ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروسازان خصوصی
اخبار خودرو

خودروسازان خصوصی در سال 1401 چند اتومبیل تولید کردند؟

براساس جدول منتشرشده از سوی وزارت صمت، مدیران خودرو بالاترین تیراژ را بین شرکت‌های خودروسازی خصوصی در اختیار دارد.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰

دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت طی روزهای اخیر آمار تولید خودرو در سال 1401 را منتشر کرده است. بخشی از این آمار به خودروسازان خصوصی اختصاص دارد. طی دهه گذشته تعداد خودروسازان خصوصی در کشورمان افزایش یافته است. بنابراین برای مخاطبان جالب خواهد بود که بدانند هر خودروساز خصوصی چه میزان سهم از بازار را در اختیار دارد.

سه خودروساز خصوصی برتر

براساس جدول منتشرشده از سوی وزارت صمت، مدیران خودرو بالاترین تیراژ را بین شرکت‌های خودروسازی خصوصی در اختیار دارد. این شرکت طی سال 1401 موفق شده است 93,110 دستگاه خودرو به تولید برساند. این شرکت به تولید محصولات چری با دو برند ام‌وی‌ام و فونیکس مشغول است. آمار تولید مدیران خودرو در سال 1401 در مقایسه با سال 1400 نشان می‌دهد که تولید این شرکت در سال 1401، 145 درصد افزایش داشته است.

رتبه دوم تولید در جدول خودروسازان خصوصی به دیگر شرکت کرمانی، یعنی کرمان موتور اختصاص دارد. این شرکت با فاصله قابل‌توجهی نسبت به مدیران خودرو در جایگاه دوم قرار گرفته است. رشد تولید کرمان موتور در مقایسه با مدیران خودرو کمتر بوده و به 41 درصد رسیده است. البته در لیست وزارت صمت تنها خودروهای سواری محاسبه شده‌اند و میزان مونتاژ پیکاپ کی‌ام‌سی T8 به‌عنوان یک محصول تجاری لحاظ نشده است. کرمان موتور درحال‌حاضر به تولید خودروهای برند جک مشغول است.

رده سوم مونتاژ خودروسازان خصوصی با اختلاف اندک به بهمن موتور اختصاص دارد. محصولات شاخص این برند برای بازار ایران، دو کراس‌اوور دیگنیتی و فیدلیتی هستند. میزان تولید بهمن موتور در مقایسه با سال 1400، حدود 106 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رتبه‌های میانی و پایانی جدول

رتبه چهارم این جدول در اختیار شرکت جوان فرداموتورز قرار دارد. این شرکت طی سال 1401 بیش از 6500 دستگاه خودرو تولید کرده است. این میزان تولید حدود دوبرابر نرخ مونتاژ فرداموتورز در سال 1400 بوده. خودروهای فردا SX5، فردا T5 و فردا 511 از محصولات شناخته‌شده این برند هستند.

آرین پارس موتور که موفق شد با محصول جدید خود، یعنی لاماری ایما، طوفانی را در بازار خودروی ایران به‌وجود آورد، در رتبه ششم این جدول قرار دارد. پس از آن نیز شرکت‌های مکث موتور، نورا موتور پارس و صنایع خودروسازی ایلیا قرار گرفته‌اند.

کمترین میزان تولید در جدول تیراژ خودروسازان خصوصی، به شرکت‌های خودروسازان بم و خودروسازان راین اختصاص یافته است. خودروسازان بم طی سالیان گذشته به مونتاژ جیلی GC6 مشغول بود و پس از آن لیفان X70 را برای عرضه به بازار معرفی کرد. خودروسازان راین نیز پس از چند سال وقفه با محصول راین R3 به حوزه تولید بازگشته است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی در پیش دارد.

نکته دیگر در مورد تیراژ تولید خودروسازان خصوصی، میزان تولید خودروهای چینی است. درواقع اکثر شرکت‌های این لیست به تولید خودروهای چینی با برند اصلی یا برندهای جدید مشغول هستند. تنها شرکت متفاوت در این بین سروش دیزل است که محصولات برند روسی یواز را به تولید می‌رساند. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که تا پیش از سال 1398، صنعت خودروسازی خصوصی ایران میزبان محصولات کره‌ای و ژاپنی در خطوط مونتاژ خود بوده است.

جدول تیراژ تولید خودروسازان خصوصی در سال 1401:

جایگاهنام شرکتتیراژ تولید خودرو سواری در سال ۱۴۰۱
۱مدیران خودرو۹۳۱۱۰
۲کرمان موتور۲۶۴۱۸
۳بهمن موتور۱۴۸۷۹
۴فردا موتورز۶۵۶۵
۵آرین پارس موتور۳۸۲۵
۶مکث موتور۵۴۰
۷نورا موتور پارس۴۵۸
۸صنایع خودروسازی ایلیا۳۹۸
۹دیار خودرو۲۴۲
۱۰سروش دیزل مبنا۲۰۲
۱۱خودروسازان راین۱۴۸
۱۲خودروسازان بم۱۲۵
۱۳شرکت‌های دیگر۲۵
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • امیر اسکندری
    امیر اسکندری | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

    اون آقایان که به اینها مجوز می‌دهند روی طرح توجیهی یک نگاه بکنند که حداقل تولید برای تولید موجه چقدر هستش کمتر بود جمع می‌کردند خط را می‌دادند به ماشینهای وارداتی پرتقاضا

مطالب پیشنهادی