ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

کاوشگر InSight ناسا شواهدی از حباب ماگما در زیر سطح مریخ کشف کرد

حباب‌های ماگما در دشت وسیعی به نام Elysium Planitia پیدا شده که ممکن است در آینده آتشفشانی در آن فوران کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

انسان‌ها مریخ را به‌عنوان یک سیاره تا حد زیادی خشک، غبارآلود، مرده و غیرفعال می‌شناسند، به‌خصوص زمانی که صحبت از زمین‌شناسی آن باشد. با این حال، طبق داده‌های جدیدی که توسط کاوشگر این‌سایت (InSight) ناسا به‌دست آمده، ممکن است زیر سطح مریخ حباب‌های داغ ماگما وجود داشته باشد که شاید منتظر فوران‌کردن هستند.

این‌سایت اخیراً در دشت وسیعی به نام Elysium Planitia فرود آمده؛ جایی که فعالیت لرزه‌ای کم اما ثابتی را شناسایی کرده است. طبق مطالعه جدیدی که در ژورنال Nature Astronomy منتشر شده است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ناحیه در بالای ستونی از مواد داغ قرار گرفته که از گوشته سیاره به سمت سطح بالا حرکت می‌کند.

این منطقه همچنین دارای سیستم شکاف‌هایی به نام «گوداله سربروس» (Cerberus Fossae) است که تصور می‌شود جدیدترین رویدادهای آتشفشانی مریخ در 53000 سال پیش در آن رخ داده باشد.

مریخ در آینده شاهد فوران آتشفشانی خواهد بود؟

حباب ماگما

تجزیه و تحلیل داده‌های InSight نشان می‌دهد که ماگما موجود در لایه‌های زیرین این منطقه، احتمالاً دلیل مریخ‌لرزه‌های شناسایی‌شده توسط فرودگر است و این احتمال وجود دارد که به‌آرامی باعث باز‌شدن پوسته مریخ در Cerberus Fossae شود و احتمالاً روزی منجر به فوران خواهد شد.

«آدرین بروکت» و «جفری اندروز هانا» از دانشگاه آریزونا در این مقاله جدید یادداشت می‌کنند:

«فعالیت مداوم ستون دود نشان می‌دهد که مریخ نه‌تنها از نظر لرزه‌ای و آتشفشانی فعال است، بلکه دارای یک فضای داخلی فعال ژئودینامیکی نیز هست.»

آن‌ها همچنین به این نکته اشاره می‌کنند که این یافته می‌تواند به قابلیت سکونت‌پذیری محیط‌های زیر سطح مریخ دلالت داشته باشد؛ با توجه به این موضوع که ممکن است گرم‌تر و پویاتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، باشد.

مریخ‌نورد InSight اکنون در حال سپری‌کردن آخرین روزهای فعالیت خود است و در آینده وظیفه بررسی آتشفشان در مریخ را به ربات‌ها یا شاید حتی فضانوردان واگذار می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی