ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کد بورس
رپورتاژ آگهی

نحوه گرفتن کد بورسی

ورود به بورس و انجام معاملات در این بازار در سال‌های اخیر بیش از همیشه مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ورود به بورس و انجام معاملات در این بازار در سال‌های اخیر بیش از همیشه مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. خرید و فروش در بازار بورس هم مانند تمامی بازارهای مالی به الزاماتی برای ورود نیازمند است. کد بورسی را باید کد شناسایی افراد در بازار سرمایه دانست. در سال‌های قبل گرفتن کد بورسی به پشت سر گذاشتن یک پروسه طولانی، مراجعه و احراز هویت حضوری نیاز داشت اما پس از آن با ورود قابل توجه سهامداران در سال‌های 98 و 99 به این بازار و به علاوه افزایش باورنکردنی تعداد سهامداران بورس، مراحل ورود به بورس و گرفتن کد بورسی تسهیل شد.ثبت نام اینترنتی و احراز هویت غیرحضوری یکی از اتفاقات مثبتی بوده است که در سال‌های اخیر در زیرساخت‌های بازار سرمایه وارد شده است.

نحوه دریافت کد بورسی

برای گرفتن کد بورس کافی است ابتدا به تعریف کد بورسی و سپس مراحل ثبت نام کد بورسی پرداخت. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سامانه سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند. برای ثبت نام بورس لازم است ابتدا در این سامانه ثبت‌نام کنید و مراحل دریافت کد بورسی را طی کرد.

 برای ثبت‌نام در سامانه سجام کافی است به سامانه سجام مراجعه کرده و با انتخاب «ثبت نام سجام»، ثبت نام خود را آغاز کنید و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنید.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی در واقع یک شماره منحصر به فرد و مشخص برای هر فرد است. این شناسه از هشت کاراکتر ساخته شده است. در کد بورسی هر فرد ابتدا سه حرف که در اکثر مواقع حرف اول نام خانوادگی شخص است آورده می‌شود. در کد بورسی پس از سه حرف که به فارسی آورده می‌شود، پنج عدد نیز به صورت تصادفی انتخاب و در این شناسه وجود دارد. این کد همانند کد ملی برای هر شخص به صورت منحصر به فرد صادر می‌شود.

روش دریافت کد بورسی

برای اطلاع از طریقه گرفتن کد بورسی باید ابتدا بدانیم که چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟پس از آن لازم است به اینترنت دسترسی داشته باشیم و از مدارک لازم برای دریافت کد بورسی رایگان اسکن تهیه کنیم. مراحل اخذ کد بورس و ثبت نام در کارگزاری

را در ادامه توضیح می‌دهیم:

مراحل دریافت کد بورسی

گام اول:ثبت نام در سامانه سجام

گام دوم: احراز هویت

گام سوم:دریافت کد بورسی

گام چهارم: ثبت نام در کارگزاری و اخذ کد معاملاتی آنلاین

ثبت نام در سامانه سجام

ورود به سامانه سجام و پشت سر گذاشتن مراحل سجامی شدن به منظور دریافت کد بورسی رایگان. هنگام ثبت نام در سامانه سجام و گرفتن کد بورسی باید دقت کنیم که در مرحله ثبت نام در سامانه سجام مبلغی لازم است که مبلغی تقریبا 11 هزار تومانی را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز و سجامی شویم.

احراز هویت گام دوم گرفتن کد بورس

پس از ثبت اطلاعات در سامانه سجام و بارگذاری مدارک لازم باید برای احراز هویت اقدام کرد. افراد برای گرفتن کد بورسی می‌توانند احراز هویت خود را از دو روش حضوری و غیرحضوری انجام دهند. برای احراز هویت حضوری شخص باید به یکی از مراکز احراز هویتی مراجعه کند اما در احراز هویت غیر حضوری لازم است در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌ و البته احراز هویت نشده‌ باشید. با این اوصاف وارد بخش استعلام سجام شده و احراز هویت خود را انجام می‌دهید.

مرحله آخر گرفتن کد بورسی

پس از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام و احراز هویت کد بورسی فرد ظرف کمتر از 7 روز کاری توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شود. با دریافت کد بورسی شخص می‌تواند کد معاملاتی آنلاین را نیز از یک کارگزاری معتبر دریافت کنید. با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار می‌توانیم کد آنلاین شامل نام کاربری تولید شده توسط کارگزاری به همراه رمز عبوری را دریافت و با استفاده از آن وارد درگاه معاملاتی یا همان پنل یا سامانه معاملاتی کارگزاری شده و به سامانه معاملات برخط وارد شوید.

اطلاعات و مدارک مورد نیاز دریافت کد بورسی

به طور کلی برای دریافت کد بورسی به یک سری مدارک و اطلاعات نیاز است که لازم است اشخاص قبل از دریافت کد بورسی از آن آگاه باشند. به طور خلاصه اطلاعات و مدارک مورد نیاز دریافت کد بورسی عبارت است از اطلاعات مربوط به شماره تماس،  تعیین نوع مشتری(حقیقی یا حقوقی)، کد یا شناسه ملی، اطلاعات هویتی( نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، محل صدور، محل تولد، و سری و سریال شناسنامه) همچنین اطلاعات مربوط به اطلاعات ارتباطی یعنی  وارد کردن کشور، استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، کدپستی و تلفن ثابت هم نیاز است.

اطلاعات شغلی(عنوان شغل، آدرس محل کار، تلفن، کد پستی و پست الکترونیکی محل کار) و اطلاعات مالی( ارزش دارایی و میزان درآمد شخص و همچنین میزان اطلاعات فرد از مفاهیم مالی، اطلاعات حساب بانکی(شماره شبا و  شماره حساب) نیز از جمله اطلاعات و مدارک مورد نیاز دریافت کد بورسی به شمار می‌رود علاوه بر ثبت اطلاعات مذکور شخص باید تعهداتی را نیز بپذیرد.

کد بورسی خرید خودرو

یکی از موارد پرکاربرد کد بورسی، خرید خودرو از طریق بورس کالا است.به طور کلی برای انجام معاملات در بازار سرمایه چه بورس و چه فرابورس یا بورس کالا ما نیاز به استفاده از کد بورسی و یا کد معاملات فیزیکی برای ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها و بورس کالا داریم. ممکن است افراد تصور کنند کد بورسی من برای خرید از بورس کالا خودرو معتبر نیست و برای خرید خودرو از بورس کالا به چه کدی نیاز است.در پاسخ به این سوالات باید گفت کلیه معامله‏گران کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا باید کد معاملاتی عام دریافت کنند. اشخاص حقیقی می‏توانند جهت خرید کالاهای کشاورزی، سیمان، طلا و کالاهای صادراتی و قبض انبار قراردادهای مشتقه  با رعایت مفاد این دستورالعمل، کد معاملاتی دریافت دارند.

تفاوت کد بورسی و کد بورس کالا

کد معاملاتی عام کدی است که جهت خرید و فروش کالا یا گروه کالایی خاص ایجاد نشده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیت اعلامی جهت خرید کالا یا گروه کالایی خاص در بورس اقدام به خرید کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس کند اما کد معاملاتی خاص گروه کالا کدی است که جهت خرید و فروش یک گروه کالای خاص ایجاد شده و دارنده آن مجاز است به شرط نبود محدودیت اعلامی جهت خرید یک کالای خاص از کلیه کالاهای پذیرفته شده آن گروه کالایی نیز خرید کند.کد معاملات فیزیکی در حقیقت همان کد آنلاینی است که با آن می‌توانیم در بورس کالا برای خرید خودرو و یا هر کالای فیزیکی در بورس کالا اقدام کنیم و با کد بورسی متفاوت است. برای گرفتن این کد و در حقیقت کد بورسی خرید خودرو لازم است این کد را از سامانه EBGO دریافت کنیم. ثبت نام کد بورسی خودرو در واقع ثبت نام برای دریافت بورس کالای معاملات فیزیکی امکان‌پذیر است. کد بورسی کالا برخلاف کد بورسی یک کد 6 رقمی است که شخص از بخش مربوطه دریافت می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی