ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی موتورسیکلت بنلی 250؛ رهاوردی از چین و ماچین

بنلی 250 یکی از موتورسیکلت‌های خوش‌فرم و نسبتا عضلانی دسته موتورهای شهری بازار کشورمان است که از اواخر سال ۹۵ سروکله آن در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ایران پیدا شد. این موتورسیکلت توانست با تکیه ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۶

بنلی 250 یکی از موتورسیکلت‌های خوش‌فرم و نسبتا عضلانی دسته موتورهای شهری بازار کشورمان است که از اواخر سال ۹۵ سروکله آن در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ایران پیدا شد. این موتورسیکلت توانست با تکیه بر اصالت عنوان خود یعنی بنلی که یکی از تولیدکنندگان مطرح کشور ایتالیا به شمار می‌رود، خیلی زود نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

بررسی موتورسیکلت بنلی 250؛ رهاوردی از چین و ماچین

اما بهتر است بدانید که شرکت ایتالیایی بنلی دخالت زیادی در تولید این موتورسیکلت نداشته و صرفا به جهت حضور گسترده‌تر در بازار موتورسیکلت‌های ارزان‌قیمت کشورهایی همچون هند، چین و ممالک در حال توسعه، امتیاز استفاده از برند خود را به شرکت کیوی موتورز keeway motors چین واگذار کرده است.

شرکت کیوی موتورز نیز تمام فرایند ساخت این محصولات را به طور کامل انجام داده و صرفا طراحی موتورسیکلت توسط ایتالیایی‌ها صورت پذیرفته است. بنابراین پیش از آغاز بررسی موتورسیکلت بنلی ۲۵۰ لازم بود بدانید که با یک محصول اصیل ایتالیایی طرف نیستید، بلکه همانند سایر محصولات چینی که صرفا از نام برندهای اروپایی جهت اعتبار بخشیدن به تولیدات خود استفاده می‌کنند، در اینجا نیز با موتورسیکلتی چینی تحت لوای برند ایتالیایی بنلی مواجه هستیم.

بررسی موتورسیکلت بنلی 250؛ رهاوردی از چین و ماچین

در ادامه با دیجیاتو همگام شوید تا اطلاعات تکمیلی پیرامون بنلی 250 ، این موتورسیکلت خوش‌هیبت شهری کلاس نیکد موجود در بازار کشورمان به دست آورید.

طراحی موتورسیکلت بنلی 250

موتورسیکلت بنلی 250 توانست، جایگاه خالی موتورسیکلت‌های سنگین شهری را در بازار کشورمان از لحاظ بصری تا حدودی پوشش دهد. هیبت بنلی 250 به گونه‌ای است که از همان ابتدا عضلات پرورش‌یافته و اصطلاحا فیت شده خود را به رخ تماشاچیان و سایر موتورسیکلت‌های شهری بازار ایران می‌کشاند.

طراحی موتورسیکلت بنلی 250

استایل خیابانی و اصطلاحا استریت این موتورسیکلت توانست آیرودینامیک مناسب و زیبایی قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. شاسی آرماتوربندی شده که با رنگ متمایز در بخش زیرین باک مشخص است نیز جلوه اسپرت‌تری به این موتورسیکلت چینی ایتالیایی بخشیده است. المان‌های ظاهری بنلی ۲۵۰ از قسمت دماغه و چراغ جلو گرفته تا باک سوخت و صندلی، همگی سعی در اسپرت و مهیج‌تر جلوه دادن نمای ظاهری این موتورسیکلت دارند.

طراحی موتورسیکلت بنلی 250

ناگفته نماند که بنلی ۲۵۰ در قالب دو مدل تک و جفت سیلندر وارد بازار ایران شده که به طور کلی از لحاظ ظاهری مشابه یکدیگر هستند، با این تفاوت که اختلافاتی در بخش اگزوز، فلاپ‌ها و برخی جزئیات دیگر میان آن دو وجود دارد.

بنلی ۲۵۰ تک سیلندر که نام دقیق آن بنلی تی ان تی ۲۵ است دارای اگزوز مشکی رنگ با طول بلندتر و پهنای بیشتر است. از طرف دیگر بنلی ۲۵۰ دو سیلندر دارای اگزوز کوتاه‌تر است که تا قسمت ابتدایی چرخ عقب امتداد یافته و به صورت آلومینیوم رنگ درآمده است.

کمک فنر عقب در بنلی دو سیلندر از نوع تک کمک روغنی سوئینگ آرم بوده و توانایی تحمل ضربات نسبتا سنگین را دارد. نوع طراحی چراغ عقب ال ای دی به صورت عمودی نیز از هماهنگی کافی با سایر بخش‌های بدنه این موتورسیکلت برخوردار است.

طراحی موتورسیکلت بنلی 250

به طور کل باید عنوان داشت که طراحی ظاهری نسبتا حجیم و خوش هیبت بنلی ۲۵۰ در هر دو مدل تک و دو سیلندر در نوع خود جالب توجه بوده و توانسته رضایت اکثر مشتریان این‌گونه موتورسیکلت‌های نیکد استریت را نسبت به خود جلب نماید.

ناگفته نماند که اخیرا نسخه  به‌روزرسانی شده بنلی 250 که تغییرات ظاهری در بخش چراغ‌های آن کاملا مشهود بوده و چهره جذاب‌تری به این مدل بخشیده نیز با نام بنلی تی ان تی 249s از سوی نمایندگی این شرکت به بازار ایران راه پیدا کرده است که از لحاظ فنی تفاوت چندانی با نمونه دو سیلندر قبلی نداشته و می‌توان آن را یک مدل به‌روزرسانی شده از بنلی ۲۵۰ دانست.

طراحی موتورسیکلت بنلی 250

مشخصات فنی بنلی ۲۵۰

همان‌طور که اشاره شد بنلی ۲۵۰ در دو نسخه تک سیلندر و یا دو سیلندر انژکتوری به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. مدل تک سیلندر ( بنلی تی ان تی ۲۵) به یک انجین ۴ سوپاپ انژکتوری تک سیلندر چهار سوپاپ چهارزمانه با حجم ۲۴۹ سی سی مجهز شده است. توان خروجی این پیشرانه برابر با ۲۵ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور حاصل از آن نیز به رقم ۲۱.۵ نیوتن متر در ۷۵۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده شش سرعته با کلاچ خیس صفحه روغنی از طریق زنجیر به سوی چرخ عقب روانه می‌شود.

مشخصات فنی بنلی 250

از طرف دیگر نمونه دو سیلندر بنلی ۲۵۰ نیز دارای یک پیشرانه ۲۴۹ سی سی چهار زمانه هشت سوپاپ است. بیشینه توان این مدل به رقم ۳۱.۵ اسب بخار رسیده و حداکثر گشتاور حاصل از آن نیز معادل ۲۱.۲ نیوتن متر در ۹۰۰۰ دور در دقیقه اعلام شده است.

این موتورسیکلت مجهز به پردازشگر مرکزی (ایسیو) بوده و سیستم سوخت‌رسانی آن از نوع انژکتور برقی است که توسط رادیاتور آبی خنک می‌شود. سامانه انتقال قدرت آن نیز تفاوتی با مدل تک سیلندر ندارد.

مشخصات فنی بنلی 250

همچنین دیسک‌های ترمز بنلی دو سیلندر  در جلو از نوع دوقلو ۲۶۰ میلی‌متری است و در عقب به یک دیسک ۲۴۰ میلی‌متری مجهز خواهد بود. تایرها نیز از نوع ۱۷ اینچی هستند.

بنلی تی ان تی ۲۵۰ دو سیلندر معادل ۱۸۵ کیلوگرم وزن داشته و بیشینه سرعت آن به حدود ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین بنلی ۲۵ تک سیلندر نیز حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن داشته و بیشینه سرعت آن به رقم ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین شتاب ۰ تا ۶۰ و ۰ تا ۱۰۰ مدل تک سیلندر نیز به ترتیب حدود چهار و 11 ثانیه برآورد می‌شود.

دینامیک و نوع سواری بنلی ۲۵۰

بنلی ۲۵۰ یک موتورسیکلت با پایداری مناسب، شتاب و عملکرد فنی قابل قبول است که در سرعت‌های بالا، در صورت استفاده از لاستیک‌های اصل پایداری مناسبی داشته و لغزش زیادی در آن ایجاد نمی‌شود.

دینامیک و نوع سواری بنلی 250

اما گفته شده که در مدل‌های جدیدتر به دلیل تغییر لاستیک‌ها میزان خطر سر خوردن و لغزش در سرعت بالا حین عبور از پیچ‌ها افزایش یافته و راکبان این مدل‌ها بایستی نسبت به عبور از پیچ‌ها جوانب ایمنی را به صورت بسیار بیشتر در نظر بگیرند و با احتیاط افزون‌تر از مسیرهای پرپیچ‌وخم عبور کنند.

همچنین میزان گرمای منتشر شده از رادیاتور نیز امکان دارد پای موتورسوار را مورد آزار قرار دهد. از لحاظ شتاب و حداکثر سرعت، مدل‌های بنلی 250 یکی از گزینه‌های معقول موجود در بازار بوده و چابکی مناسبی را از خود بروز می‌دهند. همچنین ترمزهای این موتورسیکلت به میزان کافی از پس متوقف کردن آن برخواهند آمد.

دینامیک و نوع سواری بنلی 250

قیمت بنلی 250

نام موتورسیکلتمشخصاتقیمت
موتور بنلی 250مدل 95، کارکرد 53 هزار کیلومتر، تک سیلندر54 میلیون تومان
موتور بنلی 250مدل 1401، کارکرد صفر کیلومتر،دو سیلندر157 میلیون تومان
موتور بنلی 250مدل 99، کارکرد 3.5 هزار کیلومتر، تک سیلندر83 میلیون تومان
موتور بنلی 250مدل 97، کارکرد 21 هزار کیلومتر، تک سیلندر74 میلیون تومان

مزایا و معایب بنلی 250

نکات مثبت
  • عملکرد فنی مناسب
  • چالاکی مطلوب
  • طراحی ظاهری بسیار مناسب
  • سیستم ترمز کارآمد
نکات منفی
  • حرارت موتور که می‌تواند پای راکب را آزار دهد
  • استهلاک تقریبا بالاتر از سایر رقبا به ویژه در نسخه دو سیلندر
بنلی 250

جمع‌بندی

موتورسیکلت‌های بنلی از طراحی ظاهری بسیار مطلوبی برخوردار بوده و توانسته‌اند تا حدودی جای خالی موتورسیکلت‌های سنگین در بازار رسمی کشور را برای علاقه‌مندان به این‌گونه موتورسیکلت‌ها حداقل به صورت ظاهری پر کنند.

عملکرد فنی و پایداری آنها نیز قابل قبول بوده و می‌تواند یکی از گزینه‌های مطلوب مشتریان در بخش ۲۵۰ سی سی استریت باشد. با این حال گفته شده که استهلاک و هزینه‌های نگهداری این موتورسیکلت در مقایسه با سایر موتورهای هم‌رده هندی اندکی بالاتر بوده و شاید هزینه‌های بیشتری را به مالک خود تحمیل کنند.

سوالات متداول

قیمت موتور سیکلت بنلی 250 در بازار ایران چقدر است؟

در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (مهر 1401) هر دستگاه بنلی 250 مدل سال بهایی برابر با 157 میلیون تومان دارد.

مشخصات موتور بنلی 250 چیست؟

بنلی 250 در نسخه تک سیندر به یک انجین 4 سوپاپ انژکتوری تک سیلندر چهار سوپاپ چهارزمانه با حجم ۲۴۹ سی سی مجهز شده است که می‌تواند 25 اسب بخار قدرت و 21.5 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در نسخه دوسیلندر نیز یک پیشرانه 249 سی سی چهار زمانه هشت سوپاپ با حداکثر ثدرت 31.5 اسب بخار و حداکثر گشتاور 21.2 نیوتن متر آن را همراه می کند.

قابلیت‌های مثبت و منفی موتور سیکلت بنلی 250 چیست؟

مثبت: عملکرد فنی مناسب، چالاکی مطلوب، طراحی ظاهری بسیار مناسب، سیستم ترمز کارآمد
منفی: حرارت موتور که می‌تواند پای راکب را آزار دهد، استهلاک تقریبا بالاتر از سایر رقبا به ویژه در نسخه دو سیلندر

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی زارع
    علی زارع | ۱۱ آذر ۱۴۰۰

    سلام و درود . احسنت خیلی مقاله مفید و جالبی بود فقط ای کاش در مورد بنلی نیوفیس هم توضیح میدادین . در کل موتور خوبیه. داخل سایت زوموتور هم مقاله خوبی در مورد این موتورسیکلت دیدم zoomotor.com ممنون از وب سایت خوبتون

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۲۵ تیر ۱۳۹۹

    مگه چین دوست ما نیست پول چین مگه تو ایران ارزان نیست چرا جنس های چینی هم گرانه انگار اجناس چینی رو با دلار از چین می‌خریم

مطالب پیشنهادی