ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حداقل مدل ماشین برای اسنپ
خودرو

حداقل مدل ماشین برای حضور در اسنپ چیست؟

شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور طی چند سال اخیر دست به دست یکدیگر داده‌اند تا تمایل اقشار مختلف جامعه برای کار در اسنپ فزونی یابد. اسنپ در ابتدا میزبان رانندگان جوان و میانسالی بود که ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۹ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور طی چند سال اخیر دست به دست یکدیگر داده‌اند تا تمایل اقشار مختلف جامعه برای کار در اسنپ فزونی یابد. اسنپ در ابتدا میزبان رانندگان جوان و میانسالی بود که مدتی را در آژانس‌های تاکسیرانی فعالیت کرده بودند و برای افزایش سطح درآمد خود، به اسنپ کوچ کردند. با این حال اکنون تنوع رانندگان اسنپ در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیری یافته است. در حال حاضر جمعیت رانندگان اسنپ شامل جوانان تازه کار، کارگران و کارمندان فعلی و سابق شرکت‌ها، رانندگان تاکسی‌ها، زنان مستقل و رانندگان تفریحی می‌شود.

بدیهی است که تمامی این رانندگان فارغ از انگیزه و هدف خود برای ورود به اسنپ، نیاز به اتومبیل دارند. با توجه به افزایش روز افزون هزینه‌ها برای خرید خودرو، اکنون تازه واردان اسنپ با این سوال مواجه هستند که حداقل مدل ماشین برای اسنپ چیست؟ در این مطلب نگاهی به حداقل خودروهایی خواهیم داشت که یک راننده با آن می‌تواند وارد اسنپ شود. اگر قصد همکاری با سرویس‌های تاکسی اینترنتی همچون اسنپ را دارید یا در این سرویس‌ها فعال هستید و به دنبال تعویض اتومبیل خود هستید، با ما همراه باشید.

حداقل مدل ماشین برای اسنپ

چه خودروهایی شانس حضور در اسنپ را دارند؟

به نظر می‌رسد تمامی افرادی که قصد ورود به اسنپ را دارند، به راحتی برای این کار پذیرفته می‌شوند. با این حال اسنپ قوانین خاصی را برای پذیرش خودروهای متقاضیان در بدو ورود در نظر گرفته است.

تمامی خودروهای فعال در اسنپ بایستی بیمه‌ نامه معتبر داشته باشند و در صورتی که عمر آن‌ها از پنج سال بیشتر است، وجود معاینه فنی نیز برای آن‌ها الزامی خواهد بود. تمدید بیمه نامه و معاینه فنی نیز برعهده مالک خودرو است و در صورتی که آن‌ها تمدید نشوند، راننده اسنپ مرتکب تخلف شده است.

علاوه بر موارد گفته شده، برخی خودروها نیز به بازرسی کارشناس اسنپ نیاز دارند. برای مثال در صورتی که مالک اتومبیلی هست که پیش از سال 94 ساخته شده است، احتمالا کارشناس اسنپ به صورت میدانی آن را مورد بازدید قرار خواهد داد. تاکسی‌های رسمی نیز از مدتی پیش قابلیت همکاری با اسنپ را به دست آورده‌اند.

چه خودروهایی شانس حضور در اسنپ را دارند؟

حداقل ماشین برای فعالیت در اسنپ چیست؟

قوانین اسنپ برای فعالیت سخت‌گیرانه نیستند و اکثر خودروهایی که قصد ورود به این سرویس را دارند، مورد قبول واقع می‌شوند. به جز تعداد اندکی از رانندگان که با هدف وقت گذرانی و تفریح وارد اسنپ می‌شوند، اکثر ماشین‌های فعال در این سرویس را خودروهای اقتصادی و پر تیراژ کشور تشکیل می‌دهند. بنابراین شانس اینکه شما درخواست اسنپ ارسال کنید و یک چری تیگو 5 یا جک S5 به پیشواز شما بیاید، بسیار اندک است!

با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو کشور، به بودجه‌ای بیش از 100 میلیون تومان برای خرید حداقل مدل ماشین برای اسنپ نیاز خواهید داشت. البته در صورتی که مالک خودرو هستید و قصد تعویض آن را دارید، به بودجه کمتری نیاز خواهید داشت. در ادامه نگاهی به تعدادی خودرو خواهیم داشت که حداقل معیارهای مناسب برای فعالیت در اسنپ را دارند. با ما همراه باشید.

برای جستجو درباره حداقل مدل ماشین برای اسنپ، سقف بودجه را 200 میلیون تومان تعیین می‌کنیم و سری به پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش خودرو می‌زنیم تا چند خودرو مناسب برای فعالیت در اسنپ را بیابیم.

حداقل ماشین برای فعالیت در اسنپ چیست؟

گزینه اول، پراید 131 SE مدل 98

در زمان نگارش این مقاله یعنی روزهای پایانی شهریورماه 1401، قیمت پراید اندکی کاهش یافته است و با بودجه‌ای در حدود 150 میلیون تومان، می‌توانید یک پراید کم کار و سالم برای فعالیت در اسنپ خریداری کنید.

پراید یاد شده مدل 98 است و در طی سه سال گذشته 66 هزار کیلومتر کار کرده است. بنابراین می‌توان آن را یک خودرو مناسب در وضعیت فعلی قلمداد کرد. بدنه این پراید به ادعای مالک فاقد رنگ شدگی و ضربه خوردگی است و هشت ماه نیز از مدت بیمه شخص ثالث آن باقی مانده است. تمامی این موارد موجب می‌شوند تا پراید مدل 98 یاد شده به خودرویی ایده آل برای فعالیت در اسنپ تبدیل شود.

اگر سابقه استفاده از خدمات اسنپ را داشته باشید، حتما می‌دانید که اکثر خودروهای فعال در ناوگان اسنپ را مدل‌های پراید تشکیل می‌دهند. با وجود توقف تولید پراید، این خودرو به علت هزینه‌های نگهداری اندک و سازگاری با جیب راننده همچنان محبوبیت دارد. در صورتی که بودجه لازم برای خرید یک پراید کم کار و سالم را داشته باشید، از ابتدا فعالیت خود را با سودآوری در اسنپ آغاز خواهید کرد.

گزینه اول، پراید 131 SE مدل 98

گزینه دوم، پراید 131 SX مدل 1391

برای گزینه دوم، به یک محدوده پایین‌تر حرکت می‌کنیم و خودروهایی را بررسی می‌کنیم که در بازه قیمتی 100 میلیون تومان قرار دارند. این پراید 131 SX مدل 1391 حدود 190 هزار کیلومتر کار کرده است، بدنه‌ای سفید رنگ و بدون رنگ شدگی دارد و از نظر فنی نیز سالم به نظر می‌رسد. فروشنده آن را با قیمت 107 میلیون تومان آگهی کرده است.

به نظر می‌رسد این خودرو نیز الزامات لازم حداقل مدل ماشین برای اسنپ را دارد و حتی فراتر از آن ظاهر می‌شود. با این حال بایستی این خودرو را توسط یک مکانیک ماهر مورد بررسی قرار دهید، چرا که برطرف کردن مشکلات فنی آن ممکن است هزینه‌بر باشد. در صورتی که تمایل دارید به صورت پاره وقت در اسنپ مشغول به کار شوید، خرید پرایدهای سالم در محدوده قیمتی 100 الی 120 میلیون تومان برای شما راهگشا خواهد بود.

گزینه سوم، تیبا 2 EX مدل 1399

توقف تولید پراید باعث شد تا برخی مشتریان به گزینه‌های جایگزین همچون تیبا و تیبا 2 روی بیاورند. گزینه سوم این لیست مخصوص کسانی است که خودرویی دارند اما به دنبال تعویض آن هستند. گزینه محبوب برای این دسته از افراد، تیبا 2 است که با بودجه‌ای در حدود 185 میلیون تومان می‌توان نسبت به خرید آن اقدام کرد.

گزینه سوم، تیبا 2 EX مدل 1399

برای مثال می‌توان به خودرویی که ما در بررسی های خود یافتیم اشاره کرد. تیبا 2 EX مدل 1399 که سی هزار کیلومتر کارکرد دارد و نسبتا خودرویی کم‌کار محسوب می‌شود. بدنه سفید رنگ این خودرو نیز فاقد خط و خش یا رنگ شدگی است و می‌توان آن را خودرویی معادل نو دانست. خرید تیبا 2 برای فعالیت در اسنپ گزینه مناسبی خواهد بود و با توجه به اینکه تیبا 2 در بازار از محبوبیت قابل قبولی برخوردار است، هنگام فروش آن نیز با مشکلی مواجه نخواهید شد.

گزینه چهارم، کوییک R دنده‌ای مدل 1400

گزینه چهارم نیز مناسب افرادی است که با نیت تعویض خودرو، قصد ورود به اسنپ را دارند. محدوده قیمتی کوییک R و کوییک دنده‌ای ساده تفاوتی با تیبا 2 ندارد چرا که عرضه انبوه کوییک به بازار، موجب شده تا قیمت آن متعادل شود.

هم‌اکنون و در زمان نگارش این مقاله یعنی شهریورماه 1401، با بودجه‌ای در حدود 190 میلیون تومان قادر به خرید کوییک R دنده‌ای با مدل 1400 خواهید بود. خرید این خودرو برای بسیاری از افرادی که قصد ورود به اسنپ را دارند، مفید خواهد بود. می‌توانید از این خودرو به طور همزمان برای مصارف خانوادگی و شخصی خود نیز استفاده کنید. با این حال استفاده طولانی مدت از خودروهایی همچون کوییک در سرویس اسنپ به آن آسیب خواهد زد، چرا که این خودروها کیفیت لازم برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند.

گزینه چهارم، کوییک R دنده‌ای مدل 1400

گزینه پنجم، ساینا SX مدل 1398

به نظر می‌رسد ساینا و برادر ارتقا یافته آن یعنی ساینا S، به ستون جدید صنعت حمل و نقل درون شهری کشور تبدیل شده باشند. این خودرو علاوه بر ناوگان تاکسی‌های اینترنتی، در ناوگان تاکسی‌های بیسیم تلفنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بودجه‌ای در حدود 180 میلیون تومان، می‌توانید نسخه‌های کم‌کارکرد و سالم ساینا را با مدل 1398 خریداری کنید.

با وجود کیفیت نه چندان مناسب و ایرادات مونتاژی فراوان ساینا، این خودرو را می‌توان یک اتومبیل کلاسیک برای فعالیت در اسنپ دانست. ساینا در مقایسه با سایر سدان‌های بازار مصرف سوخت مناسبی دارد، صندوق عقب آن امکان قرارگیری چمدان و وسایل را برای مسافر فراهم می‌کند و فاصله بین دو محوری آن نیز برای نشستن دو نفر در محور عقب کافی خواهد بود. تمامی این موارد موجب شده‌اند تا ساینا جایگزین مناسبی برای پراید 131 در ناوگان اسنپ باشد.

جمع‌بندی، چه خودروهایی را نباید بخریم؟

اگر بخواهیم گزینه‌های بیشتری را برای دستیابی به حداقل مدل ماشین برای اسنپ جستجو کنیم، انبوهی از خودروهای مختلف را با شرایط گوناگون و قیمت‌های متفاوت خواهیم یافت. با این حال نباید از یاد برد که هر خودرویی برای کار در اسنپ مناسب نیست. در ادامه به چند نمونه از این خودروهای نامناسب اشاره می‌کنیم.

پرایدهای با کارکرد بالا و مسن: اکثر خودروهای زیر 100 میلیون تومان بازار در شرایط فعلی را پرایدهایی تشکیل می‌دهند که مسن هستند و کارکرد بالایی دارند. خرید این خودروها برای کار در اسنپ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که پس از مدتی ناچار خواهید شد هزینه بسیاری را صرف تعمیر و نگهداری آن‌ها کنید.

سمند، پژو 405 و پژو پارس: پژو 405 و سمند ستون‌های ناوگان تاکسیرانی کشورمان هستند، با این حال استفاده از آن‌ها برای مالکین شخصی در اسنپ به صرفه نخواهد بود. افزایش قیمت قطعات یدکی و هزینه‌های نگهداری از خودرو، سبب شده است تا این خودروها صرفه اقتصادی خود برای فعالیت در اسنپ را از دست بدهند.

پژو 206، پژو 206 صندوقدار و رانا: مصرف سوخت اتومبیل‌هایی که به پیشرانه TU5 مجهز هستند، اندک است و همین مزیت موجب خواهد شد تا برخی مالکان این خودروها را برای حضور در اسنپ انتخاب کنند. با این حال هزینه‌های بالای نگهداری این خودروها مانع از آن می‌شود که چنین اتومبیل‌هایی برای استفاده در اسنپ مفید به نظر برسند.

سوالات متداول

قوانین حضور در اسنپ کدام‌اند؟

تمامی خودروهای فعال در اسنپ بایستی بیمه‌ نامه معتبر داشته باشند و در صورتی که عمر آن‌ها از پنج سال بیشتر است، وجود معاینه فنی نیز برای آن‌ها الزامی خواهد بود. علاوه بر موارد گفته شده، برخی خودروها نیز به بازرسی کارشناس اسنپ نیاز دارند.

حداقل مدل ماشین برای اسنپ چیست؟

برای جستجو درباره حداقل مدل ماشین برای اسنپ، سقف بودجه را 200 میلیون تومان تعیین می‌کنیم و سری به پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش خودرو می‌زنیم تا چند خودرو مناسب برای فعالیت در اسنپ را بیابیم.

چه خودروهایی مناسب حضور در اسنپ نیستند و احتمالا مورد قبول واقع نمی‌شوند؟

اکثر خودروهای زیر 100 میلیون تومان بازار در شرایط فعلی را پرایدهایی تشکیل می‌دهند که مسن هستند و کارکرد بالایی دارند. خرید این خودروها برای کار در اسنپ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی