ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی اس 20 اولترا وان پلاس 8 پرو
آموزش

چگونه اپلیکیشن‌ها و فایل‌های APK را بین گوشی‌های اندرویدی منتقل کنیم؟

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از گوگل پلی استفاده می‌کنید، چندین راه برای انتقال اپلیکیشن‌های اندروید پیش روی شماست.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

اگرچه نصب کردن اپلیکیشن‌ها از خارج از گوگل پلی استور در حالت عادی پیشنهاد نمی‌شود، اما اگر به هر دلیلی به این فروشگاه دسترسی ندارید، باید بدانید که انتقال دادن اپلیکیشن‌های اندروید یا فایل های APK بین گوشی‌ها به چند روش امکان‌پذیر است.

اپلیکیشن‌های موبایل حالا به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده‌اند و بدون استفاده از بسیاری از این برنامه‌ها امورات روزمره زندگی ما نمی‌گذرد. اگر به هر دلیلی می‌خواهید از خارج از پلی استور گوگل اپلیکیشن‌ها را از یک گوشی اندرویدی به یک گوشی اندرویدی دیگر انتقال دهید، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

انتقال اپلیکیشن‌ها با قابلیت Nearby Share

Nearby Share یکی از قابلیت‌های پیش‌فرض اندروید است که اجازه انتقال فایل‌ها را می‌دهد. برای استفاده از این ویژگی به هیچ ابزار دیگری نیاز ندارید و فقط کافی است گوشی‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید. البته فراموش نکنید که این ویژگی تنها روی دستگاه‌های مجهز به اندروید 6 یا بالاتر کار می‌کند.

Manage apps and device

گوگل پلی به‌طور پیش‌فرض از ویژگی Nearby Share برخوردار است. این یعنی می‌توانید با ارسال مستقیم اپلیکیشن‌ها، بدون نیاز به دانلود آن‌ها را نصب کنید. کافی است اپ پلی استور را باز کنید، روی منوی همبرگری بزنید و گزینه Manage apps & device را انتخاب کنید. حالا می‌توانید گزینه Share apps را ببینید. جلوی این گزینه دو دکمه تحت عنوان Send و Receive قرار دارد.

گوگل پلی Nearby Share

اگر می‌خواهید برای یک دستگاه دیگر برنامه بفرستید، دکمه Send را انتخاب کنید و در صفحه‌ای که باز می‌شود، تیک اپ‌های مربوطه را بزنید. سپس فلش ارسال را از بالای سمت راست صفحه انتخاب کنید.

گوگل پلی Nearby Share

حالا باید به سراغ دستگاه گیرنده بروید و این بار از دکمه Receive استفاده کنید. وقتی این دکمه را زدید، دستگاه گیرنده بر روی صفحه دستگاه فرستنده ظاهر می‌شود. حالا می‌توانید دستگاه مقصد را انتخاب کنید و پس از تایید کد جفت کردن دستگاه‌ها، به گوشی اجازه دهید تا عملیات ارسال فایل‌ها را انجام دهد.

انتقال فایل APK با استفاده از بلوتوث

فناوری بلوتوث مدت‌هاست که در گجت‌های مختلف ما حضور دارد و اگرچه دیگر به ندرت از این فناوری برای انتقال فایل استفاده می‌کنیم، اما امکان استفاده از این ویژگی در دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد. اگر فایل APK اپلیکیشن مدنظر خود را داشته باشید، اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از گوگل پلی استفاده می‌کنید، چندین راه برای انتقال اپلیکیشن‌های اندروید وجود دارد. بدون نیاز به هیچ ابزار واسطی می‌توانید فایل‌ها را جابه‌جا کنید.

کافی است بلوتوث را در دستگاه فرستنده و گیرنده روشن و دستگاه‌ها را با هم جفت کنید. حالا به فایل منیجر پیش‌فرض گوشی بروید، انگشت خود را روی فایل مربوطه نگه دارید تا انتخاب شود. اکنون روی گزینه Share بزنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، گزینه Bluetooth را انتخاب و بعد دستگاه مقصد را مشخص کنید. حالا در دستگاه گیرنده پذیرش فایل را تایید نمایید.

انتقال فایل با بلوتوث

اگر فایل APK ندارید، باید از اپلیکیشن‌های خود بکاپ APK بسازید. برای انجام این کار به ابزارهای دیگری مثل ES File Explorer نیاز دارید. ابتدا این برنامه را روی دستگاه خود نصب کنید. سپس آن را باز کرده و به بخش App بروید. در این قسمت می‌توانید به همه اپ‌های نصب‌شده روی برنامه خود دسترسی داشته باشید.

ES File Explorer

اکنون انگشت خود را روی آیکن هر برنامه‌ای که می‌خواهید نگه دارید و آن‌ها را انتخاب کنید. در میان گزینه‌هایی که در پایین صفحه ظاهر می‌شوند، Backup را انتخاب کنید تا فایل APK برنامه ساخته شود. حالا فایل منیجر خود را باز کرده و این فایل APK را پیدا کنید. مسیر احتمالی فایل باید در /sdcard/backups/apps/ باشد. اکنون به راحتی و طبق راهنمای بالا می‌توانید این فایل APK را با بلوتوث به دستگاه دیگر بفرستید.

انتقال فایل APK با شیریت و ShareMe

برنامه‌های مختلفی برای انتقال سریع اپلیکیشن‌ها بین دستگاه‌های اندرویدی ساخته شده است. برای مثال ShareMe ابزاری است که شرکت شیائومی ساخته تا این امکان را فراهم کند. ولی احتمالا برنامه‌ای که بیشتر از همه معرف کاربران ایرانی است SHAREit نام دارد.

برای استفاده از SHAREit به منظور انتقال اپلیکیشن‌ها، ابتدا باید این برنامه را روی دستگاه گیرنده و فرستنده نصب کنید. سپس از روی دستگاه گیرنده به بخش Receive و از روی فرستنده به بخش Send بروید. حالا در دستگاه فرستنده، اپ‌های مدنظر خود را انتخاب کنید و از پایین صفحه روی دکمه Send بزنید. برنامه حالا از شما می‌خواهد که بلوتوث را روشن کنید. سپس روی Next بزنید.

SHAREit

در صفحه بعدی دستگاه به دنبال گوشی دوم که در حالت گیرنده قرار گرفته، می‌گردد. در عرض چند ثانیه، دستگاه دوم در رادار SHAREit قرار می‌گیرد و می‌توانید به راحتی روی آن تپ کنید. با این کار انتقال فایل‌ها آغاز می‌شود.

شما با چه روش‌های دیگری برای انتقال اپ‌ها یا فایل‌های APK بین گوشی‌های اندرویدی آشنا هستید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی