ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد Morpho
میان رشته ای

این پهپاد قدرتمند با طراحی آیرودینامیکی که دارد، می‌تواند با غلبه بر باد پرواز کند [تماشا کنید]

این پهپاد حتی می‌تواند از بادها به نفع خود استفاده کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

مولتی‌کوپترها و پهپادهای بال ثابت در مواجهه با باد انرژی زیادی مصرف می‌کنند. ولی پهپاد جدید Morpho VTOL با استفاده از بال‌هایی که می‌توانند مقاومت در برابر باد را پایین بیاورند، این مشکل را حل کرده است. درواقع این پهپاد حتی می‌تواند از باد به نفع حرکت خود استفاده کند.

به گزارش نیواطلس، پهپاد Morpho که توسط استارتاپ سوئیسی Elythor توسعه یافته است، بدنه‌ای شبیه به گلوله‌های آیرودینامیک دارد و از چهار بازوی پیشران کوادکوپتری به‌همراه چهار بال بهره می‌برد. هر بال می‌تواند به‌صورت مستقل از بدنه بچرخد.

این پرنده زمانی که روی زمین است، به شکل افقی قرار می‌گیرد و بال‌هایش به‌سمت پایین است (با ظاهری شبیه به یک سه‌پایه که البته چهار پا دارد). اما در هنگام برخاستن شبیه به یک کوادکوپتر عمل می‌کند. Morpho با کمک بازخورد حسگرهای خود زاویه هر بال را تنظیم می‌کند تا با کمترین مقاومت باد روبه‌رو شود.

پهپاد Morpho می‌تواند از بادها برای حرکت خود کمک بگیرد

بااین‌حال، اگر این پهپاد مجبور به حرکت در مسیر باد باشد، بال‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که از باد برای حرکت کمک بگیرد. این سازوکار مانند استفاده از باد در بادبان کشتی‌هاست.

از طرف دیگر، هنگامی که زمان ورود به حالت حرکت به جلو با بال ثابت فرارسیده باشد، پهپاد جهت افقی پیدا می‌کند و بال‌هایش را به شکل هواپیماهای دارای دو بال درمی‌آورد. همچنین اگر هواپیما در این شرایط با بادی زاویه‌دار به‌سمت خود مواجه شود، می‌تواند بال‌هایش را به‌صورتی نامتقارن قرار دهد تا مقاومت نیروی باد از موقعیت خارج از مرکز جبران شود.

«نیتن مولر»، هم‌بنیان‌گذار Elythor می‌گوید: «این کنترلر به‌طور خودکار انتخاب می‌کند که در مقابل باد، با توجه به مسیر پهپاد، سرعت مؤثر حرکت و تغییراتی که در جهت باد به‌وجود می‌آید، بال‌ها را در موقعیتی ثابت نگه دارد یا به حرکت آزادانه‌شان اجازه دهد. وضعیت سطح بال‌ها هم بسته به جهت باد می‌تواند به‌صورت متقارن یا نامتقارن تنظیم شود.»

Elythor امیدوار است که از این پهپادها در عملیات‌های مربوط به خطوط انتقال انرژی، نیروگاه‌ها، توربین‌های بادی و سکوهای نفتی استفاده کند. «هری وورت‌سیس»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت اضافه می‌کند: «پهپادهای بال‌دار از مزیت انجام پروازهای طولانی‌تر برخوردارند، درحالی‌که کوادکوپترها مانورپذیری بالاتری دارند. ما این دو دسته را با هم ترکیب کردیم و سیستم بال تطبیقی را به آن اضافه نمودیم تا نیاز به مصرف انرژی را در پهپادمان کاهش دهیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی