ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویدیو

معرفی لپ‌تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UEOK

لپ‌تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UEOK تجربه مناسبی از اجرای سنگین‌ترین بازی‌های روز و دیگر کارهای حرفه‌ای را در اختیار شما می‌گذارد.

نوشته شده ۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

ام‌اس‌آی در کنار عرضه لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سری‌ها و مدل‌های مختلف، هر مدل را با کانفیگ‌های متنوعی نیز عرضه می‌کند. این موضوع سبب تنوع چشمگیر سبد محصولات این شرکت و حضور در رده‌های قیمتی مختلف شده است. لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 یکی از محصولات پرطرفدار این شرکت در رده اقتصادی است که تنوع سخت‌افزاری فوق‌العاده زیادی دارد. در این مطلب می‌خواهیم با کاتانا GF66 12UEOK آشنا شویم که یک لپ‌تاپ قوی برای اجرای تمام بازی‌های روز با نرخ فریم مناسب و همچنین انجام دیگر کارهای حرفه‌ای محسوب می‌شود.

ام‌اس‌آی کاتانا GF66 12UEOK از ویژگی‌های برجسته‌ای مانند پردازنده نسل دوازدهم اینتل Core i7-12700H، کارت گرافیک انویدیا جیفورس RTX 3060 با توان ۱۰۵ وات و نمایشگر باکیفیت ۲۴۰ هرتزی بهره می‌برد. قیمت این دستگاه در زمان ضبط ویدیو حدود ۶۰ میلیون تومان بود اما زمان انتشار این مطلب و با توجه به کاهش قابل‌توجه ارزش ریال در برابر دلار، به حدود ۷۰ میلیون تومان رسیده است. بااین‌حال دیگر محصولات مشابه نیز چنین افزایش قیمتی را تجربه کرده‌اند. در ویدیوی زیر می‌توانید با لپ‌تاپ MSI Katana GF66 12UEOK بیشتر آشنا شوید.

معرفی ویدیویی لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UEOK

فهرست مشخصات لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UEOK

  • پردازنده نسل دوازدهم اینتل Core i7-12700H
  • ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR5-4800
  • یک ترابایت حافظه SSD از نوع PCIe نسل‌ چهارم
  • کارت‌ گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3060 با ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی و توان ۱۰۵ وات
  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS با رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ رفرش ٢۴۰ هرتزی
  • باتری ۵۳.۵ وات-ساعتی با آداپتور ٢۴۰ واتی
  • وزن ۲.۲۵ کیلوگرم
  • گارانتی ۲۴‌ماهه ماتریس
  • قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 در تمام مدل‌ها با بدنه‌ای مشکی از جنس پلی‌کربنات به دست کاربران می‌رسد. این لپ‌تاپ ظاهر عجیب‌وغریبی ندارد و می‌توانید به‌راحتی از آن در جلسات کاری حرفه‌ای نیز استفاده کنید. بدنه دستگاه تا حدی مستعد جذب اثرانگشت است و تمیز‌کردن آن نیز کار ساده‌ای نیست. روی قاب پشتی نمایشگر لوگوی گیمینگ MSI حک شده است و توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند. یکی از ویژگی‌های این دستگاه قابلیت باز‌شدن نمایشگر تا ۱۸۰ درجه است که البته هیچ کاربردی ندارد.

اولین چیزی که پس از باز‌کردن لپ‌تاپ خودنمایی می‌کند، کیبورد مجهز به نورپردازی RGB آن است. اولین تفاوت مدل 12UEOK با 12UD که چند هفته قبل در دیجیاتو معرفی شد نیز به همین بخش مربوط می‌شود. مدل Katana GF66 12UD از کیبوردی با نور پس‌زمینه تک‌رنگ (قرمز) بهره می‌برد، اما مدل 12UEK به کیبورد با نور پس‌زمینه RGB مجهز شده است. البته امکان تغییر نورپردازی کلیدها به‌طور مجزا ممکن نیست و قابلیت Per-Key RGB در این دستگاه وجود ندارد. بنابراین رنگ تمام کلیدها با هم عوض می‌شوند. اپلیکیشن اختصاصی MSI Center تنظیمات و افکت‌های مختلفی را برای تغییر نور بک‌لایت کیبورد در اختیار شما می‌گذارد.

تجربه استفاده از کیبورد این دستگاه کاملاً استاندارد است و احتمالاً مشکل خاصی با آن نخواهید داشت. تاچ‌پد لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 ابعاد بزرگی ندارد و می‌توانست بزرگ‌تر از این باشد، اما از نظر دقت و پشتیبانی از ژست‌های حرکتی چندلمسی مشکلی ندارد. طبیعتاً گیمرهای حرفه‌ای از ماوس برای بازی استفاده می‌کنند و وضعیت تاچ‌پد برای آن‌ها چندان مهم نیست.

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UEOK با وزن ۲.۲۵ کیلوگرم برای حمل‌ونقل روزمره گزینه مناسبی نیست، اما وزن خارج از عرفی هم ندارد. همراه این دستگاه یک کوله‌پشتی نیز به شما هدیه داده خواهد شد.

درگاه‌های ارتباطی لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66

وضعیت درگاه‌های ارتباطی در تمام مدل‌های Katana GF66 یکسان است. این دستگاه از مجموعه استانداردی از درگاه‌ها بهره‌مند شده که در دو طرف لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند و استفاده هم‌زمان از آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. فهرست این درگاه‌ها را در ادامه می‌بینید.

  • لبه سمت چپ:
    • سوکت برق
    • درگاه USB 2.0 نوع A
    • درگاه USB 3.2 نسل یک نوع A
  • لبه سمت راست:
    • جک شبکه
    • درگاه HDMI 2.1 با پشتیبانی از خروجی 4K/60
    • درگاه USB 3.2 نسل یک نوع C
    • درگاه USB 3.2 نسل یک نوع A
    • جک هدفون

جک هدفون این دستگاه از خروجی صدای های رزولوشن نیز پشتیبانی می‌کند و به کمک اپلیکیشن Nahimic می‌توانید به قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند صدای سه‌بعدی، تشخیص جهت صداها در زمان اجرای بازی و تنظیم پروفایل‌های مختلف برای تماشای فیلم یا گوش‌دادن به موزیک دست پیدا کنید. فقدان درگاه تاندربولت و کارت‌خوان را می‌توان از نقاط ضعف این بخش در نظر گرفت. از نظر ارتباط وایرلس نیز در این دستگاه به بلوتوث ۵.۲ و وای‌فای ۶ دسترسی دارید.

نمایشگر

نماینده گیمینگ تایوانی‌ها از نمایشگر استاندارد ١۵.۶ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ١۰٨۰ در ١٩٢۰ پیکسلی بهره می‌برد. یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی مدل 12UEOK با 12UD به پشتیبانی نمایشگر مدل گران‌تر از نرخ رفرش ٢۴۰ هرتزی مربوط می‌شود تا بتوانید تجربه روان‌تری را هنگام اجرای بازی‌های رقابتی و نه‌چندان سنگین داشته باشید. در این لپ‌تاپ می‌توانید نرخ رفرش را روی دو گزینه ٢۴۰ هرتزی برای کارایی بیشتر یا ۶۰ هرتزی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تنظیم کنید. 

یکی از ویژگی‌های رقابتی نمایشگر لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UEOK به دقت رنگ آن برمی‌گردد. این نمایشگر با پوشش صددرصدی فضای رنگی استاندارد sRGB و پوشش ۷۵ درصدی فضای رنگی وسیع DCI-P3 یکی از گزینه‌های مطلوب برای تدوین ویدیو یا ویرایش عکس و دیگر کارهای گرافیکی محسوب می‌شود. حداکثر روشنایی این نمایشگر نیز به حدود ۳۰۰ نیت می‌رسد که در اکثر شرایط کفایت می‌کند.

عملکرد سخت‌افزاری

لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UEOK از مجموعه سخت‌افزاری قدرتمندی بهره می‌برد که می‌توانید برای اجرای بازی‌های روز با نرخ فریم مناسب یا دیگر کارهای سنگین و حرفه‌ای روی آن حساب باز کنید. مغز متفکر این لپ‌تاپ پردازنده اینتل Core i7-12700H است که از ١۴ هسته با حداکثر فرکانس کاری ۴.٧ گیگاهرتز استفاده می‌کند. به همین ترتیب می‌توانید تمام پروسه‌های پردازشی سنگین را نیز با این لپ‌تاپ به انجام برسانید. ١۶ گیگابایت حافظه رم DDR5-4800 و ١ ترابایت حافظه پر سرعت PCIe نسل چهارم نیز این پردازنده را همراهی می‌کنند.

سومین تفاوت مدل 12UEOK این لپ‌تاپ با مدل 12UD آن نیز به استفاده از پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر باز می‌گردد. در این قسمت شاهد به‌کارگیری پردازشگر قدرتمند RTX 3060 به جای RTX 3050 Ti هستیم. انویدیا RTX 3060 از ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 و حداکثر توان ١۰۵ وات بهره‌مند شده است. بنابراین عملکرد آن در اجرای بازی‌های گرافیکی با بالاترین تنظیمات حدود ٣۰ تا ۴۰ درصد بهتر ارزیابی می‌شود.

طبق تست‌های انجام‌شده در دیجیاتو، این دستگاه می‌تواند سنگین‌ترین بازی‌های روز را با نرخ فریم بالای ۶۰ اجرا کند. به عنوان مثال بازی فورتزا هورایزن ۵ با تنظیمات گرافیکی اولترا در این دستگاه به نرخ فریم ۸۴ و روی تنظیمات گرافیکی متوسط به نرخ فریم ۱۲۳ می‌رسد. بنابراین می‌توانید برای تجربه گیمینگ روان و مطلوب روی این لپ‌تاپ حساب کنید.

سیستم خنک‌سازی

لپ‌تاپ MSI Katana GF66 به سیستم خنک‌سازی کولر بوست ۵ مجهز شده است. این مجموعه خنک‌سازی از ۶ عدد هیت پایپ و ٢ فن با دور چرخش بالا تشکیل شده و طبق تجربه، می‌تواند عملکرد دستگاه را زیر فشار سنگین تا حد زیادی پایدار نگه دارد. البته چرخش فن‌ها با حداکثر سرعت، سروصدای زیادی را در محیط ایجاد می‌کند که اگرچه بیشتر از رقبا نیست، اما می‌تواند آزاردهنده باشد.

اپلیکیشن MSI Center گزینه‌های مختلفی را برای تنظیم عملکرد دستگاه و سیستم خنک‌سازی در اختیار شما می‌گذارد. به عنوان مثال اگر قصد استفاده سبک و عادی از این دستگاه را دارید می‌توانید پروفایل Silent را انتخاب کنید تا مصرف باتری و نویز فن‌ها به حداقل برسد. حالت Extreme برای اجرای بازی‌های سنگین طراحی شده است. درنهایت می‌توانید از حالت Smart استفاده کنید و تمام کارها را به هوش مصنوعی بسپارید.

باتری و شارژ

تایوانی‌ها برای تأمین انرژی این لپ‌تاپ گیمینگ از باتری با ظرفیت ۵٣.۵ وات-ساعت استفاده کرده‌اند. این ظرفیت چندان زیاد نیست و حتی با استفاده معمول مانند وب‌گردی یا تماشای ویدیو هم نمی‌توانید بیشتر از ۲ ساعت روی شارژدهی دستگاه حساب کنید. بااین‌حال گیمرها هیچ‌گاه لپ‌تاپ خود را از شارژر جدا نمی‌کنند، چون تمام لپ‌تاپ‌های گیمینگ بدون اتصال به شارژر با افت عملکرد شدید مواجه می‌شوند.

جمع‌بندی

خانواده لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI Katana در دنیا در رده محصولات اقتصادی و خوش‌قیمت قرار می‌گیرند و مدل‌های متنوعی در اندازه‌های ۱۵ و ۱۷ اینچی دارند. لپ تاپ گیمینگ MSI Katana GF66 12UEOK از نظر کارایی پردازشگر اصلی در سطح بهترین لپ‌تاپ‌های بازار و از نظر کارایی گرافیکی در سطح متوسط رو به بالا عمل می‌کند و به همین دلیل، یکی از گزینه‌های مناسب برای انجام تمام کارهای حرفه‌ای محسوب می‌شود. عملکرد گیمینگ این لپ‌تاپ نیز قابل قبول است و می‌تواند سنگین‌ترین بازی‌های روز را با نرخ فریم بالای ۶۰ اجرا کند. حتی در بازی‌های رقابتی مانند کانتر یا فورتنایت با کمی دستکاری تنظیمات گرافیکی می‌توانید به‌راحتی به نرخ فریم پایدار بالای ۱۵۰ برسید. از دیگر ویژگی‌های رقابتی این لپ‌تاپ می‌توان به نمایشگر باکیفیت و دقت رنگ بالا اشاره کرد که استفاده از آن برای انجام کارهای گرافیکی را نیز ممکن می‌کند.

افت ارزش ریال در مقابل دلار باعث شده است تا قیمت این لپ‌تاپ و دیگر محصولات مشابه در زمانی کوتاه از حدود ۵۵ میلیون تومان به بالای ۷۰ میلیون تومان برسد. این موضوع قطعاً بسیاری از گیمرها را ناامید خواهد کرد. بااین‌حال اگر بودجه کافی برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ در اختیار دارید، می‌توانید MSI Katana GF66 12UEOK را نیز در فهرست گزینه‌های خود قرار دهید. این دستگاه با گارانتی ۲۴‌ماهه شرکت ماتریس به‌عنوان نماینده رسمی و انحصاری لپ‌تاپ‌های MSI در ایران خریداری کنید.

MSI
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hosein Kasmaei
    Hosein Kasmaei | ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

    فلسفە طراحی‌های MSI خیلی جالبە. بیشتر تم شرقی و باز بیشتر سامورایی بە طراحی‌هاشون میدن. سری Katana و Sword رسما با فلسفە سامورایی طراحی شدن از اسمشون هم مشخصە. Sword یعنی شمشیر کە این اسم بە دو منظور استفادە شدە، یکی مفهوم مبارزە رو دارە کە بە گیمینگ بودن محصول اشارە می‌کنە و یکی هم باریک بودن و کم وزن بودن. سری کاتانا هم بە همین صورتە. کاتانا یە شمشیر سامورایی هست.
    من بە شخصە این رویکرد طراحی ام اس آی رو دوست دارم. جدای از طراحی، محصولات ام اس آی همیشە کیفیت خوبی داشتن. زمانی کە پی سی داشتم هم از مادربردهای ام اس آی استفادە می‌کردم.
    پارسال هم بە محض اینکە لپتاپای ام اس آی با پردازندە نسل ١٢ اینتل معرفی شدن بە دوستان و همکلاسی ها پیشنهادشون کردم. تو این چند سالی کە ام اس آی خریدیم ناراضی نبودیم. یکی از بچەها واسە کارای طراحی سە بعدی لپتاپ میخواست Katana GF76 رو بهش معرفی کردم فرقش کە فرقش با GF66 تو صفحە نمایششە. البتە اون مدلی کە من معرفی کردم RTX3070 هم داشت کە قدرت پردازشی بالاتری دارە مدل دقیقش اینە MSI Katana GF76 12UG-080XRO
    الان قیمتا خیلی رفتە بالا اون موقع اینو از سایت روژسا حدودای 50 تومن خریدیم. کسی کە کارش بە ابزارش بستگی زیادی دارە حتما باید تا واسش امکان دارە جنس بهتری بگیرە، کیفیت کارش واقعا فرق میکنە.

مطالب پیشنهادی