ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

دورکاری چیست

در عمل، "دورکاری" یک نوع کاری است که به کارکنان اجازه می‌دهد در هر بخشی از ساعت‌های منظم و مشخص، در یک محل کار جایگزین تأیید شده (مثلاً خانه یا مرکز دورکاری) کار را انجام ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در عمل، "دورکاری" یک نوع کاری است که به کارکنان اجازه می‌دهد در هر بخشی از ساعت‌های منظم و مشخص، در یک محل کار جایگزین تأیید شده (مثلاً خانه یا مرکز دورکاری) کار را انجام دهند. این تعریف از دورکاری شامل مواردی است که عموماً از آن به عنوان کار از راه دور یاد می‌شود اما شامل هیچ بخشی از کارهایی که در سفر رسمی یا کارهای سیار انجام می‌شوند نیست.

همچنین ممکن است با اصطلاحات "دورکاری" و "محل کار انعطاف‌پذیر" آشنا باشید و گاهی اوقات برای توصیف عنوان "دورکاری" استفاده می‌شود. همچنین کار "از راه دور" و "ریموت" نیز اصطلاحاتی است که گاهی به عنوان مترادف برای دورکاری استفاده می‌شود، اما آن‌ها تمایل دارند متفاوت از دورکاری عمل کنند.

تاریخچه دورکاری

دورکاری در دهه 1970 برای توصیف جایگزینی‌های مربوط به کار در ارتباطات از راه دور و فناوری‌های اطلاعاتی مرتبط برای سفر مورد توجه قرار گرفت.

در دهه 1990، دورکاری موضوع توجه فرهنگ پاپ شد. در سال 1995 شعار "کار چیزی است که شما انجام می‌دهید نه کاری که به آنجا سفر می‌کنید" ابداع شد. تغییرات این شعار عبارتند از: "کار چیزی است که ما انجام می‌دهیم، نه مکانی است که ما برویم" و "کار همان کاری است که ما انجام می‌دهیم، نه جایی که هستیم".

دورکاری توسط طیف وسیعی از مشاغل، دولت‌ها و سازمان‌های غیر انتفاعی پذیرفته شده است. سازمان‌ها ممکن است از طریق دورکاری برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنند (کارمندان دورکاری به دفتر یا اتاقک احتیاج ندارند، فضایی که باید اجاره یا خریداری شود و هزینه‌های اضافی مانند روشنایی، کنترل آب و هوا و غیره را متحمل می‌شود).

برخی از سازمان‌ها برای بهبود کیفیت زندگی افراد از راه دور کار می‌کنند، زیرا کار از راه دور به طور معمول زمان و جابجایی در ترافیک را کاهش می‌دهد. در کنار این، کار از راه دور ممکن است تعادل مسئولیت‌های کاری خود را با زندگی شخصی و نقش خانوادگی (مثلاً مراقبت از کودکان یا والدین مسن) برای کارکنان آسان کند. برخی از سازمان‌ها به دلایل زیست محیطی از راه دور کار می‌کنند، زیرا دورکاری می‌تواند ازدحام و آلودگی هوا را کاهش دهد و درنهایت اتومبیل کم‌تری در جاده‌ها باشد.

کارکنان دورکاری در قرن 21 اغلب برای کار در کافی شاپ‌ها از فناوری ارتباط از راه دور تلفن همراه مانند لپ تاپ یا تلفن‌های هوشمند مجهز به Wi-Fi استفاده می‌کنند. دیگران ممکن است از رایانه رومیزی و تلفن ثابت در خانه خود استفاده کنند.

طبق نظرسنجی رویترز، تقریباً از هر پنج کارمند در سراسر جهان، به ویژه کارمندان در خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیا، یک نفر به طور مداوم از راه دور کار می‌کند و هر روز تقریباً 10 درصد از خانه کار می‌کنند.

در دهه 2000، مرخصی سالانه یا تعطیلات در برخی از سازمان‌ها به عنوان عدم حضور در محل کار به جای توقف کار تلقی می‌شد و برخی از کارمندان دفتر از telework استفاده می‌کردند تا در هنگام تعطیلات ایمیل‌های کار را بررسی کنند.

این روند در طی همه‌گیری و جهانی شدن ویروس کرونا در سال 2020، که میلیون‌ها کارمند برای اولین بار مجبور به شروع کار از راه دور شدند، بسیار رایج شد.

مزایا و معایب دورکاری

مزایای دورکاری بسیار گسترده است. طبق گزارش انجمن و شورای بین المللی کار از راه دور، به طور متوسط، دورکاری تغییرات زیر را در یک سازمان ایجاد می‌کند:

  • افزایش 22 درصدی در بهره‌وری کارکنان
  • کاهش 20 درصدی در گردش کارمندان
  • کاهش 60 درصدی غیبت کارمندان

مزایای دورکاری

از مزایای دورکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دورکاری به کارمندان اجازه می‌دهد تا موثرتر باشند. با داشتن ابزارهای مناسب و یک برنامه انعطاف پذیر، کارمندان قادر به کار در هر زمان، هر مکان و بدون حواس پرتی هستند.
  • اثربخشی مدیریت را افزایش می‌دهد. مدیریت نتایج کارمندان دورکاری به شما کمک می‌کند تا موفقیت برنامه خود را بهتر بسنجید.
  • اطمینان از کار بی وقفه. بدون نیاز به رفت و آمد، کارمندان دورکاری شما از تعداد زیادی از تأخیرهای مربوط به ترافیک و آب و هوایی فرار می‌کنند و بدون حواس پرتی محل کار، کارکنان از راه دور قادر به تمرکز بهتر روی کار خود هستند.
  • هزینه‌های استخدام و آموزش کارمندان را کاهش می‌دهد. ماندگاری بالاتر کارمندان باعث کاهش هزینه‌های استخدام و آموزش مجدد می‌شود. شرکت‌های سودآور به دنبال کارمندان برتر هستند و سعی در نگهداری آن‌ها دارند. افراد جویای کار بیش از حقوق بالا می‌خواهند. شرکت‌هایی که برنامه دورکاری دارند نسبت به آن‌هایی که این برنامه را ندارند از یک رقابت برجسته برخوردارند.
  • تداوم تجارت را امکان پذیر می‌کند. کار از راه دور می‌تواند یک مولفه اصلی در یک برنامه تداوم کسب و کار در شرایط بد آب و هوایی، بیماری همه گیر یا هر بحران دیگری باشد که محل دفتر مرکزی را برای هر دوره زمانی بسته کند.
  • هزینه‌های جابجایی را کاهش می‌دهد. در برخی موارد، با ترکیب یک قرارداد از راه دور با مسافرت‌های کاری، می‌توان از هزینه جابجایی کارمندان به طور کلی جلوگیری کرد.
  • کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد. انعطاف پذیری کار در خارج از سایت به کارمندان اجازه می‌دهد تا بدون استرس از چگونگی رسیدن به آنجا، روی کار تمرکز کنند.
  • هزینه‌های شخصی را کاهش می‌دهد. کارمندان دورکاری هزینه کم‌تری در کمد لباس حرفه‌ای خود، غذا خوردن در بیرون، خشکشویی و حمل و نقل (استفاده از وسیله نقلیه، بنزین و بیمه) صرف می‌کنند.
  • مجموعه منابع انسانی شما را گسترش می‌دهد. کار از راه دور می‌تواند به طور کلی نیاز به حمل و نقل را کاهش دهد و به شرکت‌ها امکان استخدام کارمندان مستقل توانمند را می‌دهد.
  • از محیط زیست سود می‌برد. هر تعداد اتومبیل در بزرگراه‌ها کم‌تر باشد، محیط ایمن و سالم‌تری برای همه ما خواهد بود.

مزایای دورکاری برای کارفرمایان

از دیدگاه کارفرما، مزایای دورکاری بسیاری وجود دارد که حتی اگر فقط به صورت نیمه وقت باشد آن را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. در ادامه چند مورد را نام می‌بریم:

  • شرایط نامساعد جوی و موارد اضطراری سازمانی، مانع انجام کار کارمندان نمی‌شود.
  • مطالعات نشان داده است که دورکاری کارمندان شادتر و استرس کم‌تری ایجاد می‌کند.
  • بهره‌وری بیشتر با توجه به حواس پرتی کمتر ناشی از رفت و آمد و محیط کار.
  • کارفرمایان به دلیل داشتن توانایی بهتر برای دستیابی به تعادل کار/زندگی، از نرخ نگهداری بهتر کارمندان برخوردار می‌شوند.
  • مجاز بودن دورکاری می‌تواند از نظر جغرافیایی گسترده‌تری با کارمندان در مکان‌های دور از دسترس کارفرمایان باشد. این امر همچنین می‌تواند در جذب نیروهایی که سخت پر می‌شوند مفید باشد. حتی می‌تواند به معنای کاهش هزینه‌های جابجایی باشد.
  • کنترل هزینه  برای کارفرمایان از طریق مصرف برق کمتر، ادغام فضای اداری، لوازم اداری کم‌تر، چیدمان کم‌تر
  • کارمندان در حالی که کمی بی‌حالی احساس می‌کنند، هنوز می‌توانند در خانه کار کنند. ساعات کاری انعطاف پذیرتر نیز می‌تواند غیبت تمام روز در حوادث غیر کار را که فقط چند ساعت طول می‌کشد، کاهش دهد.
  • کارفرمایان می‌توانند کار از راه دور را به عنوان ابزاری برای استخدام استفاده کنند.
  • کارفرمایان با تمرکز بر پایداری می‌توانند این واقعیت را ترویج کنند که کارکنان آن‌ها در رفت و آمد از سوخت کم‌تری استفاده می‌کنند. (یک راه برای مسئولیت در برابر محیط زیست و اجتماع است.)
  • کارمندان دورکاری می‌توانند احساس قدرت و اعتماد کنند و بنابراین اقدامات فعالانه‌تری را انجام می‌دهند که به نفع شرکت است.

معایب دورکاری

به طور طبیعی، هنگام کار از راه دور موارد منفی بالقوه‌ای نیز برای کارفرمایان وجود دارد. در ادامه از معایب دورکاری برای بررسی صحبت می‌کنیم.

  • اگر دورکاری برای همه در دسترس نباشد، ممکن است برداشتی از بی انصافی یا حتی خطر ادعای تبعیض وجود داشته باشد.
  • پیگیری ساعات کارمندان ممکن است دشوار باشد. می‌تواند موجب تخلفات اضافی دستمزد/ساعت اضافه کار شود. حتی ترس این مورد نیز وجود دارد.
  • همچنین این خطر وجود دارد که کارمندان به دلیل جدایی کم‌تر بین محل کار و خانه ساعت‌های زیادی کار کنند. این می‌تواند منجر به تعهدات اضافه کاری یا فرسودگی کارکنان شود.
  • وقتی کار در چندین مکان در چندین دستگاه انجام می‌شود، کارفرمایان با بار امنیتی بیشتری روبرو هستند.
  • در صورت عدم استفاده از دفتر کار فعلی کارمند، ممکن است کارفرمایان برای تهیه تجهیزات کار در خانه با برخی هزینه‌های پیش رو مواجه شوند.
  • همچنین ترس از بین رفتن هم افزایی در اثر تعاملات غیرحضوری وجود دارد.
  • ممکن است تلاش بیشتر برای مواردی از جمله ساخت تیم، نگه‌داشتن همه در یک صفحه با پروژه‌ها و همچنین اطمینان از اینکه کارمندان دورکاری کنار گذاشته نمی‌شوند لازم باشد.
  • قانونی از نظر مسئولیت‌های کارفرمایی در قبال صدمات در خانه هنگام کار از راه دور کارکنان مشخص نیست.

جمع بندی

جدا از حرکت بر لبه تکنولوژی‌های روز، با توجه به مشکلات اخیر دنیا و همچنین گسترش ویروس کرونا، در کشور ما نیز بسیاری از افراد، مجموعه‌ها و سازمان‌ها اقدام به دورکاری کرده‌اند. از میان این شرکت‌ها، شرکت امن افزار هوپاد به منظور ایجاد راه حل مطمئن و امن برای دسترسی کاربران از راه دور، سامانه دورکاری در ایران را طراحی نموده است.

این سامانه دورکاری یکپارچه، ترکیبی از نرم افزار‌های متفاوت است که به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا کاربران در هر محلی بیرون از سازمان، در هر زمانی و بدون وابستگی به دستگاه خاصی، به میزکار خود و تمامی برنامه‌های سازمانی خود شامل: انواع اتوماسیون‌ها، تلفن داخلی خود، برنامه اداری، اطلاعات و وب اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود، دسترسی کامل داشته باشند و بدون کوچک‌ترین خللی با بالاترین ویژگی امنیتی به تمامی وظایف خود بپردازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mehdi_556
    mehdi_556 | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

    این مقاله ناقص منتشر شده

مطالب پیشنهادی