ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واشر منیفولد اگزوز
خودرو

نشانه خرابی واشر منیفولد اگزوز؛ ایرادی رایج در خودروهای ایرانی و قدیمی

موتورهای درون‌سوز براساس یک فرآیند چهار زمانه کار می‌کنند که هوا در آن نقش اساسی دارد. هوا به سوخت کمک می‌کند تا بسوزد، رادیاتور را خنک می‌کند و با خروج هوای گرم از موتور در ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

موتورهای درون‌سوز براساس یک فرآیند چهار زمانه کار می‌کنند که هوا در آن نقش اساسی دارد. هوا به سوخت کمک می‌کند تا بسوزد، رادیاتور را خنک می‌کند و با خروج هوای گرم از موتور در قالب دود، پیشرانه خنک می‌شود. هوای داغ موتور از طریق منیفولد اگزوز یا دود به بیرون ارسال می‌شود. در این مطلب نگاهی به واشر منیفولد اگزوز، وظیفه آن و مشکلات مرسوم این قطعه خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

خرابی واشر منیفولد اگزوز

واشر منیفولد اگزوز چیست؟

همان‌طور که در مقدمه مطلب گفتیم، موتورهای درون‌سوز برای فعالیت بدون مشکل به هوا نیاز دارند. این هوا از طریق لوله خرطومی مکیده می‌شود، از فیلتر هوا عبور می‌کند و سپس وارد موتور می‌شود. این هوا با بنزین مخلوط می‌شود و در سیلندرها مشتعل می‌شود. بر اثر اشتعال مخلوط هوا و سوخت، انرژی گرمایی به همراه دود حاصل از سوختن ایجاد می‌شود.

انرژی گرمایی توسط موتور به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود اما دود حاصل از سوختن کارآمد نیست و باید از موتور خارج شود. به همین منظور در مرحله چهارم سوپاپ خروجی باز می‌شود و پیستون به بالا حرکت می‌کند تا دود را از محفظه سیلندر خارج کند. دود خارج شده به منیفولد اگزوز وارد می‌شود و از طریق یک لوله به اگزوز می‌رسد. در طول این مسیر فیلترها و شبکه‌های مختلفی نیز وجود دارند که گازهای سمی را فیلتر می‌کنند. در نهایت آن چه از اگزوز خودرو بیرون فرستاده می‌شود، چیزی به جز بخار آب و کربن دی اکسید نیست.

واشر منیفولد اگزوز

در صورتی که منیفولد دود یا منیفولد اگزوز دچار مشکل شود، گازهای سمی حاصل از احتراق به درون کابین خودرو وارد می‌شوند. بنابراین ضروری است که با استشمام هرگونه بوی نامطبوع، از یک مکانیک خبره برای رفع مشکل موتور و خروجی‌های آن کمک بخواهید. در حقیقت منیفولد اگزوز اولین بخش از کل سیستم اگزوز خودرو است که گازهای داغ حاصل از احتراق را به بیرون هدایت می‌کند.

انواع منیفولد اگزوز

به طور معمول منیفولد اگزوز از جنس چدن ساخته می‌شود. منیفولد اگزوز چدنی بادوام است و هزینه ساخت پایینی دارد. البته این نوع از منیفولد بسیار سنگین است و اگر برای مدت طولانی در معرض گرما قرار گیرد، دچار شکست می‌شود.

صدای خرابی واشر منیفولد اگزوز

نوع قوی‌تر و بهتر منیفولد اگزوز از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. این نوع منیفولد وزن کمتری دارد، هوای داغ را بهتر به بیرون انتقال می‌دهد. با این حال منیفولد‌های فولادی نیز در اثر حرارت بیش از حد دچار ترک خوردگی می‌شوند، گرچه محدوده دمای بیشتری را تحمل می‌کنند.

واشر منیفولد اگزوز

بدیهی است که نمی‌توان دو قطعه فلزی را بدون واشرهای پلاستیکی به یکدیگر متصل کرد و مطمئن بود که هیچ گونه نشتی در آن وجود ندارد. برای اتصال منیفولد اگزوز به موتور، از واشرهای کوچک پلاستیکی موسوم به واشر منیفولد اگزوز استفاده می‌شود. این واشرها اتصالات بین منیفولد و موتور را آب بندی می‌کنند و مانع خروج هوای داغ و گازهای سمی به سمت کابین خودرو می‌شوند.

علائم خرابی واشر منیفولد اگزوز

بارزترین نشانه وجود ایراد در واشر منیفولد اگزوز یا خود منیفولد، نشت دود به خارج از محفظه موتور است. این دود به راحتی وارد کابین خودرو می‌شود و بوی نامطبوعی دارد. بنابراین در صورتی که بوی بدی را در کابین خودرو استشمام کردید، احتمالا منیفولد اگزوز خودرو شما دچار نشتی شده است.

واشر منیفولد اگزوز

واشر منیفولد اگزوز از جنس پلاستیک ساخته شده است و پلاستیک‌ها بر اثر زمان دچار خوردگی و پوسیدگی می‌شوند. بنابراین اگر مالک یک خودرو سالخورده هستید و بوی نامطبوعی را در کابین خود احساس می‌کنید، بهتر است تا در اسرع وقت نسبت به بازدید و تعویض واشرمنیفولد اگزوز اقدام کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی واشر منیفولد اگزوز، افزایش مصرف سوخت اتومبیل است. در حقیقت اگر واشر منیفولد اگزوز دچار مشکل شود، نشتی هوا به وجود می‌آید و نسبت هوا به سوخت برهم می‌خورد. در نتیجه کامپیوتر خودرو وارد حالت چک موتور می‌شود و مصرف سوخت به بیشتری حد ممکن افزایش می‌یابد.

البته لازم نیست تا در مورد خرابی واشر منیفولد اگزوز دچار نگرانی شوید. تمامی خودروهای مدرن به سیستم عیب یاب موتور مجهز هستند و در صورتی که مشکلی برای قسمتی پیش بیاید، سیستم عیب یاب موتور با روشن کردن چراغ چک این مساله را به اطلاع راننده می‌رساند. با این حال اگر احساس می‌کنید که بوی نامطبوعی کابین اتومبیل شما را در بر می‌گیرد، بهتر است تا نگاهی به واشرمنیفولد اگزوز اتومبیل خود بیندازید.

واشر منیفولد اگزوز سوخته

سوالات پرتکرار

وظیفه واشر منیفولد اگزوز چیست؟

برای اتصال منیفولد اگزوز به موتور، از واشرهای کوچک پلاستیکی موسوم به واشر منیفولد اگزوز استفاده می‌شود.

چند نوع منیفولد اگزوز داریم؟

به طور معمول منیفولد اگزوز از جنس چدن ساخته می‌شود که هزینه ساخت کمتری داشته و زودتر نسبت به گرمای بالا واکنش نشان می‌دهد. نوع قوی‌تر و بهتر منیفولد اگزوز از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود که البته دیرنسبت به گرما واکنش نشان داده و دچار شکستگی و پوسیدگی می‌شود.

از کجا بفهمیم واشر منیفولد اگزوز خراب شده است؟

در صورتی که بوی بدی را در کابین خودرو استشمام کردید، احتمالا منیفولد اگزوز خودرو شما دچار نشتی شده است. یکی دیگر از نشانه‌های خرابی واشر منیفولد اگزوز، افزایش مصرف سوخت اتومبیل است. تمامی خودروهای مدرن به سیستم عیب یاب موتور مجهز هستند و چراغ چک آن‌ها روشن می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی