ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لوازم یدکی خودروهای چینی
اخبار خودرو

کمبود لوازم یدکی خودروهای چینی، دردسر جدید مصرف‌کنندگان ایرانی

در کنار کمبود لوازم یدکی خودروهای چینی، گرانی این قطعات و دسترسی دشوار به دردسر مالکان تبدیل شده است.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۱۸ مهر ۱۴۰۳ | ۲۱:۳۰

این روزها خودروهای مونتاژی چینی به بخشی جدایی‌ناپذیر از بازار خودرو ایران تبدیل شده‌اند. این خودروها حتی در ایران‌خودرو و سایپا نیز به تولید می‌رسند، بااین‌حال عرضه لوازم یدکی خودروهای چینی به اندازه عرضه خودروها با دقت و در تیراژ گسترده انجام نمی‌شود. خبرگزاری تسنیم در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

دردسر کمبود لوازم یدکی خودروهای چینی

خودروهای مونتاژی چینی به‌طور معمول از خودروهای ایرانی گران‌تر هستند. ازاین‌رو مشتریان به زمان بیشتری برای گردآوری بودجه لازم جهت خرید این خودروها نیاز دارند. بااین‌حال خدمت‌رسانی به خودروهای چینی در حد و اندازه قیمت آن‌ها نیست. اکثر این خودروها با چالش تأمین قطعات یدکی و لوازم جانبی روبه‌رو هستند.

البته یک چالش دیگر نیز این موضوع را تشدید می‌کند. خودروهای چینی به‌سرعت تغییر نسل می‌دهند و نسل جدید با تغییراتی اندک یا گسترده، جایگزین نسل قبلی می‌شود. همچنین ممکن است تولید برخی خودروها به دلایل معلوم یا نامعلوم متوقف شود. بنابراین مصرف‌کنندگان ایرانی اقدام به خرید خودرویی می‌کنند که تنها چند سال روی خط تولید قرار دارد و پس از آن ممکن است هیچ‌گاه دیگر به تولید نرسد.

کرمان موتور

در کنار کمبود لوازم یدکی خودروهای چینی، گرانی قیمت این قطعات نیز به دردسری برای مالکان تبدیل شده است. قیمت برخی از قطعات خودروهای چینی حتی از خودروهای خارجی متعلق به یک دهه پیش گران‌تر است. در چنین شرایطی این سؤال برای مصرف‌کنندگان پیش می‌آید که آیا شرکت‌های خودروساز یا واردکننده، برنامه‌ای برای ارائه خدمات به خودروهای عرضه‌شده دارند؟ یا اینکه آن‌ها صرفاً می‌خواهند هر آن‌چه خودرو دارند به مشتریان بفروشند؟

معضل خدمت‌رسانی به مشتریان

این معضل تا سطح نمایندگی‌ها نیز پیش می‌رود. بسیاری از افراد حاضر در نمایندگی‌های فروش خودروسازان،‌ اطلاعات دقیقی در مورد خودروهای چینی و قطعات آن‌ها ندارند. ازآن‌جایی‌که خودروسازان ایرانی به دلیل تحریم‌ها ناچارند از مسیرهای مختلف با چینی‌ها همکاری کنند، معضل خدمت‌رسانی به خودروهای مونتاژی در بازار ایران نسبت به سالیان گذشته، دوچندان شده است.

«علیرضا نیک آئین»، رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، از بی‌توجهی نهادهای مسئول به وضعیت بازار لوازم یدکی خودروهای چینی انتقاد کرد. به گفته او، تأمین قطعات لازم برای این خودروها به چالشی برای تعمیرکاران تبدیل شده است. خودروهای چینی که دچار مشکلات فنی می‌شوند، هفته‌ها در نمایندگی‌ها می‌مانند یا آنکه با نصب قطعات دست‌دوم (استوک) قادر به فعالیت مجدد می‌شوند. در کنار این موضوع، افزایش نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت این قطعات دارد؛ چرا که این قطعات به‌صورت وارداتی عرضه می‌شوند.

لوازم یدکی خودروهای چینی

نیک آئین در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اضافه کرد: «شرکت‌های مونتاژکار در تولید خودرو کیفیت لازم را لحاظ نمی‌کنند. همین موضوع باعث مشکلات مردم در استفاده از این خودروها می‌شود. دانش تعمیرات خودروهای چین در انحصار نمایندگی‌ها قرار دارد. مشتری یا باید قطعات استوک را به خودروی خود نصب کند یا ماشین را راهی نمایندگی کرده و چندین ماه منتظر تأمین آن باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی