ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سه پایه عکاسی
رپورتاژ آگهی

5 مزیت مهم استفاده از سه پایه عکاسی و فیلمبرداری

با ما همراه باشید تا ترفند‌ها و نکته‌های استفاده از سه پایه عکاسی را به شما بگوییم.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بدون یک سه پایه عکاسی، خیلی کارها را نمی‌توانید بکنید. نمی‌توانید از خودتان فیلم بگیرید. نمی‌توانید خودتان هم در عکس‌ها باشید. نمی‌توانید با خانواده‌تان عکس‌های دست‌جمعی بگیرید. اما این همه آن چیزی نیست که عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای را وادار به خرید سه پایه عکاسی می‌کند. بخش مهمی از هنر عکاسی وابسته به سه پایه است. عکاسی ماکرو بدون سه پایه ممکن نیست. عکاسی پانوراما هم همینطور. فیلمبرداری های طولانی از جشن‌ها و سمینار‌ها، فیلمبرداری ولاگ و تولید محتوا برای یوتیوب، عکاسی معماری و عکاسی در شب هم همینطور. این لیست را می‌توان خیلی خیلی بیشتر هم ادامه داد. با ما همراه باشید تا ترفند‌ها و نکته‌های استفاده از سه پایه عکاسی را به شما بگوییم.

سه پایه عکاسی چیست؟

شاید به نظر خیلی ساده برسد که یک سه پایه عکاسی چیست. اما اگر برای خرید سه پایه عکاسی به یک فروشگاه تخصصی لوازم عکاسی و فیلمبرداری سر بزنید، با انواع سه پایه‌ها روبرو می‌شوید که بسیاری از آنها اصلا برای عکاسی و فیلمبرداری مناسب نیستند. مثلا برخی سه پایه مخصوص فلاش استودیویی یا مخصوص فون عکاسی هستند.

اما خوشبختانه سه پایه عکاسی یک نشانه بسیار مهم و خاص دارد. در بالای آن یک پیچ استاندارد می‌بینید که همه دوربین‌هایی که امکان استفاده از سه پایه را دارند، روی آن پیچ می‌شوند.

سه پایه های عکاسی با اندازه ها و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. ولی از آنجا که باز و بسته کردن سه تا پایه خیلی راحت است و سریع هم می‌توانید آن را روی سطوح مختلف تراز کنید، تعداد پایه‌های آنها همیشه 3 تا است. به همین دلیل ساده هم هیچوقت در هیچ کجا، 2 پایه یا 4 پایه عکاسی نمی‌بینید! معمولا عکاسان برای این کار از یک حباب تراز که روی سه پایه هست استفاده می‌کنند.

از مهم‌ترین مشخصات سه پایه ها، جنس متریال آنهاست. چون این جنس نشان دهنده میزان پایداری و راحتی حمل و نقل آنهاست. هر چه سه پایه‌ها سبک‌تر باشند، حمل و نقل آنها راحت‌تر است و هر چقدر هم سنگین‌تر باشند، پایداری بیشتری خواهند داشت.

بنابراین همیشه یک حالت بهینه بین سادگی حمل و نقل و میزان پایداری وجود دارد که خودتان باید آن را تشخیص دهید. به عنوان مثال عکاسان طبیعت و آنهایی که مدام در کوهستان‌ها و دشت‌ها سفر می‌کنند و عکس می‌گیرند، به دنبال سه پایه‌هایی از جنس کربن هستند که خیلی سبک باشد و بتوانند راحت آن را حمل کنند. در عوض افرادی که معمولا در یک جای ثابت کار می‌کنند (مانند ولاگرها و تولید کننده‌های محتوا و عکاسان صنعتی) به دنبال سه پایه‌هایی با پایه‌های آهنی هستند و حتی گاهی آنها را با کیسه‌های شن یا کیف تجهیزاتشان سنگین‌تر هم می‌کنند.

حالت بهینه بین این دو، سه پایه‌های آلومینیومی هستند که هم پایداری نسبتا خوبی دارند و هم تقریبا سبک هستند و قیمت آنها هم خیلی مناسب‌تر از انواع کربنی است. به همین دلیل هم درصد زیادی از سه پایه‌های عکاسی موجود در بازار آلومینیومی هستند.

هد سه پایه عکاسی

یک نکته مهم دیگر درباره سه پایه های عکاسی این است که خیلی از آنها دارای هد قابل تعویض هستند. هد سه پایه معمولا مهم‌ترین بخش سه پایه است. چون دوربین‌ها وقتی روی سه پایه قرار می‌گیرند، نیاز به تحرک زیادی دارند. شما می‌توانید یک بار سه پایه را تراز کنید، اما هد سه پایه، بسته به کاربری شما باید بچرخد یا کج و راست شود. به همین خاطر عملا تمام تحرک دوربین، به هد سه پایه بستگی دارد.

اینکه هد سه پایه چقدر روان و نرم حرکت کند، چقدر سریع در جای  خود محکم شود و توان تحمل چه میزان وزن را داشته باشد، به شدت روی کارآیی آن و البته قیمت هد سه پایه تاثیرگذار است.

معمولا هد سه پایه‌های ارزان قیمت، به خود سه پایه وصل است و نمی‌توانید آن را جدا یا تعویض کنید. اما هد سه پایه‌های حرفه‌ای جدا می‌شود و می‌توانید آنها را با هد های قوی‌تر و روان‌تر تعویض کنید. حتی برخی از سه پایه‌های خیلی حرفه‌ای، اصلا بدون هد فروخته می‌شوند و خود عکاسان و فیلمبرداران، بنا به نیاز خودشان، یک هد سه پایه مناسب کار خوشان را تهیه و روی آن نصب می‌کنند.

هد-سه-پایه

چرا از سه پایه استفاده می‌کنیم؟

فارغ از اینکه چه شاخه‌ای از عکاسی یا فیلمبرداری مورد نظر شما هست، استفاده از سه پایه عکاسی مزیت‌هایی دارد که نمی‌توان همان مزیت‌ها را با یک میز یا صندلی (به عنوان پایه) به دست بیاوریم! شاید به نظر خیلی ساده بیاید. اما نگاهی به مزیت‌های استفاده از سه پایه به ما یادآوری می‌کند که چرا واقعا به یک سه پایه عکاسی حرفه‌ای نیاز داریم؟

پایداری بهتر: استفاده از سه پایه در طبیعت

دوربین‌ها به سه پایه‌ها چفت می‌شوند. به همین سادگی.
بنابراین هیچوقت از روی سه پایه لیز نمی‌خورند، پرت نمی‌شوند، یا زمین نمی خورند. اطمینان از پایداری دوربین روی سه پایه فیلمبرداری یا عکاسی به ما اجازه می‌دهد با آسودگی و دقت بیشتری روی سوژه‌ای که داریم متمرکز شویم.
ممکن است این موضوع در فضای بسته کمتر به چشم بیاید. اما عکاسی در فضای باز و زمانی که دوربین گرانقیمت ما در معرض باد است، بسیار مهم‌تر است. دوربین چند صد میلیون تومانی شما می‌تواند به دلیل استفاده نکردن از یک سه پایه چند میلیون تومانی، به طور کامل نابود شود. بنابراین همیشه در خرید سه پایه دقت کنید.

زمان بیشتر برای فکر کردن و کادربندی: استفاده از سه پایه در عکاسی صنعتی

تصور کنید می‌خواهید از غروب خورشید یا یک خورشت خوشمزه در آشپزخانه‌تان عکاسی کنید. در هر دو حالت، زمان مهم‌ترین فاکتوری است که باید به آن فکر کنید. چون زمان به سرعت در حال گذر است. خورشید خیلی سریع در حال پایین‌ رفتن از کوه است و بخار دلپذیر و طبیعی خورشت هم در حال سرد شدن.

شما باید اجزای دیگری را هم در عکستان در نظر بگیرید. شاید چیزی در مسیر کادر دوربین قرار دارد و باید آن را بردارید، یا مثلا گوشه‌ای از دستمال رومیزی را باید دوباره تا بزنید.

سه پایه به شما اجازه می‌دهد تا به خوبی درباره کادربندی و ترکیب اجزای عکستان فکر کنید. فقط کافیست که از قبل، کادر دوربین را تنظیم و روی سوژه مورد نظرتان فوکوس کنید. بعد از آن، دیگر همه چیز در اختیار شماست. با دقت به ترکیب عکس‌هایی که می‌گیرید نگاه می‌کنید و هر چیزی را که می‌خواهید در آنها تغییر می‌دهید.

عکاسی در نور کم: استفاده از سه پایه و ISO پایین

عکاسی بدون سه پایه در نور کم، غیر ممکن نه، اما بسیار چالش‌برانگیز است. هر چند تا همین چند سال پیش که نمی‌توانستید حساسیت دوربین‌ها را زیاد کنید، غیر ممکن هم بود.

وقتی نور محیط کم می‌شود، لازم است تا شاتر دوربین مدت زیادی باز بماند و دوربین و سه پایه کاملا بی‌حرکت بمانند. در صورتی که ذره‌ای حرکت به دوربین وارد شود، عکس محو می‌شود. شاید به همین دلیل هم باشد که شما هرگز یک عکاس نجوم را بدون سه پایه نمی‌بینید.

علاوه بر این، برخی از عکس ها، مانند نقاشی با نور که در محیط‌های کم نور با لکه‌های روشنایی متحرک انجام می‌شوند، به طور کلی براساس ثابت ماندن دوربین و حرکت نورها عکاسی می‌شوند.

بنابراین اگر با دوربین‌های فوق حرفه‌ای مانند Sony A7s III عکاسی نمی‌کنید، استفاده از حساسیت بالای دوربین و باز کردن دیافراگم را اصلا پیشنهاد نمی‌دهیم. استفاده از یک سه پایه (حتی ارزان قیمت) خیلی بهتر است هزینه کردن چند صد میلیون تومان برای یک دوربین حساس در تاریکی است.

نوردهی طولانی: استفاده از سه پایه در عکاسی معماری

وقتی صحبت نوردهی طولانی می‌شود، همه به یاد عکس‌های شهری در شب و خطوط کشیده ماشین‌ها می‌افتند. اما یکی از ترفند‌های مخفی عکاسان معماری، عکاسی کردن از بناهای تاریخی در روز است. به عنوان مثال عکاسی کردن از یک مسجد تاریخی در هیچ زمانی از سال، بدون بازدید کننده‌ها امکان‌پذیر نیست.

اما عکاسان حرفه‌ای، می‌دانند چطور با یک سه پایه و تنظیم کردن سرعت شاتر دوربین روی مقادیر بیشتر از یک دقیقه، می‌توانند بازدید کنندگان را از داخل عکس‌هایشان حذف کنند. این یکی از ترفند‌های مهم عکاسی با سه پایه است که در خیلی از کلاس‌های عکاسی هم آموزش داده نمی‌شود!

عکاسی HDR

اگر تابحال عکاسی HDR نکردید، یکی از لذت‌های بزرگ عکاسی را از دست داده‌اید. عکس های HDR یا High Dynamic Range ترکیبی از سطوح مختلف نور در عکس‌ها هستند که نمایی بسیار متفاوت از صحنه را به شما نشان می‌دهند.

برای عکاسی HDR شما باید عکس‌های پی‌درپی با شدت نور مختلف از یک صحنه بگیرید و آنها را با هم ترکیب کنید. و مهم‌ترین نکته در عکاسی پی‌درپی این است که باید کادر عکس ها ثابت باقی بماند. پس یعنی قطعا به یک سه پایه نیاز دارید!

خرید سه پایه عکاسی و فیلمبرداری

می‌توانید درباره عکاسی HDR و ترفند‌های عکاسی در نور کم، عکاسی ماکرو، نورپردازی عکاسی صنعتی و بسیاری موارد دیگر، در وبلاگ دیجی آرکی مطالب زیادی را مطالعه کنید و از همه مهم‌تر اینکه اگر نیاز به خرید سه پایه عکاسی دارید، در فروشگاه دیجی آرکی، انواع متنوعی از سه پایه عکاسی و فیملبرداری با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسد که می‌توانید به صورت اینترنتی هم خرید کنید تا به رایگان به هر نقطه‌ای از ایران، برایتان ارسال شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی