کلمات را درست به همان ترتیبی که در صفحه قبل نمایش داده شده بودند، انتخاب کنید تا وارد کادر شوند و سپس گزینه Done را بزنید. درصورتی‌که کلمات را با ترتیب درست انتخاب نکنید، نمی‌توانید از این مرحله عبور کنید.
  • در صفحه بعدی پیامی نمایش داده می‌شود که باید با انتخاب گزینه Done آن را رد کنید. پس از رد کردن این پیام، کیف پول آماده استفاده است.

پس از ایجاد حساب کاربری در کیف پول نوبت خرید ارز است. برای خرید ارز دیجیتال باید به یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال مراجعه و پس از ایجاد حساب کاربری در وب‌سایت صرافی موردنظر و دنبال کردن مراحل مذکور ارز دیجیتالی خود را خریداری کنید.

درصورتی‌که صرافی معتبری را نمی‌شناسید یا صرافی موردنظر شما ارز فانتوم را عرضه نمی‌کند، باید با جستجوی عبارت «خرید ارز فانتوم یا خرید فانتوم» یا «خرید ارز Fantom» یا «خرید ارز FTM» در موتورهای جستجو، یک صرافی معتبر عرضه‌کننده این رمزارز را بیابید. نحوه خرید ارز نیز در وب‌سایت صرافی‌های مختلف توضیح داده شده است.

پس از خرید ارز برای انتقال آن به کیف پول تراست باید مراحل زیر را انجام دهید؛ البته نحوه انجام این کار در وب‌سایت صرافی‌های مختلف کمی متفاوت است؛ اما مراحل کلی انتقال ارز خریداری‌شده به کیف‌های پول ارز دیجیتالی از جمله کیف پول تراست در تمام این وب‌سایت‌ها یکسان است. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  • به کیف پول وب‌سایت صرافی مراجعه و ارز فانتوم را که با کلمه Fantom یا نماد FTM مشخص شده است، انتخاب و پس از انتخاب آن گزینه برداشت را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب گزینه برداشت صفحه جدیدی باز می‌شود که ابتدا باید در قسمت مقدار، مقدار موردنظرتان برای انتقال ارز را وارد کنید
  • در زیر کادر مربوط به مقدار ارز، کادری با عنوان آدرس کیف پول وجود دارد که باید آدرس لازم برای انتقال ارز از کیف پول صرافی به اپلیکیشن کیف پول تراست را در آن وارد کنید. برای یافتن این آدرس باید پس از ورود به اپلیکیشن تراست با جستجوی کلمه Fantom و یافتن این ارز، آن را انتخاب و پس از انتخاب گزینه receive، با لمس دکمه Copy در پایین صفحه، آدرس لازم برای انتقال ارز از کیف پول صرافی به کیف پول تراست را کپی کنید.
  • پس از کپی کردن این آدرس، آن را در کادر آدرس کیف پول در وب سایت صرافی پیست کنید و در پایان گزینه برداشت در پایین صفحه را انتخاب کنید تا ارز از کیف پول صرافی به کیف پول تراست منتقل شود.

سوالات متداول در مورد ارز فانتوم

ارز فانتوم چیست؟

ارز فانتوم ارز اختصاصی شبکه‌ای به همین نام است. این شبکه می‌تواند برای انجام تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین با سرعت بسیار بالا و کارمزد بسیار کم استفاده شود. ارز فانتوم پتانسیل تبدیل‌شدن به یکی از رمزارزهای پیشتاز در میان رمزارزهای نسل آینده و همچنین تبدیل‌شدن به رقیبی جدی برای رمزارزهای مطرحی مثل بیت کوین را دارد.

آیا خرید ارز فانتوم سرمایه‌گذاری خوبی است؟

پیش‌بینی کاملاً درست آینده رمزارزها به دلیل نوسان همیشگی ارزش آن‌ها تقریباً غیرممکن است؛ اما متخصصان حوزه کریپتوکارنسی آینده خوبی برای فانتوم پیش‌بینی کرده‌اند و معتقدند این ارز می‌تواند حتی از ارز شناخته‌شده‌ای مانند بیت کوین هم کاملاً پیشی بگیرد.

نحوه خرید ارز فانتوم چگونه است؟

برای خرید ارز فانتوم ابتدا باید یک حساب کاربری در یکی از کیف‌های پول ارز دیجیتال ایجاد کنید و پس از خرید ارز از یکی از صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال، آن را به یک کیف پول دیجیتال انتقال دهید تا در مکانی امن از آن نگهداری کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی