ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اتوماتیک استارت
خودرو

آشنایی با علائم خرابی اتوماتیک استارت + راهکار

سامانه راه اندازی موتور که با نام استارت شناخته می‌شود، نقش اصلی را در آغاز به کار پیشرانه‌های درون سوز ایفا می‌کند. این سامانه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۵ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

سامانه راه اندازی موتور که با نام استارت شناخته می‌شود، نقش اصلی را در آغاز به کار پیشرانه‌های درون سوز ایفا می‌کند. این سامانه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رله استارت اشاره کرد. در این مقاله نگاهی به اتوماتیک استارت، وظیفه آن و مشکلات مرسوم این سیستم خواهیم داشت.

فهرست مطالب

اتوماتیک استارت چیست؟

اتوماتیک‌استارت یک قطعه الکترونیکی کوچک و بخشی از سیستم استارت خودرو است. این قطعه وظیفه دارد تا جریان برق لازم برای استارت زدن موتور را فراهم کند. این قطعه دو ورودی برق دارد. یک ورودی از سمت سوییچ و ورودی دیگر از سمت باتری خودرو است.

اتوماتیک استارت

ورودی برق سوییچ ولتاژ اندکی دارد و تنها برای اعلام آمادگی و شروع به کار اتوماتیک استارت به کار می‌رود. هنگامی که راننده سوییچ را می‌چرخاند، جریان ضعیفی به سمت اتوماتیک استارت روانه می‌شود و آغاز فرآیند استارت زدن خودرو را اعلام می‌کند. سپس اتوماتیک‌استارت برق مورد نیاز برای شروع به کار موتور را از باطری می‌گیرد، آن را شدت می‌بخشد و به سمت سیستم استارت ارسال می‌کند. اتوماتیک‌استارت یکی از قطعات مهم هر خودرو است که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما مشکلات آن مانع از راه اندازی اتومبیل شما خواهند شد.

اتوماتیک‌استارت در منابع انگلیسی با نام Starter solenoid شناخته می‌شود. مطابق اصول علم فیزیک، سلونوئید یک فنر پیچیده شده درون یک هسته مارپیچ فلزی است. هنگامی که برق وارد این هسته مارپیچ شود، سلونوئید میدان مغناطیسی را ایجاد می‌کند و در حقیقت به آهنربا تبدیل می‌شود. مزیت سلونوئید در استفاده همزمان از نیروی الکتریکی و مغناطیسی، سبب شده است تا این قطعه به عنوان یک ترانسفورماتور کوچک مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت سلونوئید استارت نیز یک ترانسفورماتور است که برق را برای شروع به کار خودرو تنظیم می‌کند. اتوماتیک استارت نقش واسط بین موتور استارت و باطری خودرو را دارد.

اتوماتیک استارت

چرا اتوماتیک استارت مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

ممکن است این سوال برای بسیاری پیش آمده باشد که چرا اتوماتیک استارت یا سلونوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ اصلا چرا باتری را به صورت مستقیم به موتور استارت متصل نمی‌کنیم؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

در واقع موتور استارت در خودروهای درون سوز به برقی بیش از آن‌که باطری فراهم می‌کند، نیاز دارد. البته این میزان برق در تمامی لحظات مورد نیاز نیست، بلکه در لحظات راه اندازی موتور به انرژی الکتریکی فوق‌العاده نیاز خواهد بود. همان‌طور که بارها شنیده‌اید، بهتر است تا تجهیزات الکتریکی خودرو همچون سیستم پخش و چراغ‌ها در زمان استارت خودرو خاموش باشند تا فشار مضاعفی به باطری اتومبیل وارد نشود.

پس متوجه شدیم که موتور استارت در زمان راه اندازی موتور به جریان برق زیادی نیاز دارد و به همین دلیل یک ترانسفورماتور در این بین مورد نیاز است. اتوماتیک‌استارت همین وظیفه را به خوبی انجام می‌دهد، بدون آن‌که تغییری در سیم کشی ایجاد شود. در حقیقت اگر مهندسان نخواهند از اتوماتیک استارت استفاده کنند، ناچار خواهند بود تا از سیم‌های ضخیم و بزرگ و یک سوییچ استارت بسیار بزرگ استفاده کنند. جای دادن تمامی این قطعات به فضای بسیاری زیادی نیاز خواهد داشت و علاوه برآن الزامات مربوط به امنیت خودرو را نیز مخدوش خواهد کرد.

اتوماتیک استارت

پایانه‌های اتوماتیک استارت

اتوماتیک‌استارت یا سلونوئید استارت سه پایانه دارد که شامل ترمینال S، ترمینال B و ترمینال M می‌شوند. ترمینال S (به معنای Start یا شروع) برای دریافت انرژی به سوییچ متصل می‌شود. ترمینال B (Battery یا باطری) به سر مثبت باتری خودرو متصل است و جریان برق را دریافت می‌کند. در نهایت ترمینال M (Motor یا پیشرانه) به سیم پیچ های موتور استارت متصل است و انرژی دریافتی را با شدت بیشتر به سمت موتور استارت ارسال می‌کند.

مشکلات مرسوم اتوماتیک استارت

اتوماتیک استارت یا سلونوئید قطعه آسیب‌پذیری نیست، مگر آن‌که سایر قطعات خودرو آن را دچار مشکل کنند یا بر اثر ضربات آسیبی به آن وارد شود. مرسوم‌ترین ایراد اتوماتیک استارت، زمانی رخ می‌دهد که استارت پس از روشن شدن خودرو همچنان فعال است. در این زمان اتصال اتوماتیک استارت و رله استارت دچار مشکل شده است و موتور استارت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پیشنهاد می‌شود در زمان بروز این اتفاق، موتور را خاموش کنید و از یک مکانیک برای بازدید و تعمیر سیستم استارت خودرو کمک بخواهید.

ایراد مرسوم دیگری که اتوما‌تیک استارت را تهدید می‌کند، استارت نخوردن خودرو است. در حقیقت یکی از دلایلی که خودرو استارت نمی‌خورد، ایجاد مشکل در اتوماتیکاستارت است. البته این ایراد ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. برای رفع این مشکل، لازم است تا سیم‌کشی‌های استارت را بررسی کنید. سپس خود استارت را چک کنید تا مطمئن شوید دنده‌های آن خرد نشده‌اند. در نهایت نیز نوبت به بررسی موتور استارت می‌رسد. در صورتی که دنده موتور استارت بشکند، امکان قفل شدن موتور استارت وجود دارد.

اتوماتیک استارت

در صورتی که اتوماتیک استارت جریان برق کافی را از سمت باتری دریافت نکند، خودرو استارت نخواهد خورد. بنابراین نباید در گام نخست ایراد سیستم استارت را در اتوماتیک استارت جستجو کنید، بلکه بهتر است تا پیش از آن باتری و اتصالات آن را مورد بررسی قرار دهید. عوامل متعددی بر ایجاد این مشکل تاثیر گذار هستند. برای مثال سولفاته شدن و خوردگی پایانه‌های باتری می‌تواند موجب وقوع این مشکل شود. همچنین شل بودن اتصالات نیز مانع از استارت زدن خودرو می‌شود. در نهایت باید توجه داشت که اتوماتیک استارت به سر مثبت باتری متصل است و وقوع هرگونه ایراد در سر مثبت، برای استارت دردسر ساز خواهد بود.

جمع بندی اتوماتیک استارت

به طور کلی یک سیستم استار‌ت معمول از شش قسمت تشکیل شده است که اتوماتیک استارت یکی از قسمت‌های آن را تشکیل می‌دهد. این قطعه دقیقا در کنار موتور استارت و چسبیده به آن قرار می‌گیرد و وجود هرگونه ایراد در آن، کل سیستم استارت را از کار می‌اندازد. در حقیقت اتوماتیک استارت تغذیه کننده موتور استارت است و نبود آن موجب عدم وجود انرژی برای این سیستم خواهد شد.

توجه به این نکته ضروری است که اتوماتیک‌استارت قطعه آسیب پذیری محسوب نمی‌شود و تنها کهولت سن بر فعالیت آن اثر منفی خواهد گذاشت. به همین دلیل با مراقبت از سیم کشی و تعویض زود هنگام باتری خودرو، می‌توانید عمر کل سیستم استارت خود را افزایش دهید.

اتوماتیک استارت

سوالات متداول

مشکلات مرسوم اتوماتیک استارت چیست؟

مرسوم‌ترین ایراد اتوماتیک استارت، زمانی رخ می‌دهد که استارت پس از روشن شدن خودرو همچنان فعال است. ایراد مرسوم دیگری که اتوماتیک استارت را تهدید می‌کند، استارت نخوردن خودرو است.

اگر استارت پس از روشن شدن خودرو همچنان ماند چه کنیم؟

در این زمان اتصال اتوماتیک استارت و رله استارت دچار مشکل شده است و موتور استارت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پیشنهاد می‌شود در زمان بروز این اتفاق، موتور را خاموش کنید و از یک مکانیک برای بازدید و تعمیر سیستم استارت خودرو کمک بخواهید.

اگر خودرویمان استارت نخورد چه کنیم؟ علت چیست؟

در گام نخست ایراد را در اتوماتیک استارت جستجو کنید، باتری و اتصالات آن را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال سولفاته شدن و خوردگی پایانه‌های باتری می‌تواند موجب وقوع این مشکل شود. همچنین شل بودن اتصالات نیز مانع از استارت زدن خودرو می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی