ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سگ رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی
تکنولوژی

دستاورد محققان چینی: ساخت سگ رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی برای راهنمایی نابینایان

این ربات اطلاعات معنایی را بر اساس مدل‌های تشخیص گفتار یادگیری عمیق درک می‌کند

حمیدرضا علیا
نوشته شده توسط حمیدرضا علیا | ۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۰

تیمی از مهندسان در دانشگاهی در چین یک سگ رباتیک مجهز به هوش مصنوعی برای نابینایان ابداع کرده‌اند که دارای اپتیک پیشرفته برای تشخیص تغییرات در محیط و عصای کنترل سرعت است که در پشت آن نصب شده است، اما این همه ماجرا نیست؛ این دستگاه همچنین با تکنولوژی پیشرفته خود، می‌تواند صداها را نیز درک کند.

به گزارش «decrypt.co»، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، در بیانیه‌ای می‌گوید که این ربات اطلاعات معنایی را بر اساس مدل‌های تشخیص گفتار یادگیری عمیق درک می‌کند. بنابراین پاسخ‌های سریع و دقیق به فرمان‌های صوتی مانند «شروع»، «ایست» و «تعیین مقصد» را ممکن می‌سازد.

در همین حال، سیستم بصری آن اجازه می‌دهد تا «به طور خودکار به‌سوی مقصد حرکت کند، به صورت پویا از موانع اجتناب کند و چراغ‌های راهنمایی را تشخیص دهد.»

سگ رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی

دیگر ویژگی‌های این سگ رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی

پروفسور فنگ گائو و تیمش، این ربات راهنما را با شش پایه طراحی کردند تا بتواند هنگام راه رفتن ثبات داشته باشد. این اولین باری بود که یک تیم سه حالت تعاملی را در یک ربات ادغام کرد: بازخورد شنیداری، لمسی و نیرو.

ربات راهنما حداکثر سرعتی در حدود 9 فوت در ثانیه دارد و می‌تواند به شبکه‌های Wi-Fi متصل شود تا بتواند خدمات اضافی ارائه دهد یا در مواقع اضطراری با مراکز حیاتی تماس بگیرد.

این ربات‌ها به طور مشترک با Souchen Robot Co توسعه می‌یابند که هنوز تولید ربات‌های راهنما را آغاز نکرده و هیچ جدول زمانی برای عرضه احتمالی آن ارائه نشده است. بااین‌حال، دانشکده در بیانیه خود می‌گوید «از طریق تولید انبوه و توسعه با کمک هوش مصنوعی، این ربات به طور مؤثر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و کمبود سگ راهنما را برطرف می‌کند.»

تعیین هزینه سگ رباتیک به دلیل اجزای خاص آن دشوار است. بااین‌حال، مدل‌های پایه سگ‌های رباتیک موجود در ایالات‌ متحده از 4200 دلار برای Unitree Go2 Pro - که در چین نیز ساخته شده است - شروع می‌شود و برای Boston Dynamics Spot بیش از 70،000 دلار است. بااین‌حال، هیچ‌کدام برای کمک به نابینایان طراحی نشده‌اند.

به گفته Guiding Eyes for the Blind، هزینه واقعی آموزش و مراقبت از یک سگ راهنما واقعی تقریباً 50,000 دلار در سال است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی