ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بهترین بازی های استراتژیک کامپیوتر
تکنولوژی

بهترین بازی‌های استراتژیک کامپیوتر که باید تجربه کنید

در این مطلب از دیجیاتو که برای طرفداران بازی‌های سبک استراتژیک تهیه شده است، 10 عنوان در این سبک را معرفی کرده‌ایم.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

لیست بهترین بازی های استراتژیک کامپیوتر شامل بازی‌هایی می‌شود که معمولاً زمان زیادی را باید صرف آن‌ها کنید، اما همیشه یک تجربه منحصر‌به‌فرد را به بازیکنان ارائه می‌کنند. در ادامه این مطلب، بهترین بازی های استراتژیک را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید هم‌اکنون آن را از طریق رایانه شخصی خود تجربه کنید.

بهترین بازی های استراتژیک کامپیوتر

بازی‌های استراتژیک نمایی از بالا به پایین دارند و در آن‌ها باید با استفاده از استراتژی‌های مختلف، اهداف موردنظر خود را انجام دهید. به‌دلیل گیم‌پلی خاص، این دسته از بازی‌ها معمولاً برای کنسول‌ها منتشر نمی‌شوند و معمولاً برای تجربه آن‌ها به سیستم گیمینگ قدرتمندی نیاز ندارید.

در ادامه این مطلب که به‌طور مکرر آپدیت خواهد شد، 10 بازی استراتژیک کامپیوتر را به شما معرفی کرده‌ایم.

Crusader Kings 3


توسعه‌دهنده: پارادوکس دولوپمنت استودیوامتیاز منتقدان: 91سال انتشار: 2020

حتی Crusader Kings 2 نیز بازی استراتژیک بزرگی بود، اما در سال 2020 Crusader Kings 3 موفق شد عنوان بهترین بازی استراتژیک سال را کسب کند و به نسخه بسیار بهتری برای این سری تبدیل شود.

Crusader Kings 3 یک بازی RPG استراتژیک بزرگ است که نسبت به نسخه قبلی خود منسجم‌تر شده. در نگاه اول ممکن است کمی شبیه به سایر بازی‌های این سبک به‌نظر برسد، اما با گذشت زمان متوجه خواهید شد که استودیو پارادوکس دولوپمنت حتی بیشتر روی جنبه‌های نقش‌آفرینی و شبیه‌سازی سبک زندگی اشراف قرون وسطی تمرکز کرده و همچنین ویژگی‌های جدید و بازسازی‌شده‌ای را به آن اضافه کرده است.

در‌مجموع، اگر تاکنون تجربه بازی‌های استراتژیک را نداشته‌اید، ممکن است Crusader Kings 3 برایتان کمی سخت به‌نظر برسد، اما اگر کمی حوصله به خرج بدهید، متوجه خواهید شد که با یک داستان‌سرایی فوق‌العاده و تجربه‌ای کامل برای یک بازی استراتژیک مواجه هستید.

Civilization 6


توسعه‌دهنده: فیراکسیس گیمزامتیاز منتقدان: 88سال انتشار: 2016

Civilization 6 از جمله بازی‌های استراتژیک 4X محسوب می‌شود. در این دسته از عناوین، بازیکنان یک قلمرو را در اختیار دارند و باید به چهار کار بپردازند: گسترش، اکتشاف، انهدام و بهره‌برداری.

فرنچایز Civilization ازجمله محبوب‌ترین بازی‌های سبک استراتژیک را شامل می‌شود که در آن باید به همین اهداف بپردازید. ابتدا با انتخاب تمدن موردنظر خود وارد دنیای بازی می‌شوید و سپس باید قلمرو خود را گسترش دهید. هر نسخه از بازی شامل بهبودهایی در زمینه گیم‌پلی و گرافیک می‌شود که معمولاً مورد استقبال بسیار خوب بازیکنان قرار می‌گیرد.

بنابراین اگر قصد دارید یکی از عظیم‌ترین بازی‌های استراتژیک را تجربه کنید، Civilization 6 به شما پیشنهاد می‌شود.

Command & Conquer Remastered Collection


توسعه‌دهنده: Petroglyph Gamesامتیاز منتقدان: 82سال انتشار: 2020

Command & Conquer Remastered Collection ریمستر دو بازی اولیه فرنچایز Command & Conquer است، یعنی Tiberian Dawn و Red Alert. همچنین این مجموعه شامل سه بسته الحاقی The Covert Operations، Counterstrike و The Aftermath نیز می‌شود که تمام آن‌ها با بهبود در زمینه گرافیک و صدا همراه شده‌اند.

اگر به‌دنبال یک بازی RTS یا استراتژی هم‌زمان هستید، شاید این نسخه چندان برای شما ساخته نشده باشد، اما اگر در گذشته از طرفداران بازی‌های سری Command & Conquer بوده‌اید، این بهترین نسخه مدرن آن محسوب می‌شود که پس از گذشت 25 سال همچنان طرفداران زیادی دارد. این نسخه درمجموع شامل گرافیک، رابط کاربری و محتوای بهتری می‌شود و همچنین بیش از 100 مأموریت در آن وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌صورت جداگانه تجربه کنید. همچنین بازی دارای حالت چندنفره آنلاین نیز است تا با عناوین امروزی قابل مقایسه باشد.

درمجموع اگر به‌دنبال یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های سبک استراتژی هستید، Command & Conquer Remastered Collection گزینه موردعلاقه بعدی شما خواهد بود که همچنین یکی از بهترین ریمسترهای چند سال گذشته محسوب می‌شود.

XCOM 2


توسعه‌دهنده: فیراکسیس گیمزامتیاز منتقدان: 88سال انتشار: 2016

اگر به‌دنبال چالش هستید، XCOM 2 که در آن با دنیای هجوم‌یافته توسط بیگانگان مواجه خواهید شد، بهترین گزینه ممکن محسوب می‌شود. این دنباله که یک بازی استراتژیک نوبتی است، با زمین‌های وسیع برای پیمایش، از نظر وسعت بسیار بزرگ‌تر از نسخه قبلی خود است.

بعد از اینکه در XCOM: Enemy Unknown سعی کردید از تهاجم بیگانگان جلوگیری کنید، در بازی دوم باید آخرین نیروهای باقی‌مانده XCOM را کنترل کنید که آخرین خط دفاعی در برابر بیگانگانی محسوب می‌شود که اکنون بر زمین مسلط هستند. همچنین در این نسخه به تصمیمات بازیکن توجه شده است تا درجه سختی بیشتری به آن اضافه شود؛ زیرا هر انتخابی می‌تواند عواقب فاجعه‌باری برای نیروهای شما به‌همراه داشته باشد.

XCOM 2 بازی استراتژی علمی-تخیلی است که با ویژگی‌های خود کاملاً می‌تواند ذهن شما را به چالش بکشد.

Starcraft 2


توسعه‌دهنده: بلیزارد انترتینمنتامتیاز منتقدان: 93سال انتشار: 2010

در دهه 90، عمده بازی‌های سبک استراتژی را عناوین هم‌زمان یا Real Time تشکیل می‌دهند که اکنون با گسترش دنیای بازی‌های ویدیویی یک سبک نسبتاً خاص محسوب می‌شود. Starcraft 2 که 11 سال پیش منتشر شد، همچنان پرمخاطب‌ترین بازی در این ژانر است و همچنین از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای ورزش‌های الکترونیک به‌حساب می‌آید.

در این بازی باید یکی از سه تمدن بیگانه (Terrans، Zerg و Protos) را انتخاب کنید و سپس به جمع‌آوری منابع مشغول شوید، نیروهای خود را گسترش داده تا درنهایت بتوانید حریف خود را شکست دهید.

درحالی‌که هنوز هیچ خبری مبنی بر ساخت Starcraft 3 وجود ندارد، نسخه دوم این فرنچایز با سرورهای آنلاین سالم و داستان‌های الحاقی بسیار زیاد، همچنان محبوب است.

Total War: Three Kingdoms


توسعه‌دهنده: کریتیو اسمبلیامتیاز منتقدان: 85سال انتشار: 2019

Total War: Three Kingdoms تنها یکی از بازی‌های سری Total War محسوب می‌شود که اتفاقات و داستان‌های مختلفی را به بازیکنان ارائه می‌کنند. در بازی‌های این فرنچایز استراتژیک به‌طور خلاقانه‌ای از سبک نوبتی و هم‌زمان استفاده شده است و در نقشه اصلی باید به‌صورت نوبتی جلو بروید، اما نبردها به‌صورت هم‌زمان و لحظه‌ای انجام می‌شوند.

سری Total War بازیکنان را به امپراتوری‌ها و زمان‌های مختلفی می‌برد. در Rome Total War که جدیداً نیز ریمستر شد، بازیکنان امپراتوری روم را به دست خواهند گرفت و می‌توانند با استراتژی‌های خود آن را مدیریت کنند. نسخه‌های جدیدتر مانند Shogun 2 و حتی بازی‌های Warhammer نیز مسلماً ازجمله بهترین بازی‌های این سری محسوب می‌شود.

داستان Total War: Three Kingdoms که دوازدهمین بازی سری Total War محسوب است، از سال ۱۹۰ پس از میلاد و در بحبوحه فروپاشی دودمان هان (Han dynasty) آغاز می‌شود که یکی از موفق‌ترین و با اعتبارترین سلسله‌های تاریخ چین بوده است.

Age of Empires II


توسعه‌دهنده: استودیو انسمبلامتیاز منتقدان: 92سال انتشار: 1999

هرچند تاکنون چهار بازی از فرنچایز Age of Empires منتشر شده، اما دومین نسخه آن که سال 1999 منتشر شده، بهترین انتخاب برای طرفداران سبک استراتژی است.

Age of Empires II یکی دیگر از بازی‌های کلاسیک ژانر RTS است که شما را در کنترل یک تمدن قرون وسطایی قرار می‌دهد و شامل عصر تاریکی تا امپراتوری می‌شود و درنهایت باید با ارتش‌های بزرگ جهان مبارزه کنید.

هرچند بازی بسیار قدیمی و کلاسیک است، نسخه Definitive Edition آن سال 2019 منتشر شده که شاید بهترین گزینه برای حضور در لیست بهترین بازی های استراتژیک کامپیوتر محسوب می‌شود.

Europa Universalis IV


توسعه‌دهنده: پارادوکس دولوپمنت استودیوامتیاز منتقدان: 87سال انتشار: 2013

بازی استراتژی پرچمدار و پرطرفدار Paradox یک عنوان بزرگ است که بازیکنان را مسئول کشوری از پایان قرون وسطی تا دهه 1800 می‌کند. شما به‌عنوان یک فردی با بالاترین مسئولیت، باید استراتژی‌های سیاسی این کشور را تعیین کنید، در اقتصاد آن نقش داشته باشید، ارتش‌هایش را فرماندهی کنید و یک امپراتوری بزرگ بسازید.

Europa Universalis 4 از همان ابتدا به شما اجازه می‌دهد تاریخ را تغییر دهید. در این بازی شاید انگلستان در جنگ 100‌ساله فرانسه را شکست دهد و یک امپراتوری قاره‌ای عظیم بسازد. شاید مردمان سرخ‌پوست تمدن ایروکوا، استعمارگران اروپایی را شکست دهند، کشتی بسازند و به دنیای قدیم حمله کنند.

با وجود تمام این موارد، باید گفت که با بازی بزرگ و پیچیده‌ای مواجه هستیم که چندین سال در‌حال توسعه بوده و به رشد خود ادامه داده است.

Rise of Nations


توسعه‌دهنده: بیگ هیوج گیمزامتیاز منتقدان: 89سال انتشار: 2003

Age of Empires به طرفداران بازی های استراتژی کامپیوتر این شانس را داد که قرن‌ها پیشرفت نظامی و گسترش قلمرو را تجربه کنند، اما Rise of Nations این کار را بهتر انجام می‌دهد و عناصری از بازی‌های استراتژی نوبتی مانند Civilization را به‌صورت کاملاً هوشمندانه ارائه می‌کند.

در این بازی، به‌جای اینکه نیروهای خود را از یک پایگاه واحد جمع‌آوری کنید، باید شهرهایی را در سراسر نقشه ایجاد کنید تا بتوانید از این طریق مرزهای کشور خود را بزرگ‌تر کنید. علاوه بر نبرد با سلاح‌های مختلف، یکی از جنبه‌های بازی پیشرفت فناوری است که به شما اجازه می‌دهد با قدرت بیشتری بر دشمنان خود غلبه کنید.

هرچند از زمان انتشار Rise of Nations نزدیک به 20 سال می‌گذرد، اما همچنان می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بهترین بازی های استراتژیک کامپیوتر یاد کرد.

Desperados 3


توسعه‌دهنده: Mimimi Gamesامتیاز منتقدان: 86سال انتشار: 2020

تاکنون چهار بازی در فرنچایز Desperados منتشر شده، اما موفق‌ترین عنوان در بین بازی‌های این سری، Desperados 3 است که سال 2020 منتشر شد.

Desperados 3 یک بازی استراتژیک تاکتیک هم‌زمان (Real-time tactics) و اکشن زیبا و چالش برانگیز است که از نظر ظاهر و احساس، کاملاً غرب وحشی را به تصویر می‌کشد. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن نسبت به بازی‌های قبلی، می‌توان به شخصیت‌هایی با مهارت‌های جالب اشاره کرد که تاکتیک‌ها و ویژگی‌های متفاوتی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که می‌توان برای پیش‌بردن داستان اصلی از آن‌ها استفاده کرد. علاوه‌بر‌این، Desperados 3 یک داستان کلی را پیش می‌برد که از‌جمله جذابیت‌های آن محسوب می‌شود.

اگر بازی‌های مبتنی بر نوبت را دوست دارید و همیشه قصد داشته‌اید تا در یک محیط شبیه به غرب وحشی بازی کنید، Desperados 3 را از دست ندهید.

سؤالات متداول درباره بهترین بازی های استراتژیک کامپیوتر

بهترین بازی استراتژیک کامپیوتر کدام است؟

بازی‌های استراتژیک زیادی برای کامپیوتر منتشر شده‌اند، اما از Crusader Kings 3 و Starcraft 2 می‌توان به‌عنوان بهترین‌ها یاد کرد.

برای طرفداران بازی‌های استراتژیک فضایی کدام عناوین توصیه می‌شود؟

دو بازی XCOM 2 و Starcraft 2 ازجمله عناوین استراتژیکی هستند که محیط آن‌ها فضا است.

بهترین بازی استراتژیک قدیمی کدام است؟

Rise of Nations و Age of Empires II ازجمله قدیمی‌ترین بازی‌های سبک استراتژیک هستند که همچنان ارزش تجربه زیادی دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hamidfo
    hamidfo | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    هنوزم بازی استراتژیک رو دست Generals Zero Hour و Warcraft 3 نیومده

مطالب پیشنهادی