ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیتزا
علمی

دستاورد دانشمندان ایرانی در استرالیا: خلق فیبر نامرئی که پیتزا و کیک را سالم‌تر می‌کند

پژوهشگران ایرانی دانشگاهی در استرالیا دست به ساخت یک فیبر تازه زده‌اند که می‌تواند بدون تغییر بو و مزه به غذاها اضافه شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

کمی فیبر بیشتر می‌تواند برای رژیم غذایی همه ما مفید باشد. از‌این‌رو، دانشمندان ایرانی دانشگاهی در استرالیا به نام‌های «عسگر فرحناکی» و «مهسا مجذوبی» از طریق دستکاری نوعی نشاسته، یک نوع فیبر نامرئی ساخته‌اند که بدون تغییر‌دادن بو، مزه یا بافت غذاها می‌تواند خوراکی‌هایی مثل کیک و پیتزا را که معمولاً چندان سالم تلقی نمی‌شوند، به غذاهای مفیدتری تبدیل کنند.

دانشمندان ایرانی مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن یا به‌اختصار دانشگاه RMIT استرالیا، فیبر جدیدی به‌نام «فیبر ایکس» (FiberX) ساخته‌اند که می‌تواند از نشاسته‌هایی شامل گندم، ذرت و کاساوا ساخته شود. این ماده درست مثل فیبر طبیعی در سیستم گوارش هضم نمی‌شود و به همین دلیل توسط میکروارگانیسم‌های درون روده تخمیر می‌شود و می‌تواند فرایند گوارش را بهبود ببخشد.

محققان می‌گویند فیبر ایکس را می‌توان به غذاهای کم‌فیبر مثل کیک و پیتزا یا غذاهای کم‌کالری اضافه کرد تا سالم‌تر شوند. این ماده حتی می‌تواند بدون گلوتن تولید شود. «عسگر فرحناکی»، استادیار دانشگاه RMIT می‌گوید: «حالا می‌توانیم بدون تغییر مزه یا بافت به غذاهایی مثل نان سفید و دیگر قوت غالب مردم فیبر اضافه کنیم.»

افزایش 20 درصدی فیبر نامرئی مزه غذاها را تغییر نمی‌دهد

پژوهشگران براساس بررسی‌های مزه‌ای اعلام کرده‌اند تا پیش از تغییر ملموس مزه و بافت غذاها امکان افزودن حداکثر 20 درصد فیبر اضافه به خوراکی‌ها وجود دارد. این فیبر نامرئی با دستکاری ساختار نشاسته در سطح مولکولی به‌وجود می‌آید.

دانشمندان ایرانی دانشگاه استرالیا
مهسا مجذوبی و عسگر فرحناکی

«مهسا مجذوبی»، دیگر دانشمند ایرانی این دانشگاه می‌گوید: «وقتی نشاسته مقاوم [به هضم] وارد فرایند گوارش می‌شود، باید مقاومت بالایی داشته باشد تا بتواند به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای فیبرهای خوراکی تبدیل شود.»

محققان می‌گویند با روش فعلی می‌توانند حدود 80 درصد هر واحد نشاسته را به فیبر ایکس تبدیل کنند. اما آن‌ها در تلاشند تا پیش از رفتن به سمت تولید انبوه، روش بهتری برای انجام این کار پیدا کنند که وابسته به مواد شیمیایی نباشد.

این پژوهشگران قصد دارند با همکاری Microtec Engineering Group، فیبر ایکس را از آزمایشگاه خارج و آن را با قیمتی مناسب به یک محصول مصرفی تبدیل کنند. ولی هنوز باید گام‌های زیادی طی شود تا این مهم میسر گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • realtime
    realtime | ۹ آذر ۱۴۰۱

    درود بر شما

  • Rezahan
    Rezahan | ۹ آذر ۱۴۰۱

    اگر در ایران بودن هرگز به چنین موفقیتی نمیرسیدن
    با بودن در استرالیا و در اختیار داشتن منابع و تجهیزات اون کشور موفق شدن
    ملیت آدم ها باعث نمیشه موفقیت های اونا رو خودخواهانه و دیکتاتورمابانه مصادره کنیم

مطالب پیشنهادی