ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

پرداخت ماهانه 10 تا 20 هزار تومان هزینه حفظ خط تلفن ثابت تصویب شد

پس از یک سال از مصوبه شورای رقابت، افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت با امضای وزیر صنعت تصویب شد.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۰

پس از یک سال از مصوبه شورای رقابت، افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت با امضای وزیر صنعت تصویب شد و بعد از این مشترکین خطوط تلفن ثابت در تهران باید ماهانه 20 هزار تومان برای حفظ خط تلفن ثابت خود پرداخت کنند.

بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، ساکنین تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود باید ماهانه 20 هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه صرفا حداقل هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند. آموزش پرداخت قبض تلفن ثابت را از پیش در دیجیاتو با شما به‌اشتراک گذاشته‌ایم.

این افزایش تعرفه در شهر تهران در مقابل 4444 دقیقه مکالمه به عنوان حداقل تعداد دقایق مکالمه، هزینه‌ای معادل 200000 ریال، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل 3333 دقیقه مکالمه 150000 ریال به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای 2666 دقیقه مکالمه معادل 100000 ریال تعیین شده است.

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در تاریخ 26 مرداد 1401 مقرر شده تا تعرفه‌های جدید هزینه تلفن ثابت از ابتدای شهریور ماه اجرایی شود. این افزایش قیمت حاصل جلسه‌ای است که در آذر سال 1400 توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برگزار شد.

هزینه تعرفه ماهانه خطوط مشترکین تجاری هم، طبق تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعریف خواهد شد.

افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت، تصمیم گریزناپذیر مخابرات

افزایش تعرقه هزینه ماهانه تلفن ثابت بعد از چالش‌های مختلف، نهایتا در پاییز سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مصوبه افزایش نرخ تلفن ثابت، تابستان امسال به تصویب رسید. این طرح از ابتدای شهریور نیز در روند اجرایی قرار خواهد گرفت.

آبان ماه سال گذشته داوود زارعیان، معاون وقت شرکت مخابرات ایران به تشریح دلایل مدنظر شرکت مخابرات ایران برای درخواست افزایش و تغییر تعرفه‌های مخابراتی پرداخته بود و اعلام کرد، به دنبال منطقی شدن تعرفه‌های مخابراتی از جمله تعرفه خدمات تلفن ثابت هستیم و معتقدیم که این تغییر تعرفه باید 15سال پیش اتفاق می‌افتاد.

افزایش هزینه نگهداری یکی از دلایلی است که مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت به آن اشاره کرده بود. از سویی دیگر با توجه به اینکه بخش اصلی کارها برای نگهداری از خطوط مخابراتی به بخش‌های بیرونی برون سپاری شده است، هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن ثابت به طور متوسط عددی مدام در حال افزایش است.

مخابرات پیش از تصویب افزایش نرخ هزینه ماهانه اعلام کرده بود: «اگر بخواهیم یک خط تلفن فقط بوق داشته باشد باید برای آن ۲۳ هزار تومان هزینه به پیمانکار پرداخت کنیم.»

ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت نیز از دلایل مهم دیگری است که بر اساس آن نرخ تلفن ثابت افزایش پیدا کرده است. زمان قابل توجهی از عمر تجهیزات مخابراتی می‌گذرد و این تجهیزات به خواست مخابرات باید به روزرسانی شود.

سهام‌داران مخابرات، شهریور سال گذشته طی مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران، مصوب کردند سود حاصل از افزایش تعرفه تلفن ثابت، صرفا برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقا فناوری در شبکه این شرکت هزینه شود.

این موضوع به درخواست شورای رقابت و پس از رایزنی‌های فراوان میان این شورا و شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مجمع مخابرات به تصویب رسید و می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش تعرفه تلفن ثابت و پایان زیان‌دهی مخابرات از این محل باشد. حالا باید دید دقیقا یک سال بعد، با شروع عملیاتی شدن افزایش نرخ تعرفه‌های تلفن ثابت این صنعت در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی