ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا؛ بهترین و بزرگ‌ترین تبلت اندرویدی

گلکسی تب S8 اولترا بهترین تبلت اندرویدی است؛ اما آیا بهترین بودن کافیست؟

نوشته شده ۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

تبلت‌های سامسونگ از همان ابتدا رقبای اصلی آیپدهای اپل بوده‌اند. سامسونگ برای رقابت با آیپد تاکنون محصولات مختلف و متنوعی از سری Galaxy Tab را روانه بازار کرده است. سری گلکسی Tab S8 سامسونگ با پرچمداری گلکسی Tab S8 Ultra، حدود یک سال قبل معرفی شدند اما به‌تازگی به بازار ایران راه یافته‌اند. در ادامه این مطلب دیجیاتو به بررسی تبلت پرچمدار گلکسی تب S8 اولترا می‌پردازیم که بزرگ‌ترین و بهترین تبلت اندرویدی محسوب می‌شود. البته همچنان این سؤال مطرح است که آیا یک تبلت، آن هم یک تبلت اندرویدی، می‌تواند جایگزین کامپیوتر شود؟ برای پاسخ به این سؤال با دیجیاتو همراه باشید.

شاید از خواندن عبارت «بهترین تبلت اندرویدی» هنگام بررسی تبلت‌های سامسونگ خسته شده باشید، اما واقعیت این است که سری گلکسی تب S همواره در زمان خودشان، بهترین بوده‌اند. گلکسی تب S7 دو سال قبل این عنوان را به خود اختصاص داد و حالا گلکسی تب S8 اولترا پرچم را در دست گرفته است. در کنار تمام ویژگی‌های یک تبلت تمام‌عیار، ازجمله سخت‌افزار قوی و قلم S Pen، سامسونگ این‌بار مرزها را شکسته و این تبلت را با نمایشگر ۱۴.۶ اینچی روانه بازار کرده است تا گلکسی تب S8 اولترا لقب بزرگ‌ترین تبلت بازار را نیز از آن خود کند. در ویدیوی زیر این تبلت را بررسی می‌کنیم.

بررسی ویدیویی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

فهرست مشخصات تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

  • نمایشگر ١۴.۶ اینچی سوپر امولد با رزولوشن ١٨۴٨ در ۲٩۶۰ پیکسلی و نرخ رفرش ١٢۰ هرتزی
  • چیپ اسنپدراگون ۸ نسل ۱
  • ٨، ١٢ یا ١۶ گیگابایت حافظه رم
  • ١٢٨، ٢۵۶ یا ۵١٢ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم‌عامل اندروید ۱۳
  • دوربین اصلی دوگانه شامل دوربین عریض ١٣ مگاپیکسلی و فوق‌عریض ۶ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی دوگانه شامل دوربین عریض ١٢ مگاپیکسلی و فوق‌عریض ١٢ مگاپیکسلی
  • اسپیکر استریو با ۴ بلندگو تنظیم شده توسط AKG
  • باتری ١١٢۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۴۵ واتی
  • وزن حدود ٧٣۰ گرم
  • قیمت حدود ۴۵ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

گلکسی تب S8 اولترا یکی از بزرگ‌ترین تبلت‌های دنیا محسوب می‌شود. احتمالاً از همان ابتدا متوجه می‌شوید که این تبلت غول‌پیکر را نباید در دست گرفت، وگرنه ابعاد ۳۳ در ۲۱ سانتی‌متری و وزن ۷۳۰ گرمی دائماً این موضوع را به شما یادآوری می‌کنند. البته «بزرگ‌ترین» تنها صفت اولترای جدید سامسونگ نیست و با ضخامت ۵.۵ میلی‌متری باید صفت «باریک‌ترین» را نیز به آن اختصاص داد. قراردادن مجموعه‌ای از بهترین قطعات سخت‌افزاری در بدنه‌ای با ضخامت ۵.۵ میلی‌متر، شاهکار سامسونگ را در طراحی و تولید صنعتی نشان می‌دهد.

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

گلکسی تب S8 اولترا در کنار ابعاد بزرگ، نمایشگر بزرگی هم دارد که اندازه آن به ١۴.۶ اینچ می‌رسد. ساده‌ترین کاری که با این نمایشگر بزرگ می‌توانید انجام دهید، مصرف محتواست. روی این نمایشگر می‌توانید فیلم‌ها را با بالاترین کیفیت تماشا کنید، صفحات وب را در ابعاد اصلی و بدون محدودیت مرور کنید یا تجربه جدیدی از اجرای بازی‌ها داشته باشید.

نمایشگر تب S8 اولترا با حاشیه‌های نازکی احاطه شده است و به همین ترتیب نسبت نمایشگر به بدنه به حدود ٩۰ درصد می‌رسد. تنها چیزی که در طراحی این تبلت به دل نمی‌نشیند، ناچ بالای نمایشگر است. سامسونگ که ید طولایی در تمسخر اپل برای استفاده از ناچ دارد، حالا در این تبلت غول‌پیکر از ناچ استفاده کرده و ۲ دوربین ۱۲ مگاپیکسلی را در آن جا داده است.

سامسونگ روی فریم تبلت پرچمدارش از همان موارد مورد انتظار، یعنی دکمه‌های پاور و تنظیم صدا، اسپیکر استریو با ۴ بلندگو، پورت USB-C و میکروفون‌ها استفاده کرده است. همان‌طور که می‌دانید خبری از جک هدفون هم نیست. صدای اسپیکر استریوی گلکسی Tab S8 Ultra توسط کمپانی AKG تنظیم شده است و در کل می‌توانید روی بلندی و کیفیت آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

قاب پشتی این تبلت غول‌پیکر سامسونگ ظاهری مشابه با قبل دارد. در این قسمت هم شاهد قرارگیری ماژول بیضوی دوربین اصلی دوگانه و فلش LED زیر آن هستیم. لوگوی سامسونگ نیز در بخش پایینی خودنمایی می‌کند. نوار مشکی‌رنگی کنار ماژول دوربین کشیده شده است که درواقع جایگاه مخصوص قرارگیری قلم S-Pen محسوب می‌شود. قلم به‌شکل مغناطیسی روی این بخش قرار می‌گیرد و شارژ می‌شود.

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

قلم S-Pen گلکسی Tab S8 Ultra نسبت به نسل‌های گذشته عملکرد بهتری دارد. با توجه به کاهش تأخیر پاسخگویی آن به ٢.٨ میلی‌ثانیه، حس واقعی‌تری از نوشتن روی کاغذ به کاربر القا می‌شود. جالب اینکه تأخیر پاسخگویی قلم S-Pen در گلکسی Tab S7 Plus حدود ٩ میلی‌ثانیه بود و این پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود. همچنین قابلیت‌های این قلم متنوع‌تر شده است و می‌توانید از آن برای یادداشت‌برداری و طراحی روی نمایشگر بزرگ تبلت خود استفاده کنید.

کیفیت ساخت گلکسی Tab S8 Ultra کاملاً در سطح پرچمداران قرار دارد و در دست گرفتن آن حس جذابی را به کاربر منتقل می‌کند. بدنه تمام آلومینیومی این تبلت با لبه‌های تخت سبب شده است تا با یکی از خوش‌ساخت‌ترین تبلت‌های سامسونگ روبه‌رو باشیم. نمایشگر بزرگ آن نیز توسط شیشه کورنینگ گوریلا گلس ۵ در برابر خط‌و‌خش و ضربه محافظت می‌شود. البته توصیه می‌کنیم که قاب محافظ مناسب این تبلت گران‌قیمت را تهیه کنید تا با توجه به شانس بالای آسیب‌دیدن آن، دچار مشکل نشوید.

نمایشگر

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

همان‌گونه که بالاتر اشاره کردیم، نمایشگر گلکسی تب S8 اولترا اندازه ١۴.۶ اینچی دارد. این نمایشگر غول‌آسا از پنل سوپر امولد با رزولوشن ١٨۴٨ در ٢٩۶۰ پیکسلی و نرخ رفرش ١٢۰ هرتزی بهره می‌برد. تراکم پیکسلی آن نیز به ٢۴۰ پیکسل در هر اینچ می‌رسد که رقم قابل‌قبولی است. با توجه به ویژگی‌های این نمایشگر، می‌توانید هر کاری را با آن انجام دهید و از آن حتی به‌عنوان وسیله‌ای برای طراحی و تماشای فیلم استفاده کنید. به لطف پشتیبانی از استاندارد +HDR10 محتوای پخش‌شده کیفیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

البته حداکثر روشنایی این نمایشگر به‌پای گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نمی‌رسد، اما برای استفاده از آن در محیط‌های داخلی مشکلی نخواهید داشت. شاید بهتر بود که سامسونگ این تبلت گران‌قیمت را به نمایشگر بهتری با روشنایی بیشتر مجهز می‌کرد، اما احتمالاً مشکلات مصرف انرژی و تولید حرارت، شرکت کره‌ای را در این زمینه محدود کرده است.

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

پشتیبانی از قلم S Pen، نمایشگر بزرگ این تبلت را به بوم نقاشی شما تبدیل می‌کند. اگر اهل طراحی حرفه‌ای هستید، می‌توانید تجربه‌ای لذت‌بخش از طراحی را روی این دستگاه داشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید برای یادداشت‌برداری از آن استفاده کنید. در هر صورت قلم جدید S Pen و تبلت قدرتمند دست شما را برای اجرای هر کار خلاقانه‌ای باز می‌گذارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

گلکسی تب S8 اولترا از ابتدا با اندروید ۱۲ وارد بازار شده بود، اما زمانی که به دست ما رسید، آپدیت اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.0 را دریافت کرده بود. این ترکیب نرم‌افزاری بهترین چیزی است که درحال‌حاضر می‌توانید از یک دستگاه اندرویدی انتظار داشته باشید. سامسونگ تمام تلاش خودش را کرده است تا رابط کاربری خود را روی محصولاتی با نمایشگر بزرگ به دسکتاپ نزدیک کند. بنابراین اجرای چند برنامه کنار هم روی این دستگاه بسیار ساده و کاربردی است. پین‌کردن اپلیکیشن‌ها روی نوار پایین، جفت‌کردن اپ‌ها برای اجرای هم‌زمان و مواردی از این قبیل، گلکسی تب S8 اولترا را به یکی از بهترین دستگاه‌ها برای مالتی‌تسکینگ تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر، سامسونگ با قابلیت DeX نزدیک‌ترین تجربه به محیط دسکتاپ را در اندروید فراهم می‌کند. درواقع اگر حدود ۳۵۰ دلار هزینه کنید و بوک کاور مخصوص این تبلت را بخرید، یا کیبورد و ماوس دیگری را به آن متصل کنید، می‌توانید همانند یک کامپیوتر اندرویدی با پنجره‌های شناور از آن استفاده کنید. بااین‌حال محدودیت‌های دنیای اندروید همچنان سدی در برابر تجربه بی‌نقص هستند. اپ‌های زیادی با صفحات بزرگ یا پنجره‌های شناور سازگاری ندارند و به‌درستی اجرا نمی‌شوند؛ بنابراین همین‌جا باید به این نتیجه مهم اشاره کنیم که بهترین تبلت اندرویدی هم نمی‌تواند جایگزین کامپیوتر شخصی شود.

عملکرد سخت‌افزاری گلکسی تب S8 اولترا

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

گلکسی تب S8 اولترا در زمان خودش قوی‌ترین ترکیب سخت‌افزاری، یعنی چیپ اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در کنار ۸/۱۲/۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 عرضه شد. درحال‌حاضر اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را نمی‌توان قوی‌ترین چیپ بازار دانست، اما هنوز هم یکی از قوی‌ترین‌هاست و در اجرای هیچ‌کاری کم نمی‌آورد؛ از اجرای سنگین‌ترین برنامه‌ها و بازی‌ها گرفته تا اجرای هم‌زمان چند اپ.

البته از آنجا که اسنپدراگون ۸ نسل ۱ چیپ بهینه‌ای نیست و بدنه ۵.۵ میلی‌متری این تبلت نیز فضای کافی برای خنک‌سازی در اختیار سازنده قرار نمی‌دهد، سامسونگ مجبور شده است تا توان سخت‌افزاری این چیپ را محدود کند. درنتیجه نتایج بنچمارک این تبلت کمی پایین‌تر از گلکسی S22 اولترا با همین چیپ است. به عنوان مثال این تبلت در بنچمارک آنتوتو ۹ حدود ۸۶۵۰۰۰ امتیاز می‌گیرد، درحالی‌که گلکسی S22 اولترا در همین بنچمارک به امتیاز ۹۳۷۰۰۰ رسید. این اختلاف در تست‌های گرافیکی نیز دیده می‌شود.

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

اگرچه هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف روی گلکسی تب S8 اولترا هیچ مشکلی را تجربه نمی‌کنید، اما اجرای بازی‌های سنگینی مثل گنشین ایمپکت با افت فریم‌های متعدد، تجربه دلچسبی نخواهد داشت. البته کنترل لمسی بازی‌ها روی این نمایشگر بزرگ نیز داستان دیگریست و طبق تجربه ما، بهتر است برای بازی‌کردن از کنترلر استفاده کنید.

دوربین

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

عکاسی با تبلت یکی از عجیب‌ترین کارهایی است که می‌توانید در زندگی خود تجربه کنید و این تجربه با یک سینی ۱۵ اینچی عجیب‌تر هم می‌شود. می‌دانیم که استفاده اصلی تبلت‌ها، عکاسی نیست و دوربین در آن‌ها برای ثبت وقایع، مستندسازی و مکالمه تصویری استفاده می‌شود. گلکسی تب S8 اولترا نیز به ۴ دوربین مجهز شده است تا تمام سناریوها را پوشش دهد. در ادامه مشخصات این چهار دوربین را می‌بینید.

  • دوربین عریض ١٣ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.۰
  • دوربین فوق‌عریض ۶ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.٢
  • دوربین سلفی عریض ١٢ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.٢
  • دوربین سلفی فوق‌عریض ١٢ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.۴

به نظر من مهم‌ترین دوربین‌ها در این تبلت، دو دوربین سلفی هستند که طبق تست‌های انجام‌شده، هر دو کیفیت بسیار خوبی دارند و یکی از بهترین نمونه‌ها در دنیای تبلت‌ها به‌ شمار می‌روند.

باتری و شارژ

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

گلکسی تب S8 اولترا باتری غول‌پیکر ۱۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد که اگرچه ظرفیت بسیار بالایی محسوب می‌شود، اما با توجه به نمایشگر بزرگ و باکیفیت و سخت‌افزار قدرتمند، نباید روی شارژدهی بالای آن حساب کنید. این تبلت در تست باتری پی‌سی مارک با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای‌فای روشن توانست حدود ۷ ساعت دوام بیاورد. کاربران این تبلت نیز افراد حرفه‌ای هستند و مدت‌زمان زیادی از آن استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان در بهترین حالت روی یک روز شارژدهی آن حساب کرد.

شارژ این باتری غول‌پیکر نیز دغدغه دیگری است که باید به آن توجه کنید. طبق تست‌های ما در دیجیاتو، با شارژر ۲۵ واتی سامسونگ، باتری این تبلت در هر ۳۰ دقیقه حدود ۳۰ درصد شارژ می‌شود که سرعت قابل‌قبولی محسوب می‌شود. البته بعد از رسیدن شارژ باتری به ۹۰ درصد، سرعت شارژ کاهش محسوسی پیدا می‌کند و شارژ کامل دستگاه حدود ۲ ساعت زمان می‌برد.

جمع‌بندی بررسی سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا

گلکسی تب S8 اولترا مجموعه‌ای از «ترین»ها را به دنیای تکنولوژی تقدیم می‌کند و بی‌اغراق، بهترین تبلت اندرویدی بازار است. در حالت کلی نمی‌توان ایراد خاصی از این دستگاه گرفت، ضمن اینکه نباید از برتری‌های آن در مقایسه با آیپد پرو چشم‌پوشی کرد. این تبلت به درگاه کارت حافظه مجهز شده است تا بتوانید با کمترین هزینه، ظرفیت حافظه داخلی آن را تا ۱ ترابایت افزایش دهید. سامسونگ قلم S Pen را همراه این تبلت به شما هدیه می‌دهد و نیازی نیست هزینه اضافه‌ای بابت خرید آن بپردازید. خود قلم با تأخیر نزدیک به صفر و نوک نرم، نزدیک‌ترین تجربه به یک قلم واقعی را در اختیار شما می‌گذارد.

در کنار تمام این موارد، همچنان با محدودیت‌های سیستم‌عامل اندروید برای نمایشگرهای بزرگ روبه‌رو هستیم؛ محدودیت‌هایی که کاربران آیپد پرو با آیپد او اس نیز تجربه می‌کنند. درواقع می‌توان به یقین گفت که حتی بهترین تبلت‌های بازار با قیمت‌های چند ده میلیون تومانی نیز نمی‌توانند جایگزین کامپیوتر شخصی شما شوند.

اگرچه سامسونگ این تبلت را برای تولیدکنندگان محتوا ساخته، اما واقعیت این است که اکثر طراحان حرفه‌ای از محصولات اختصاصی این حوزه و به‌خصوص تجهیزات شرکت وکام استفاده می‌کنند. بخش زیادی از این افراد نیز به‌خاطر اکوسیستم محصولات اپل و اپلیکیشن‌های حرفه‌ای، آیپد پرو را به‌عنوان ابزار مکمل کار خود انتخاب می‌کنند. با‌این‌حال گلکسی تب S8 اولترا بهترین گزینه پیش روی کاربران اندرویدی است؛ به‌خصوص افرادی که از اکوسیستم محصولات سامسونگ استفاده می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • abbasalim
    abbasalim | ۳ بهمن ۱۴۰۱

    مهمترین بخش. بخش نرم افزار هست. تا وقتی نشه ازش کار کشید چه فایده این حجم از زیبایی و کیفیت

  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۲ بهمن ۱۴۰۱

    ممنونم بابت بررسی خوب و عالی شما . دست مریزاد عکس ها هم عالی بودند .
    به این تبلت که بهترین تبلت اندرویدی جهان هست پولمون نمیرسه !
    ولی سامسونگ یکبار یک تبلت تولید کرد به اسم تبلت S5e هم میان رده و هم قیمت عالی
    نمایشگر بخش مهمی در تبلت هست که شرکت ها به اون اهمیتی نمیدن !

مطالب پیشنهادی