ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوشابه
علمی

پژوهشی متفاوت: مصرف نوشابه‌های قندی عملکرد مغز موش‌های کم‌سن را مختل کرد

محققان در این تحقیق نشان داده‌اند که مصرف نوشابه در طولانی مدت، باعث تغییراتی در قشر پیشانی مغز و هیپوکامپ موش‌ها شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

در یک مطالعه جدید، تیمی از محققان متوجه شدند که تغذیه موش‌ها با نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا و پپسی، به مغز آن‌ها آسیب بسیار زیادی وارد می‌کند و باعث مشکلات حافظه، اختلالات شناختی و ناراحتی سلولی می‌شود.

در تحقیقات گذشته هم مشخص شده بود که نوشابه خوراکی سالمی محسوب نمی‌شود. تاکنون مطالعات بسیار زیادی تایید کرده‌اند که قندهای موجود در نوشابه منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، پوسیدگی دندان و عوارض کبدی می‌شوند.

اما بر اساس تحقیقات جدید، مصرف مداوم و طولانی‌مدت نوشابه‌های شیرین و به‌طور خاص آن‌هایی که حاوی ماده کولا هستند، می‌تواند ارتباط مستقیمی با سلامت مغز و مسائل شناختی (حداقل موش‌ها) داشته باشد.

تاثیر نوشابه بر مغز موش‌های جوان

نوشابه

دانشمندان برای بررسی نحوه تاثیر نوشابه‌های حاوی اسانس کولا روی مغز موش‌ها، ابتدا آن‌ها را به سه گروه سنی تقسیم کردند: 2 ماهه، 8 ماهه و 14 ماهه. سپس هر یک از این گروه‌ها، به دو دسته تقسیم شدند که در آن یک زیرگروه فقط آب می‌نوشید و زیرگروه دیگر نوشابه‌های شیرین و آب دریافت می‌کرد.

این آزمایش به مدت 67 روز ادامه پیدا کرد و در روز 68، موش‌ها کشته شدند تا محققان بتوانند مغز آن‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کنند. همچنین پیش از کشتن آن‌ها، محققان موش‌ها را بین روزهای 57 تا 67 از طریق آزمایش مارپیچ مورد بررسی قرار داده‌ بودند.

در آزمایش‌های رفتار درمانی، محققان متوجه شدند موش‌های جوان دو و هشت ماهه‌ای که نوشابه می‌نوشیدند، در آزمایش مارپیچ با نوعی اختلال حافظه روبرو شده‌اند که البته چنین چیزی در موش‌های مسن‌تر دیده نشده است.

محققان در حین مطالعه قشر پیشانی مغز و هیپوکامپ متوجه شدند که مصرف نوشابه قندی تغییراتی را در آن‌ها ایجاد کرده است. به عنوان مثال در قشر پیشانی، با کاهش فعالیت حجم آنزیم کاتالاز (CAT) در موش‌های 8 ماهه و کاهش فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) در مغز موش‌های 8 ماهه و 14 ماهه مواجه شدند. قشر پیشانی ناحیه‌ای از مغز موش‌ها است که در عملکردهایی مانند حافظه، توجه و قضاوت نقش دارد.

نوشابه

به‌طور کلی، محققان متوجه شدند که با مصرف نوشابه‌های قندی در طولانی‌مدت، احتمال گرفتار شدن با استرس اکسیداتیو و همچنین اختلالات حافظه افزایش پیدا می‌کنند و موش‌های جوان بیشتر مستعد این تغییرات هستند.

با این حال، از آنجایی که این آزمایش روی موش‌ها انجام شده، نمی‌توان تایید کرد که نوشابه برای انسان‌ها نیز چنین تاثیر مضری خواهد داشت. البته می‌توان از این نتایج به عنوان هشداری در مورد تاثیر احتمالی مصرف طولانی مدت این نوشیدنی‌های شیرین و البته ناسالم یاد کرد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی