ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین تصاویر ماهواره خیام منتشر شد

برخی از نخستین تصاویر ماهواره‌ی خیام پس از گذشت ماه‌ها از زمان پرتاب، در دسترس عموم قرار گرفت.

امین رضا کیفرگیر
نوشته شده توسط امین رضا کیفرگیر | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۱

برخی از نخستین تصاویر ماهواره خیام در دسترس عموم قرار گرفت. خیام ماهواره‌ای به سفارش ایران و ساخت یک شرکت روسی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفته و وظیفه اصلی آن تصویربرداری از زمین برای استفاده در زمینه‌هایی مانند کشاورزی و محیط‌زیست است.

دقت تصویربرداری این ماهواره که بعضی از نخستین تصاویر آن به‌تازگی به‌طور عمومی منتشر شده، حدود ۱ متر است که عددی مورد قبول محسوب می‌شود.

این تصاویر امروز سه‌شنبه، ۱۸ام بهمن‌ماه در مراسم روز فناوری فضایی و حدوداً ۳۸ روز پس از اعلام «حسین دلیریان»، سخنگوی سازمان فضایی ایران، به نمایش گذاشته شده‌اند.

برخی از عکس‌های منتشرشده شامل تصاویری از ورزشگاه آزادی، بخشی از شهرهای اصفهان، آبادان، بندر ماهشهر، قائم‌شهر، خوزستان و تهران است. همچنین بخش‌هایی از مراتع استان فارس و دهلران نیز در بین این تصاویر دیده می‌شوند.

سخنگوی سازمان فضایی ایران اعلام کرد که سازمان فضایی قرار است به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نقشه‌برداری امضا کرده تا این سازمان بتواند از داده‌های ماهواره‌ی خیام استفاده کند: «سازمان نقشه‌برداری اولین بهره‌بردار دولتی ماهواره‌ی خیام خواهد بود.»

او همچنین اشاره کرد که متخصصان ایرانی تلاش کرده‌اند تا فرایند‌های تثبیت و تست‌های فنی در فضا را هرچه سریع‌تر انجام دهند و این هدف هم محقق شده است. «علیرضا نعیمی»، مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران، قبلاً اعلام کرده بود که حدوداً ۴ ماه پس از پرتاب، طول می‌کشد تا ماهواره‌ی خیام عملیاتی شود.

خیام روز ۱۸ مردادماه امسال توسط راکت سایوز که یک راکت روسی است، از پایگاه بایکانور قزاقستان به‌سمت مدار زمین پرتاب شد. حالا هم پس از گذشت حدود ۴ ماه، طبق گفته سخنگوی سازمان فضایی، آماده عملیاتی‌شدن است.

ماهواره خیام سوار بر راکت روسی سایوز

ماهواره خیام یک ماهواره سنجشی و دارای دوربینی قوی با دقت یک متر است که داده‌ها و تصاویر آن قرار است در بخش‌های مختلف ازجمله بخش کشاورزی، محیط‌زیست، منابع طبیعی، منابع آبی، معادن، پایش مرزها و مدیریت غیرمترقبه استفاده شود. طبق اعلام سازمان فضایی ایران، داده‌های این ماهواره قرار است به‌مرور و با رعایت حقوق حاکمیت و بیت‌المال در اختیار بخش‌های مختلف دولتی قرار بگیرد.

ماهواره‌ای پرحاشیه

یکی از حواشی این ماهواره پس از پرتاب، انتشار اطلاعات نادرست درباره آن بود. پس از پرتاب ماهواره خیام، بسیاری از رسانه‌های رسمی داخلی از واژه «ماهواره ایرانی» استفاده کردند که در عموم چنین تصوری را به‌وجود می‌آورد که خیام کاملاً ساخت ایران است و کشور روسیه صرفاً مسئول پرتاب این ماهواره بوده. تا اینکه بالاخره سفارت روسیه در تهران در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که این ماهواره به سفارش ایران و توسط یک شرکت روسی ساخته شده است.

پس از این اتفاق «حسن سالاریه»، رئیس سازمان فضایی ایران، در نشست خبری روز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ گفت که طراحی مفهومی سطح بالای ماهواره خیام در داخل کشور انجام شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mahzrb
    mahzrb | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

    "ماهواره‌ای پرحاشیه"
    نویسنده مغرض به این میگن
    اگه شرف رسانه ای میداشت میتونست از این عبارت استفاده "لازم به توضیح هست که ..."

    https://virasty.com/mahzrb/1675865188840650761

مطالب پیشنهادی