ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چگونه سایت بسازیم

همانطور که می دانید سایت ها به عنوان کسب و کارهای آنلاین نقش مهمی در چرخه اقتصادی دارند. اگر شما نیز قصد دارید وارد این چرخه اقتصادی شده و کسب و کار آنلاین خود را ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

همانطور که می دانید سایت ها به عنوان کسب و کارهای آنلاین نقش مهمی در چرخه اقتصادی دارند. اگر شما نیز قصد دارید وارد این چرخه اقتصادی شده و کسب و کار آنلاین خود را داشته باشید این مطلب مخصوص شماست! ممکن است این سوال را داشته باشید که بدون اطلاعات کافی در این مورد چگونه سایت بسازیم و کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنیم؟ خبر خوب اینکه در این مطلب نحوه راه اندازی سایت را بصورت کامل به شما آموزش خواهیم داد.

ملزومات راه اندازی سایت چیست؟

سایت ها بر اساس نوع و زمینه فعالیت ملزومات متعددی دارند. اما در حالت کلی سه عامل دامنه ، هاست و محتوا وجه اشتراک همه سایت ها در سطح وب است. در زیر به ملزومات کلی راه اندازی سایت اشاره شده است:

  • دامنه : آدرس اینترنتی سایت ، برای مثال google.com
  • هاست : فضای مورد نیاز برای میزبانی محتوای سایت
  • محتوا : مجموعه اطلاعاتی که بر روی هاست قرار می گیرد.
  • گواهی امنیتی SSL : رمزنگاری مسیر ارتباطی کاربر و سایت
  • سیستم مدیریت محتوا : نرم افزار تحت وب برای مدیریت بهتر محتوا و ساختار سایت
  • قالب سایت : از قالب برای طراحی ظاهر وب سایت بهره گرفته می شود.
  • درگاه پرداخت : امکان پرداخت وجه آنلاین را در وب سایت ها مهیا می کند.
  • نماد اعتماد : مجوزی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می شود.

دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟

هر سایت یک آدرس اینترنتی دارد. این آدرس برای دسترسی به محتوای موجود در آن سایت مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای دامنه از چند بخش تشکیل شده است که بصورت زیر تشریح می گردد:

  • بخش سبزرنگ : پروتکل اجباری بصورت http (غیرامن) یا https (امن)
  • بخش آبی رنگ : پیشوند اختیاری که وجود آن ضرورتی ندارد.
  • بخش زرد رنگ : نام دامنه که معمولا (نه صرفا) منحصرا مربوط به یک سایت است.
  • بخش قرمز رنگ : پسوند دامنه که می تواند متفاوت باشد. مثل com , net , ir , org و ...

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست یا سرویس میزبانی وب به فضایی در وب گفته می شود که صرفا در اختیار یک سایت گذاشته می شود. در هاست علاوه بر فضا موارد دیگری نظیر میزان ترافیک، میزان منابع نرم افزاری و همچنین سخت افزاری اهمیت دارد. هاست معمولا بر دو نوع لینوکس و ویندوز است. هاست لینوکس بدلایل متعددی محبوبیت بیشتری دارد. لازم به ذکر است برای استفاده از هاست لینوکس هیچ نیازی به نصب بودن آن روی کامپیوتر خود ندارید.

گواهی امنیتی SSL چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که یک سایت را مشاهده می کنیم و کارهایی را با آن انجام می دهیم یکسری اطلاعات از کاربر به هاست و از هاست به کاربر تبادل می شود که در پروتکل http اینکار بصورت غیرامن انجام می شود. با بکارگیری گواهی امنیت SSL و نصب آن بر روی سایت می توان تبادل اطلاعات را بصورت امن با پروتکل https انجام داد.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

برای اینکه مدیریت محتوا در سایت به شکل آسانتری انجام شود از عاملی به نام سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS استفاده می شود. سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار تحت وب است که می توان محتوا و ساختار سایت را مدیریت کرد. برای مثال وردپرس ، جوملا ، دروپال و ... از جمله سیستم های مدیریت محتوای متداول هستند.

قالب سایت چیست؟

برای اینکه صفحات سایت به شکل و جلوه مطلوبی برای بازدیدکنندگان نمایش داده شود از قالب استفاده می شود. قالب ها انواع مختلفی دارند که می توان از آنها استفاده کرد و یا حتی آنرا به شکل اختصاصی برای سایت طراحی کرد.

درگاه پرداخت چیست؟

برای اینکه کاربران بتوانند پرداخت آنلاین در سایت به جهت خدمات و سفارشات خود داشته باشند وجود درگاه پرداخت ضروری می باشد. البته باید در نظر داشت که برای سایت هایی که در آنها نیازی به پرداخت نیست قاعدتا وجود درگاه پرداخت آنلاین نیز ضرورتی ندارد. همچنین می بایست برای اخذ درگاه پرداخت از بانک ها، نماد اعتماد بگیرید.

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی مجوزی است که از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت ها در قبال احراز هویتی آنها داده می شود و می توان بواسطه آن اقدام به اخذ درگاه پرداخت کرد. همچنین وجود نماد اعتماد در سایت موجب اعتماد کردن کاربران به سایت برای پرداخت آنلاین می شود.

خرید هاست و دامنه

در ابتدا برای راه اندازی سایت نیاز به ثبت دامنه و خرید هاست داریم تا بتوانیم سیستم مدیریت محتوا را بر روی آن نصب نماییم. اینکار را می توانید به راحتی به کمک شرکت های هاستینگ انجام دهید. اگر اطلاعاتی در خصوص نوع هاست ندارید پیشنهاد ما این است هاست لینوکس برای سایت خود سفارش دهید. پسوند دامنه به دلخواه قابل انتخاب و ثبت است به شرطی که توسط شخص یا مجموعه دیگری ثبت نشده و در اختیار آنها نباشد. در واقع می بایست برای ثبت دامنه ، دامنه مورد نظر برای ثبت آزاد باشد. اگر مشکلی در این خصوص داشتید می توانید از بخش فروش شرکت های هاستینگ کمک بگیرید تا شما را برای ثبت دامنه مورد نظر بصورت کامل راهنمایی کنند.

چگونه سایت بسازیم بدون نیاز به برنامه نویسی؟

سایت ها بر اساس ساختار، سطوح مختلفی دارند که برای بسیاری از سایت ها نیازی به داشتن دانش فنی بالا و برنامه نویسی نمی باشد. اگر هاست لینوکس سفارش دهید می توانید با سیستم مدیریت محتوای وردپرس به راحتی اقدام به راه اندازی سایت مورد نظر خود نمایید. اگر مشکلی برای انجام اینکار وجود دارد می توانید آموزش نصب وردپرس را مطالعه نمایید تا بتوانید به راحتی اقدام به راه اندازی سایت وردپرسی خود نمایید.

تهیه قالب برای سایت

پس از راه اندازی سایت برای اینکه ظاهر سایت زیبا باشد نیاز است که اقدام به تهیه قالب نمایید. قالب های بسیاری بصورت رایگان و هزینه ای در سطح وب وجود دارد. قالب های رایگان امکانات زیادی ندارند اما قالب های پولی بسیاری وجود دارند که می توانید با خرید آنها سایت ایده آل و مورد نظر خود را طراحی کنید.

امیدواریم مطلب چگونه سایت بسازیم برای شما مفید بوده باشد. ممکن است برای راه اندازی سایت سوالات یا ابهامی داشته باشید که در اینصورت می توانید از طریق بخش نظرات در انتهای مطلب با ما در ارتباط باشید.

همچنین پیشنهاد می شود مقاله آموزش راه اندازی سایت را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hamed Khadivi
    Hamed Khadivi | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

    هیچکدوم چیز سختی نیست!!! وبسایت رو با وردپرس بساز، از GitHub برای هاست و دامنه استفاده کن. نماد الکترونیک هم روال قانونی داره

مطالب پیشنهادی