ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک تئوری عجیب که این‌روزها در اینترنت پرطرفدار شده: استیو جابز شاید خالق بیت‌کوین باشد!

پیداشدن مانیفست بیت‌کوین به‌صورت یک فایل مخفی در مک اواس این تئوری را به‌وجود آورده است که شاید استیو جابز ساتوشی ناکاموتو بوده باشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰

یک فعال حوزه فناوری موفق به کشف یک فایل PDF از وایت‌پیپر اصلی بیت کوین روی مک شده است. حالا عده‌ای این نظریه را مطرح کرده‌اند که شاید «ساتوشی ناکاموتو»، خالق افسانه‌ای بیت کوین، همان استیو جابز باشد. این فایل PDF ظاهراً از سال 2018 در تمام نسخه‌های macOS Mojave به بعد مخفی شده است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، «اندی بایو»، فعال حوزه فناوری، چند روز پیش در پستی اعلام کرد که به‌طور تصادفی با نسخه‌ای از وایت‌پیپر بیت کوین روی کامپیوتر مک خود مواجه شده است. او می‌گوید: «امروز درحالی که سعی داشتم چاپگرم را درست کنم، نسخه PDF وایت‌پیپر بیت کوین ساتوشی ناکاموتو را پیدا کردم که ظاهراً با تمامی نسخه‌های macOS از زمان Mojave در سال 2018 عرضه شده است.»

گزارش او باعث شد عده‌ای از کاربران توییتر هم با انتشار تصاویری نشان دهند که این مانیفست را در مک‌های خود پیدا کرده‌اند. این فایل ظاهراً در مسیر زیر وجود دارد و حتی خبرگزاری اینسایدر هم می‌گوید در جدیدترین نسخه مک اواس آن را پیدا کرده است.

/System/Library/Image\ Capture/Devices/VirtualScanner.app/Contents/Resources/simpledoc.pdf

این وایت‌پیپر با عنوان «بیت کوین: یک سیستم پول نقد الکترونیکی نظیر-به-نظیر» اولین‌بار در سال 2008 منتشر شد. ساتوشی ناکاموتو در این مقاله مکانیزم‌های اصلی بیت کوین را به‌عنوان سیستمی بی‌واسطه برای انتقال پول توضیح داده بود. بااین‌حال، هویت واقعی ساتوشی هیچ‌گاه واقعاً مشخص نشد.

آیا استیو جابز خالق بیت کوین بود؟

حالا این احتمال مطرح شده است که شاید خالق بیت کوین استیو جابز، هم‌بنیان‌گذار اپل، بوده باشد. ساتوشی در ماه دسامبر 2010 ناپدید شد و استیو جابز هم در ماه اکتبر 2011 از دنیا رفت. بنابراین از نظر زمانی هم مشکلی پیش نمی‌آید. اما با توجه به مرگ جابز در سال 2011 چه کسی از این موضوع خبر داشته و این وایت‌پیپر را در سال 2018 در سیستم‌عامل مک اواس مخفی کرده است؟

اگرچه وجود وایت‌پیپر بیت کوین در مک اواس اتفاق عجیبی است، اما به‌خودی‌خود نمی‌تواند مدرک خاصی باشد. جابز به‌عنوان یکی از خلاق‌ترین نیروهای سازنده محصولات منحصربه‌فرد اپل شناخته می‌شود، اما استیو وزنیاک گفته بود که او از نظر برنامه‌نویسی مهارت بالایی نداشت.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه جابز در حوالی زمانی انتشار وایت‌پیپر بیت کوین مشغول توسعه و عرضه آیفون بود، بعید به‌نظر می‌رسد که او به‌طور هم‌زمان روی این مقاله کار کرده باشد. ساتوشی ناکاموتو که حتی می‌تواند نام گروهی از توسعه‌دهندگان باشد، مدعی بود که کار نوشتن وایت‌پیپر بیت کوین در سال 2007 شروع شده و سپس این شبکه در سال 2009 راه‌اندازی شد.

عده دیگری از کاربران باور دارند که مخفی‌سازی این مقاله در مک اواس احتمالاً به‌عنوان یک ایستراگ از طرف یکی از کارمندان بخش نرم‌افزار اپل که از قضا طرفدار بیت کوین بوده، اتفاق افتاده است. بااین‌وجود، باید منتظر بمانیم تا ببینیم اپل رسماً در این مورد اظهارنظر خواهد کرد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی