ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از مشخصات فنی تا قیمت؛ هرآنچه تا به امروز درباره آیفون 14 اپل می‌دانیم

در این مطلب نگاهی به تمام گزارش‌ها و شایعات پیرامون گوشی‌های سری آیفون 14 اپل داریم.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

اپل چهارشنبه هفته آینده یعنی 16 شهریور (7 سپتامبر) پس از مدت‌ها انتظار در رویدادی به نام «Far Out» گوشی‌های سری آیفون 14 رونمایی می‌کند؛ محصولاتی که در ماه‌های اخیر هدف گزارش‌ها و شایعات متنوعی بوده‌اند و اطلاعات غیررسمی بی‌شماری از آن‌ها داریم. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تمام گزارش‌ها و شایعات مانند مشخصات فنی و قیمت گوشی‌های سری آیفون 14 داشته باشیم.

امسال هم ظاهرا باید منتظر 4 آیفون جدید باشیم؛ آیفون‌هایی که تغییراتی در طراحی‌شان دارند، با قطعات جدید و قدرتمندتری از راه می‌رسند و البته دیگر خبری از مدل مینی نخواهد بود و این گوشی جای خود را به مدل مکس یا پلاس با نمایشگر 6.7 اینچی مشابه مدل پرو مکس می‌دهد. علاوه بر این، باید منتظر تفاوت‌های بیشتری میان مدل‌های معمولی و پرو باشیم.

مشخصات و قیمت آیفون 14

طراحی آیفون 14

طراحی آیفون 14

امسال اگرچه طراحی کلی آیفون‌ها تفاوت چندانی با چند نسل قبل نخواهد داشت، اما اپل می‌خواهد تغییراتی در نمایشگر مدل‌های پرو اعمال کند. طبق شایعات، در مدل‌های پرو دیگر خبری از ناچ نخواهد بود و بریدگی بالای نمایشگر جای خود را به دو حفره می‌دهد؛ حفره‌هایی که وظیفه میزبانی دوربین سلفی و سیستم امنیتی فیس آیدی را برعهده دارند و همین موضوع تفاوت اصلی میان مدل‌های پرو آیفون 13 و 14 خواهد بود.

البته نباید منتظر این تغییر در مدل‌های استاندارد و مکس باشیم و اپل در این نسخه‌ها همچنان از ناچ استفاده خواهد کرد. از پنل جلویی دستگاه که بگذریم، به پنل پشتی می‌رسیم، جایی که زبان طراحی‌اش مشابه نسل کنونی خواهد بود و همچنان با یک ماژول دوربین چهارگوش برای میزبانی سنسورهای مختلف و فلاش LED روبه‌رو می‌شویم.

طبق شایعات، اپل اندازه ماژول و همچنین برآمدگی دوربین اصلی نسل بعدی آیفون‌ها را افزایش می‌دهد که البته این موضوع بیشتر برای مدل‌های پرو صادق است. اگر شایعات صحت داشته باشند، اپل برای آیفون 14 پرو و پرو مکس به سراغ دوربین 48 مگاپیکسلی می‌رود تا پس از مدت‌ها با دوربینی با رزولوشن بالاتر از 12 مگاپیکسل روبه‌رو شویم. استفاده از دوربین جدید ظاهرا اپل را مجبور می‌کند که به سراغ ماژول‌های بزرگتر برود.

به نظر می‌رسد امسال اپل از همان ابتدا گوشی‌های جدیدش را در رنگ بنفش هم روانه بازار می‌کند؛ نسخه‌ای که ظاهرا با توجه به زاویه و شرایط نوری، رنگش تغییر می‌کند. طبق برخی شایعات، اپل شاید برای مدل‌های پرو بجای بدنه آلومینیومی، به سراغ بدنه تیتانیومی برود، البته نمی‌توان چندان به این گفته‌ها اعتماد کرد چرا که اگرچه تیتانیوم مقاومت بالاتری دارد، اما از سوی دیگر، گران‌تر است.

شکل آیفون 14

مشخصات فنی آیفون 14

از نظر مشخصات فنی، گوشی‌های آینده اپل یک تفاوت بزرگ با نسل‌های قبلی خواهند داشت: کوپرتینویی‌ها برای اولین بار می‌خواهند از دو تراشه متفاوت در یک نسل از گوشی‌هایشان استفاده کنند. اپل احتمالا می‌خواهد با اینکار کاربران بیشتری را به سمت خرید مدل‌های گران‌قیمت‌تر پرو سوق دهد تا میانگین قیمت فروش آیفون‌ها افزایش یابد.

طبق شایعات، امسال دیگر خبری از مدل مینی نخواهد بود و این گوشی هوشمند جای خود را به نسخه مکس می‌دهد. بنابراین دیگر نمی‌توانید امیدی به خرید یک آیفون 5.4 اینچی داشته باشید. بنابراین نسل بعدی آیفون‌ها در مدل‌های زیر از راه می‌رسند:

  • آیفون 14 با نمایشگر 6.1 اینچی
  • آیفون 14 مکس با نمایشگر 6.7 اینچی
  • آیفون 14 پرو با نمایشگر 6.1 اینچی
  • آیفون 14 پرو مکس با نمایشگر 6.7 اینچی

امسال‌ هم تنها مدل‌های پرو به نمایشگر 120 هرتزی مجهز می‌شوند و رفرش ریت مدل‌های استاندارد همچنان 60 هرتزی خواهد بود. اما تمام اعضای این خانواده به 6 گیگابایت رم مجهز می‌شوند تا تفاوتی از این نظر میان آن‌ها وجود نداشته باشد. علاوه بر این، مانند نسل قبلی خریداران تمام مدل‌های آیفون 14 به شبکه 5G دسترسی پیدا خواهند کرد.

با وجود تمام این موارد، باز هم شاهد تفاوت‌های معناداری میان مدل‌های استاندارد و پرو خواهیم بود. همانطور که گفتیم، مهم‌ترین تفاوت در بخش سخت‌افزار مربوط به تراشه‌های متفاوت می‌شود. ظاهرا مدل‌های پرو به چیپ A16 Bionic مجهز می‌شوند، در حالی که مدل‌های استاندارد همچنان با تراشه A15 Bionic سری آیفون 13 از راه می‌رسند. در ادامه نگاهی به تفاوت‌ها و البته مشخصات فنی شاخص اعضای خانواده آیفون ۱۴ داریم.

تراشه A16 Bionic

مشخصات آیفون 14

اپل امسال ظاهرا می‌خواهد سنت‌شکنی کند و دو تراشه متفاوت را برای گوشی‌های هوشمندش درنظر بگیرد. در حقیقت گفته می‌شود که مدل‌های استاندارد و مکس (پلاس) به همان تراشه سری آیفون 13 یعنی A15 Bionic مجهز می‌شوند، اما در مدل‌های پرو با تراشه‌ای جدید روبه‌رو می‌شویم: A16 Bionic. ظاهرا استفاده از دو چیپ مختلف یکی دیگر از راهکارهای اپل برای ایجاد تمایز میان نسخه‌های استاندارد و پرو خواهد بود. اما این تراشه جدید چه قابلیت‌هایی خواهد داشت؟

طبق شایعات، این چیپ با لیتوگرافی یکسان با دو نسل قبلی یعنی 5 نانومتری شرکت TSMC ساخته می‌شود و همچنان پیکربندی هسته‌های آن یکسان با نسل قبلی خواهد بود، اما این موضوع به معنای عدم بهبود عملکرد یا بهره‌وری بالاتر انرژی نیست. در حقیقت گزارش‌ها می‌گویند با 10 درصد عملکرد بالاتر و بهره‌وری انرژی بهره روبه‌رو می‌شویم که اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، کاربران مدل‌های استاندارد چیز زیادی را از دست نمی‌دهند.

دوربین 48 مگاپیکسلی و اولترا واید جدید

طبق شایعات، اپل پس از سال‌ها بالاخره امسال دوربین 12 مگاپیکسلی را کنار می‌گذارد و به سراغ دوربین 48 مگاپیکسلی می‌رود، البته تنها برای مدل‌های پرو و نه استاندارد. البته این دوربین 48 مگاپیکسلی امکان ثبت تصاویر 12 مگاپیکسلی را هم برای کاربران فراهم می‌کند و این ویژگی از طریق فناوری ترکیب پیکسل‌ها یا همان Pixel Binning امکان‌پذیر می‌شود. این فناوری پیکسل‌های کوچک را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا یک سوپر پیکسل ایجاد شود؛ سوپر پیکسلی که عملکرد و حساسیت به نور بهتری دارد. این در حالی است که مدل‌های استاندارد همچنان دوربین 12 مگاپیکسلی خواهند داشت.

گفته می‌شود دوربین 48 مگاپیکسلی مدل‌های پرو اندازه 1/1.3 اینچی خواهد داشت که نسبت به سنسور 1/1.65 اینچی آیفون 13 پرو تا 21.2 درصد بزرگتر است. البته غیر از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، ظاهرا باید منتظر دوربین اولترا واید جدیدی هم در مدل‌های پرو باشیم. این دوربین اولترا واید جدید اندازه پیکسل 1.4 میکرومتری خواهد داشت که افزایش چشمگیری را نسبت به اندازه پیکسل 1.0 میکرومتری نسل‌های قبلی نشان می‌دهد. بنابراین با کیفیت بالاتری مخصوصا در شرایط نوری ضعیف مواجه می‌شویم. در حالت کلی طبق شایعات، ابعاد کلی ماژول دوربین مدل پرو مکس نسبت به نسل قبلی 57 درصد افزایش پیدا می‌کند که با توجه به سنسورهای جدید منطقی به نظر می‌رسد.

دوربین آیفون 14

نمایشگر همیشه روشن

صفحه نمایش آیفون 14

یکی از ویژگی‌ها که مدت‌هاست کاربران آیفون انتظارش را می‌کشند، نمایشگر همیشه روشن (AOD) است؛ درست خواندید همان قابلیتی که مدت‌هاست کاربران اندرویدی و حتی صاحبان اپل واچ به آن دسترسی دارند. با وجود اینکه چند سالی می‌شود که اپل برای آیفون‌هایش به سراغ نمایشگر OLED رفته، اما بنابر مسائلی کاربران را از ویژگی AOD محروم کرده است. اما امسال به احتمال زیاد خریداران آیفون می‌توانند آن را تجربه کنند؛ البته تنها خریداران مدل پرو!

طبق بسیاری از شایعات و همچنین شواهدی که در کد بتای iOS 16 وجود دارد، امسال مدل‌های پرو به قابلیت AOD مجهز می‌شوند. ظاهرا اپل رفرش ریت نمایشگر مدل‌های پرو را به لطف استفاده از پنل LTPO تا 1 هرتز پایین‌ می‌آورد تا تاثیر چندانی روی مصرف انرژی نداشته باشد. از طرف دیگر اپل در iOS 16 امکان شخصی‌سازی لاک اسکرین را فراهم کرده، بنابراین طبیعی است که شاهد چنین قابلیتی در مدل‌های پرو باشیم.

ارتباط ماهواره‌ای و وای فای 6E

به قابلیتی می‌رسیم که قدمت کمتری نسبت به شایعات گذشته دارد و چند هفته قبل از معرفی آیفون 13 خبرش به اینترنت راه پیدا کرد. قبل از اینکه اپل از سری آیفون 13 رونمایی کند، بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که اپل برای این محصولات به سراغ ارتباط ماهواره‌ای می‌رود، یعنی کاربران می‌تواند بدون ارتباط سلولار هم با دیگران ارتباط برقرار کند، البته ارتباطات ضروری. اما این اتفاق رخ نداد و دوباره با نزدیک شدن به معرفی نسل جدید آیفون‌ها، بازار شایعات درباره این ویژگی داغ شده است.

طبق جدیدترین شایعات، اپل در سری آیفون 14 با همکاری Globalstar ارتباط ماهواره‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، البته این ویژگی تنها محدود به ارسال رایگان پیامک خواهد بود. البته تحلیلگر مطرح محصولات اپل، «مینگ-چی کو» مدعی شده که اپل در سری آیفون 13 هم قادر به انجام چنین کاری بود، اما بخاطر اینکه بر سر مدل تجاری این ویژگی با اپراتورها مذاکره‌ای نداشت، ارتباط ماهواره‌ای در اختیار کاربران قرار نگرفت. اما امسال احتمالا هرچند به شکل محدود، ارتباط ماهواره‌ای با آیفون 14 از راه می‌رسد و احتمالا زودتر از اسپیس ایکس و تی‌-موبایل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

از دیگر ویژگی‌های احتمالی سری آیفون 14 می‌توان به پشتیبانی از وای فای 6E به همراه حداکثر 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی اشاره کرد که شایعه دوم احتمالا درست از آب درنمی‌آید. با این حال به احتمال زیاد کاربران جدیدترین گوشی‌های اپل به استاندارد وای‌فای 6E دست پیدا می‌کنند تا عملکرد بالاتری در اختیارشان قرار بگیرد. در حال حاضر جدیدترین محصولات کوپرتینویی‌ها از استاندارد وای‌فای 6 بهره می‌برد و احتمالا سری آیفون 14 اولین گوشی‌های اپل با پشتیبانی از وای‌فای 6E باشند.

وای فای آیفون 14

قیمت سری آیفون 14

قیمت آیفون 14

به یکی از بحث‌برانگیزترین موارد درباره نسل بعدی آیفون‌ها می‌رسیم یعنی قیمت! اکثر شایعات از افزایش قیمت سری آیفون 14 حکایت دارند، اما درباره این میزان افزایش اختلاف نظر‌هایی به چشم می‌خورد. در حالی که بسیاری از منابع قیمت پایه نسل بعدی آیفون یعنی آیفون 14 را 800 دلار و بالاترین مدل یعنی آیفون 14 پرو مکس را 1200 دلار می‌دانند، گزارشی جدید نظر دیگری دارد.

به گفته شرکت ترندفورس، اپل قیمت سری آیفون 14 را افزایش می‌دهد، اما این افزایش اندک خواهد بود و حتی قیمت مدل پایه کاهش هم پیدا می‌کند. یعنی در حالی که آیفون 13 قیمتی برابر 800 دلار دارد، آیفون 14 با قیمت 750 دلار از راه می‌رسد. با توجه به پیش‌بینی ترندفورس، قیمت سری آیفون 14 در نسخه پایه به این شرح خواهد بود:

  • آیفون 14: 750 دلار
  • آیفون 14 مکس (پلاس): 850 دلار
  • آیفون 14 پرو: 1050 دلار
  • آیفون 14 پرو مکس: 1150 دلار

تاریخ معرفی و عرضه گوشی‌های آیفون ۱۴

اپل چهارشنبه هفته آینده یعنی 16 شهریور مراسم Far Out را برگزار می‌کند؛ مراسمی که در آن از گوشی‌های سری آیفون 14 رونمایی خواهد شد و البته احتمالا با اپل واچ سری 8 هم روبه‌رو می‌شویم. انتظار می‌رود جمعه هفته آینده یعنی 18 شهریور، پیش فروش گوشی‌های سری آیفون ۱۴ آغاز شود و دقیقا یک هفته بعد یعنی 25 شهریور در اختیار خریداران قرار بگیرد. اگرچه این تاریخ‌ها تنها در حد گمانه‌زنی هستند، اما با توجه به رویکرد سال‌های قبل اپل منطقی به نظر می‌رسند.

این احتمال وجود دارد که اپل برخی مدل‌ها را دیرتر روانه بازار کند. برای مثال مدل مکس یا پلاس کمی دیرتر از مدل‌های دیگر روانه بازار شود تا خریداران بیشتر به خرید مدل‌های پرو تمایل پیدا کنند. در هر صورت نباید فاصله‌ زیادی میان معرفی و عرضه اکثر مدل‌های سری آیفون 14 وجود داشته باشد، بلکه مشکلات رنجیره تامین سرنوشت این گوشی‌ها را طور دیگری رقم بزند.

تاریخ معرفی و عرضه گوشی‌های آیفون ۱۴

سوالات متداول درباره آیفون 14

گوشی‌های سری آیفون 14 چه تاریخی معرفی و روانه بازار می‌شوند؟

اپل در تاریخ 16 شهریور از گوشی‌های سری آیفون 14 رونمایی می‌کند و انتظار می‌رود 25 شهریور این گوشی‌ها روانه بازار شوند.

سری آیفون 14 شامل چند گوشی می‌شود؟

انتظار می‌رود این سری شامل چهار مدل استاندارد، مکس/پلاس، پرو و پرو مکس شود که در حقیقت اندازه مدل استاندارد و پرو و همچنین مکس و پرو مکس سری آیفون 14 یکسان خواهد بود.

مدل‌های پرو آیفون 14 چه قابلیت‌های متمایزی خواهند داشت؟

طبق گزارش‌ها، مدل‌های پرو بجای ناچ، دو حفره درون نمایشگر خود خواهند داشت، به دوربین 48 مگاپیکسلی مجهز می‌شوند، قابلیت نمایشگر همیشه روشن خواهند داشت و البته از تراشه A16 Bionic بهره خواهند برد، ویژگی‌هایی که مدل‌های استاندارد از آن محروم خواهند بود.

قیمت سری آیفون 14 چقدر خواهد بود؟

قیمت پایه آیفون 14 احتمالا 750 یا 800 دلار، قیمت پایه آیفون 14 مکس برابر 850 یا 900، آیفون 14 پرو برابر 1050 یا 1100 دلار و پرو مکس برابر 1150 یا 1200 دلار خواهد بود که خبر از افزایش نسبت به سری آیفون 13 دارد.

مطالب پیشنهادی