ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیگیری مرسولات پستی
آموزش

پیگیری مرسوله پستی | آموزش رهگیری مرسوله پستی به همراه عکس

با استفاده از سامانه رهگیری مرسوله پستی هر شرکت، می‌توانید از آخرین وضعیت بسته خود آگاه شوید.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۵

شرکت‌های مختلفی امروزه در زمینه ارسال مرسولات پستی فعالیت می‌کنند که جهت افزایش کیفیت خدمات خود، امکان رهگیری مرسولات پستی را در اختیار مشتریانشان قرار داده‌اند. با استفاده از سامانه رهگیری مرسوله پستی هر شرکت، می‌توانید از آخرین وضعیت بسته خود آگاه شوید.

شرکت پست دو سامانه را برای پیگیری مرسوله پستی در اختیار مشترکان خود قرار داده است. یک سامانه برای پیگیری مرسولات پستی شخصی و دیگری جهت رهگیری مرسوله پستی سازمانی مانند کارت سوخت، کارت نظام وظیفه و … طراحی و در دسترس قرار گرفته‌اند.

شرکت‌های خصوصی تیپاکس و پستکس نیز امکان رهگیری مرسولات را با کد مرسوله پستی برای مشتریان خود فراهم ساخته‌اند که با روش پیگیری مرسوله پستی در این شرکت‌ها نیز آشنا می‌شویم.

نحوه پیگیری مرسولات پستی عادی

زمانی که بسته یا نامه تحویل پست می‌شود، شماره بارکد 24 رقمی برای آن صادر شده که کد مرسوله پستی بوده و می‌توان از آن برای پیگیری وضعیت بسته استفاده کرد.

جهت رهگیری نامه یا بسته‌های پستی که توسط اشخاص عادی ارسال شده‌اند، می‌توانید به سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست مراجعه کنید. در این سامانه پس از درج کد مرسوله پستی، روی علامت ذره‌بین کلیک کنید تا عملیات جستجو در سامانه رهگیری پست انجام شود.

رهگیری پست

در صفحه جدید، تمام اطلاعات مکانی و زمانی مرسوله از قبیل قبول مرسوله، ارسال مرسوله به مقصد، ورود مرسوله به منطقه پستی مقصد، تحویل به نامه‌رسان و … است.

رهگیری مرسوله پستی

جهت آگاهی یافتن از مشخصات مرسوله ارسال شده مانند وزن، نام فرستنده و گیرنده، وزن و ریز هزینه پستی، روی مشاهده جزئیات بیشتر که در ردیف اول و کنار قبول مرسوله درج شده، کلیک کنید. در صفحه جدید این اطلاعات نمایش داده شده که در صورت لزوم می‌توانید آن را پرینت بگیرید.

پیگیری مرسوله پستی

یکی از ویژگی‌های این سامانه، درج زمان تحویل مرسوله به نامه‌رسان و اسم و تصویر وی است. اینگونه می‌توانید جهت دریافت بسته پستی خود، زمان‌بندی بهتری داشته باشید. با کلیک روی مشاهده اطلاعات نامه‌رسان نیز از صحت اطلاعات مامور مراجعه کننده به منزل یا محل کار خود مطلع می‌شوید.

پیگیری مرسولات پستی

اما اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق پیامک، وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنید. برای این کار، حرف R را در متن پیامک تایپ کنید و سپس کد مرسوله مورد نظرتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره 2000441 ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال می‌شود.

البته تلاش‌های ما در هنگام نوشتن این مطلب برای دریافت پیامکی وضعیت مرسوله پستی با موفقیت همراه نبود.

نحوه پیگیری مرسولات پستی سازمانی

اما مرسولات سازمانی مانند گواهینامه، سیم‌کارت یا کارت پایان خدمت از آن دست مرسولات پستی است که کد رهگیری پست در اختیار شما از سوی سازمان مربوطه قرار نمی‌گیرد. از همین روی شرکت پست، سامانه رهگیری مرسولات سازمانی را تدارک دیده که با مراجعه به آن می‌توانید اینگونه مرسولات را پیگیری کنید.

رهگیری مرسولات پستی سازمانی

کارت سوخت، شناسنامه و کارت خودرو، اسناد موتور سیکلت، گواهینامه، نظام وظیفه، دیوان عدالت اداری و سیم‌کارت از جمله مواردی است که می‌توانید در این سامانه وضعیت‌شان را رهگیری کنید.

به طور مثال برای پیگیری وضعیت گواهینامه خود، ابتدا آن را از نوار وسط صفحه انتخاب کنید. سپس با واردسازی کد ملی و کد کپچا، روی گزینه جستجو کلیک کنید.

پیگیری مرسولات پستی سازمانی

در نهایت وضعیت ارسال گواهینامه برایتان نمایش داده خواهد شد و می‌توانید از زمان تحویل آن مطلع شوید. اگرچه تمام پیگیری‌های ما از این سامانه با پیام «مرسوله‌ای با مشخصات وارد شده تاکنون از سازمان مربوطه، تحویل پست نگردیده است» همراه شد.

نحوه پیگیری مرسولات تیپاکس

تیپاکس یک شرکت پستی خصوصی است که می‌توان برای ارسال مرسولات درون شهری، برون شهری و حتی بین‌المللی از آن استفاده کرد.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی تیپاکس، آن‌ها هزار نمایندگی در سراسر کشور داشته و روزانه نزدیک به 150هزار بسته را منتقل می‌کنند.

از مزایای استفاده از خدمات این شرکت می‌توان به برآورد قیمت و زمان ارسال آنلاین اشاره کرد. همچنین امکان رهگیری مرسوله در سامانه تیپاکس فراهم شده و در صورت ارسال بسته خود از طریق این شرکت، می‌توانید موقعیت مرسوله خود را رصد کنید. برای پیگیری مرسوله پستی بایستی به سایت تیپاکس مراجعه کرده و گزینه «رهگیری» را انتخاب کنید.

تیپاکس

برای رهگیری مرسولات پستی و اطلاع از آخرین وضعیت آن، بایستی کد رهگیری پیامک شده، شماره بارکد یا کد قرارداد را در کادر نمایش داده شده در صفحه جدید وارد کنید.

رهگیری مرسوله پستی

پس از درج کد و کلیک روی گزینه رهگیری، آخرین وضعیت مرسوله براساس تاریخ و ساعت نمایش داده خواهد شد.

رهگیری تیپاکس

همچنین با کلیک روی گزینه «مشاهده اطلاعات بیشتر»، کدی برای گیرنده مرسوله پیامک شده و پس از درج آن می‌توانید از جزئیات بیشتری آگاه شوید.

نحوه پیگیری مرسولات پستکس

پستکس نیز شرکت خصوصی فعال در زمینه ارسال مرسولات پستی است. این بازارگاه خدمات پستی در سال گذشته بیش از یک میلیون بسته درون شهری، برون شهری و بین‌المللی را جابجا کرده و با استفاده از خدمات هوشمند 30 درصد در مسیر مسافت و مصرف سوخت، صرفه جویی کرده است.

رهگیری مرسولات در پستکس با استفاده از بارکد پستی(کد رهگیری)، شماره سفارش و موبایل فرستنده یا گیرنده ممکن است. با مراجعه به سایت این شرکت، از کادر قرار گرفته در بالا سمت چپ صفحه استفاده کرده و یکی از موارد ذکر شده را درج کنید.

پیگیری مرسوله پستکس

پس از کلیک روی گزینه رهگیری به صفحه جدیدی منتقل شده و در آنجا می‌توانید از آخرین وضعیت مرسوله پستی خود آگاه شوید. برای دریافت کد پستی منزل برای استفاده از این خدمات نیز دیجیاتو مطلب دیگری را برای شما تهیه کرده است.

سوالات متداول کاربران درباره نحوه پیگیری مرسولات پستی

کد رهگیری مرسوله پستی چیست؟

کد رهگیری مرسوله شماره‌ای است که شرکت پست برای ردیابی بسته پستی به افراد می‌دهد.

چگونه می توان با استفاده از کد رهگیری پست، مرسولات را پیگیری کرد؟

 برای پیگیری مرسولات با کد رهگیری فقط کافیست کد پیگیری را داخل باکس جست‌وجو سایت شرکت ملی پست یا تیپاکس وارد کنید.

نحوه پیگیری مرسوله سازمانی با استفاده از کد ملی چگونه است؟

برای پیگیری مرسولات سازمانی مثل شناسنامه در سامانه پیگیری مرسولات سازمانی شرکت پست کد ملی و کد کپچا مورد نیاز است. با وارد کردن آن‌ها در سامانه وضعیت مرسوله سازمانی نمایش داده می‌شود.

آیا می توان فقط با نام و نام خانوادگی مرسوله را پیگیری کرد؟ 

خیر، برای پیگیری مسولات کد ملی و کد پیگیری بسیار مهم و مورد نیاز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی